Divadlo se řadí mezi instituce, které vždy reagovaly na veškeré vnější dění mimořádně citlivě. Jeho existenci a vývoj determinovaly momentální politická a zejména hospodářská situace, sociální rozvrstvení obyvatel a posluchačů, vývoj médií i umělecký potenciál země v dané éře. Na příkladu dějin olomouckého meziválečného hudebního divadla lze složitou povahu dotyčného fenoménu dobře ilustrovat. Nadto nesou tyto projevy na regionální scéně zvláštní rysy autenticity, neboť v nuancích reflektují turbulentní éru lépe než významnější scény "centrální", které byly na konci dvacátých let zestátněny a podléhaly v tomto ohledu poněkud odlišným mechanismům. Text pojednává o dějinách olomouckého divadla v době mezi světovými válkami s důrazem na vývoj operního souboru, jenž byl vždy ukazatelem umělecké úrovně a celkové situace instituce.
Anotace v angličtině
Theatre belongs among the institutions which reflect the public affairs particularly sensitively. The existence and development of any theatre ware always determined by the actual political and especially by the economic situation, social stratification as well as by the social media and artistic potential of the particular country in the given era. On the example of the history of Olomouc theatre one may observe the complex situation of this institution. Moreover the management of the regional theatre is in many aspects more authentic than the theatres in the capital, which were nationalized in the end of 1920's. This thesis explores the history of the Olomouc theatre between the two wars and focuses on the development of the opera ensemble which was the indicator of the quality and the overall situation in the institution.
Klíčová slova
Opera, repertoár, politika, finance, organizace, Němci, Češi, Židé, zájezdy, válka
Klíčová slova v angličtině
Opera, repertoire, politics, finance, organization, Germen, Jews, Czechs, tours, war
Rozsah průvodní práce
153 s. (564 969)
Jazyk
CZ
Anotace
Divadlo se řadí mezi instituce, které vždy reagovaly na veškeré vnější dění mimořádně citlivě. Jeho existenci a vývoj determinovaly momentální politická a zejména hospodářská situace, sociální rozvrstvení obyvatel a posluchačů, vývoj médií i umělecký potenciál země v dané éře. Na příkladu dějin olomouckého meziválečného hudebního divadla lze složitou povahu dotyčného fenoménu dobře ilustrovat. Nadto nesou tyto projevy na regionální scéně zvláštní rysy autenticity, neboť v nuancích reflektují turbulentní éru lépe než významnější scény "centrální", které byly na konci dvacátých let zestátněny a podléhaly v tomto ohledu poněkud odlišným mechanismům. Text pojednává o dějinách olomouckého divadla v době mezi světovými válkami s důrazem na vývoj operního souboru, jenž byl vždy ukazatelem umělecké úrovně a celkové situace instituce.
Anotace v angličtině
Theatre belongs among the institutions which reflect the public affairs particularly sensitively. The existence and development of any theatre ware always determined by the actual political and especially by the economic situation, social stratification as well as by the social media and artistic potential of the particular country in the given era. On the example of the history of Olomouc theatre one may observe the complex situation of this institution. Moreover the management of the regional theatre is in many aspects more authentic than the theatres in the capital, which were nationalized in the end of 1920's. This thesis explores the history of the Olomouc theatre between the two wars and focuses on the development of the opera ensemble which was the indicator of the quality and the overall situation in the institution.
Klíčová slova
Opera, repertoár, politika, finance, organizace, Němci, Češi, Židé, zájezdy, válka
Klíčová slova v angličtině
Opera, repertoire, politics, finance, organization, Germen, Jews, Czechs, tours, war
Zásady pro vypracování
Analýza archivních materiálů a dostupné literatury, rešerše dobového tisku.
Zásady pro vypracování
Analýza archivních materiálů a dostupné literatury, rešerše dobového tisku.
Seznam doporučené literatury
Ambros, Emanuel: Dvacet let české opery v Olomouci (19201940). In: Vlastivěda střední a severní Moravy, díl II., svazek 1., Přerov 1942, s. 536-550
Burešová, Alena: Zájezdová činnost olomoucké hudební scény v meziválečných letech v Čechách a na Moravě. In: Hudba v Olomouci a na střední Moravě III. Olomouc 2009, s. 103-121
Čičatka, Jaroslav: Olomoucká opera mezi dvěma světovými válkami. In: Středisko. Sborník vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci, Olomouc 1980, s. 36-57
Hudec, V.: K vývojové a axiologické problematice českého hudebního divadla na Moravě v 2. polovině 19. století, in: Divadlo v české kultuře 19. století (sborník sympozia, Plzeň 10.12. 3. 1983, Milena Freimanová, ed.), Národní galerie v Praze, Praha 1985, s. 5862.
Hudec, Vladimír: Causa Heller. Epizoda z bojů o charakter olomouckého divadla. AUPO, Facultas paedagogica, Hudební věda a výchova 3, Olomouc 1984, s. 73-78
Hudec, Vladimír: Éra Hellerova a Nedbalova (Olomoucká opera v letech 1932-1945). Ostravský kulturní měsíčník, roč. 5, 1980, č. 12, s. 20-23
Hudec, Vladimír: Éra Nedbalova a Bastlova aneb první desetiletí olomoucké opery. Ostravský kulturní měsíčník, roč. 5, 1980, č. 10, s. 24-27
Steinmetz, Karel: Opera v Olomouci od minulosti k dnešku. In: Almanach. Moravské divadlo Olomouc 1920-2000, Olomouc 2000, s. 25-41
Seznam doporučené literatury
Ambros, Emanuel: Dvacet let české opery v Olomouci (19201940). In: Vlastivěda střední a severní Moravy, díl II., svazek 1., Přerov 1942, s. 536-550
Burešová, Alena: Zájezdová činnost olomoucké hudební scény v meziválečných letech v Čechách a na Moravě. In: Hudba v Olomouci a na střední Moravě III. Olomouc 2009, s. 103-121
Čičatka, Jaroslav: Olomoucká opera mezi dvěma světovými válkami. In: Středisko. Sborník vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci, Olomouc 1980, s. 36-57
Hudec, V.: K vývojové a axiologické problematice českého hudebního divadla na Moravě v 2. polovině 19. století, in: Divadlo v české kultuře 19. století (sborník sympozia, Plzeň 10.12. 3. 1983, Milena Freimanová, ed.), Národní galerie v Praze, Praha 1985, s. 5862.
Hudec, Vladimír: Causa Heller. Epizoda z bojů o charakter olomouckého divadla. AUPO, Facultas paedagogica, Hudební věda a výchova 3, Olomouc 1984, s. 73-78
Hudec, Vladimír: Éra Hellerova a Nedbalova (Olomoucká opera v letech 1932-1945). Ostravský kulturní měsíčník, roč. 5, 1980, č. 12, s. 20-23
Hudec, Vladimír: Éra Nedbalova a Bastlova aneb první desetiletí olomoucké opery. Ostravský kulturní měsíčník, roč. 5, 1980, č. 10, s. 24-27
Steinmetz, Karel: Opera v Olomouci od minulosti k dnešku. In: Almanach. Moravské divadlo Olomouc 1920-2000, Olomouc 2000, s. 25-41