Tato bakalářská diplomová práce se zabývá dvěma perspektivami pohledu na mediální výchovu, a to empowerment a protectionist. Jedním z cílů je popis obsahu a historického vývoje těchto pojmů, na jejichž základě provádíme analýzu a následnou komparaci. Práce se tak zaměřuje zejména na jejich hlavní teze, možná shodná či odlišná stanoviska a aplikovatelnost v praxi. Zároveň představuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, které upravují výuku mediální výchovy na základních školách a nižším i vyšším gymnáziu. Jejich podobu mediální výchovy pak porovnává s perspektivami empowerment a protectionist, sleduje jejich vazby, průniky a odchylky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the two perspectives of media education empowerment and protectionist. The thesis aims to describe these terms and their historical development, which serve as a base for further analysis and comparison. Therefore, the thesis focuses particularly on their main propositions, possibly identical or different opinions, and applicability in practice. It also presents the Framework Education Programme for Elementary Education and Framework Education Programme for Secondary General Education, which deal with the way how media education is carried out on elementary and secondary education levels. Media education, as described in these frameworks, is then compared with the empowerment and protectionist perspectives, while exploring their mutual connections, intersections and differences.
Klíčová slova
Mediální výchova, mediální gramotnost, empowerment perspektiva, protectionist perspektiva, děti, škola, vliv médií, analýza, komparace, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
Media Education, Media Literacy, Empowerment Perspective, Protectionist Perspective, Children, School, Influence of Media, Analysis, Comparison, Framework Education Programme
Rozsah průvodní práce
78 s. (127 224 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská diplomová práce se zabývá dvěma perspektivami pohledu na mediální výchovu, a to empowerment a protectionist. Jedním z cílů je popis obsahu a historického vývoje těchto pojmů, na jejichž základě provádíme analýzu a následnou komparaci. Práce se tak zaměřuje zejména na jejich hlavní teze, možná shodná či odlišná stanoviska a aplikovatelnost v praxi. Zároveň představuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, které upravují výuku mediální výchovy na základních školách a nižším i vyšším gymnáziu. Jejich podobu mediální výchovy pak porovnává s perspektivami empowerment a protectionist, sleduje jejich vazby, průniky a odchylky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the two perspectives of media education empowerment and protectionist. The thesis aims to describe these terms and their historical development, which serve as a base for further analysis and comparison. Therefore, the thesis focuses particularly on their main propositions, possibly identical or different opinions, and applicability in practice. It also presents the Framework Education Programme for Elementary Education and Framework Education Programme for Secondary General Education, which deal with the way how media education is carried out on elementary and secondary education levels. Media education, as described in these frameworks, is then compared with the empowerment and protectionist perspectives, while exploring their mutual connections, intersections and differences.
Klíčová slova
Mediální výchova, mediální gramotnost, empowerment perspektiva, protectionist perspektiva, děti, škola, vliv médií, analýza, komparace, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
Media Education, Media Literacy, Empowerment Perspective, Protectionist Perspective, Children, School, Influence of Media, Analysis, Comparison, Framework Education Programme
Zásady pro vypracování
Cílem práce je komplexně analyzovat dva přístupy mediální výchovy empowerment a protectionist. Na základě podrobného zkoumání těchto přístupů se snaží zjistit jestli, v jaké míře a jakou konkrétní formou se tyto přístupy objevují v RVP, a to buď zjevně nebo skrytě. Pro dosažení stanoveného cíle je nutné zabývat se dalšími přístupy mediální výchovy, které mohou se zvolenými perspektivami souviset, čerpají z nich či se proti nim vymezují nebo existují paralelně vedle sebe. Teprve na základě toho je možné provést finální krok, kterým bude syntéza jednotlivých poznatků. Významným přínosem bakalářské práce je, že se nikdo uceleně oběma přístupy nezabýval, a především nebyly práce, které se dílčími způsoby nebo formou vědeckých rozprav tématu zabývají, přeloženy do češtiny. V méně rozsáhlé formě zkoumá navrhovaná bakalářská práce také Centrum pro mediální gramotnost, které slouží jako možné nadnárodní porovnání pro tuto problematiku. Konkrétně pracuje s příručkou pro učitele mediální výchovy Vyučování demokracie: Přístup k mediální gramotnosti, která patří mezi jeho tituly. Na základě zkoumání cílů a činnosti této organizace porovnává postupy s RVP.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je komplexně analyzovat dva přístupy mediální výchovy empowerment a protectionist. Na základě podrobného zkoumání těchto přístupů se snaží zjistit jestli, v jaké míře a jakou konkrétní formou se tyto přístupy objevují v RVP, a to buď zjevně nebo skrytě. Pro dosažení stanoveného cíle je nutné zabývat se dalšími přístupy mediální výchovy, které mohou se zvolenými perspektivami souviset, čerpají z nich či se proti nim vymezují nebo existují paralelně vedle sebe. Teprve na základě toho je možné provést finální krok, kterým bude syntéza jednotlivých poznatků. Významným přínosem bakalářské práce je, že se nikdo uceleně oběma přístupy nezabýval, a především nebyly práce, které se dílčími způsoby nebo formou vědeckých rozprav tématu zabývají, přeloženy do češtiny. V méně rozsáhlé formě zkoumá navrhovaná bakalářská práce také Centrum pro mediální gramotnost, které slouží jako možné nadnárodní porovnání pro tuto problematiku. Konkrétně pracuje s příručkou pro učitele mediální výchovy Vyučování demokracie: Přístup k mediální gramotnosti, která patří mezi jeho tituly. Na základě zkoumání cílů a činnosti této organizace porovnává postupy s RVP.
Seznam doporučené literatury
a)
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, s. 31 - 35. Kap. 1.3 Metodologie. ISBN 978-80-262-0219-6.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, s. 18 - 36. Kap. 1.1 Základní pojmy obecné metodologie. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9
b)
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4
MARTENS, Hans. Evaluating media literacy education: Concepts, theories and future directions. In: Journal of Media Literacy Education [online]. 2010, č. 1 [cit. 2017-03-29] s. 1 - 22. ISSN: 2167-8715. Dostupné z: http://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1023&context=jmle
SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 246 s. Kultura, média, komunikace. Paedagogia mediorum. ISBN 978-80-244-4496-3.
c)
HOBBS, Renee. The State of Media Literacy: A Response to Potter. In: Journal of Broadcasting & Electronic Media [online]. 2011, č. 3 [cit. 2017-03-29] s. 419 - 430. ISSN: 1550-6878. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08838151.2011.597594?needAccess=true
POTTER, James. The state of media literacy. In: Journal of Broadcasting & Electronic Media [online]. 2010, č. 4 [cit. 2017-03-29] s. 675 - 696. ISSN: 1550-6878. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08838151.2011.521462?needAccess=true
Seznam doporučené literatury
a)
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, s. 31 - 35. Kap. 1.3 Metodologie. ISBN 978-80-262-0219-6.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, s. 18 - 36. Kap. 1.1 Základní pojmy obecné metodologie. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9
b)
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4
MARTENS, Hans. Evaluating media literacy education: Concepts, theories and future directions. In: Journal of Media Literacy Education [online]. 2010, č. 1 [cit. 2017-03-29] s. 1 - 22. ISSN: 2167-8715. Dostupné z: http://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1023&context=jmle
SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 246 s. Kultura, média, komunikace. Paedagogia mediorum. ISBN 978-80-244-4496-3.
c)
HOBBS, Renee. The State of Media Literacy: A Response to Potter. In: Journal of Broadcasting & Electronic Media [online]. 2011, č. 3 [cit. 2017-03-29] s. 419 - 430. ISSN: 1550-6878. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08838151.2011.597594?needAccess=true
POTTER, James. The state of media literacy. In: Journal of Broadcasting & Electronic Media [online]. 2010, č. 4 [cit. 2017-03-29] s. 675 - 696. ISSN: 1550-6878. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08838151.2011.521462?needAccess=true
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka reagovala uspokojivě na otázky z posudků a od komise.