Bakalářská práce se zabývá komparací zobcové a příčné flétny. V teoretické části nastiňuje vývoj barokní instrumentální hudby a jejích forem. Dále sleduje historii fléten v jednotlivých etapách, věnuje se organologickému popisu a technice hry na zobcovou i příčnou flétnu především v barokním období, které je pro obě flétny významné. V praktické části se soustředí na analýzu koncertů Antonia Vivaldiho, koncertu Georga Philippa Telemanna a triové sonáty Johanna Joachima Quantze. Analýza srovnává způsob práce s oběma nástroji a využití jejich technických možností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with comparison of recorder and transverse flute. In the theoretical part, the development of instrumental music of Baroque and its musical forms is outlined. The next chapters deal with the historical development of both flutes, their organological description and the musical instrument playing technique, mainly in the Baroque period, which was significant for both flutes. The practical part of this thesis focuses on analysis of concerts by Antonio Vivaldi, concert by Georg Philipp Telemann and trio sonata by Johann Joachim Quantz. The analysis focuses on utilizing the possibilities of both instruments and comparing the way musicians work with them.
Klíčová slova
Zobcová flétna, příčná flétna, traverso, baroko, koncert, sonáta, Antonio Vivaldi, Georg Philipp Telemann, Johann Joachim Quantz
Klíčová slova v angličtině
Recorder, transverse flute, traverso, the Baroque, concert, sotana, Antonio Vivaldi, Georg Philipp Telemann, Johann Joachim Quantz
Rozsah průvodní práce
68 s. Přílohy 22 s. a 45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá komparací zobcové a příčné flétny. V teoretické části nastiňuje vývoj barokní instrumentální hudby a jejích forem. Dále sleduje historii fléten v jednotlivých etapách, věnuje se organologickému popisu a technice hry na zobcovou i příčnou flétnu především v barokním období, které je pro obě flétny významné. V praktické části se soustředí na analýzu koncertů Antonia Vivaldiho, koncertu Georga Philippa Telemanna a triové sonáty Johanna Joachima Quantze. Analýza srovnává způsob práce s oběma nástroji a využití jejich technických možností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with comparison of recorder and transverse flute. In the theoretical part, the development of instrumental music of Baroque and its musical forms is outlined. The next chapters deal with the historical development of both flutes, their organological description and the musical instrument playing technique, mainly in the Baroque period, which was significant for both flutes. The practical part of this thesis focuses on analysis of concerts by Antonio Vivaldi, concert by Georg Philipp Telemann and trio sonata by Johann Joachim Quantz. The analysis focuses on utilizing the possibilities of both instruments and comparing the way musicians work with them.
Klíčová slova
Zobcová flétna, příčná flétna, traverso, baroko, koncert, sonáta, Antonio Vivaldi, Georg Philipp Telemann, Johann Joachim Quantz
Klíčová slova v angličtině
Recorder, transverse flute, traverso, the Baroque, concert, sotana, Antonio Vivaldi, Georg Philipp Telemann, Johann Joachim Quantz
Zásady pro vypracování
Charakterizace období baroka
Vývoj zobcové flétny, stavba nástroje a technika hry
Vývoj příčné flétny, stavba nástroje a technika hry
Analýza vybraných skladeb pro zobcovou a příčnou flétnu
Zásady pro vypracování
Charakterizace období baroka
Vývoj zobcové flétny, stavba nástroje a technika hry
Vývoj příčné flétny, stavba nástroje a technika hry
Analýza vybraných skladeb pro zobcovou a příčnou flétnu
Seznam doporučené literatury
BUKOFZER, Manfred Fritz. Hudba v období baroka: od Monteverdiho po Bacha. Bratislava: Opus, 1986.
DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby: III. Baroko. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-802-4912-660.
KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2004. ISBN 978-809-0291-218.
MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-710-6238-3.
SARDELLI, Federico Maria. Vivaldi's music for flute and recorder. Burlington, VT: Ashgate in association with the Istituto Italiano Antonio Vivaldi/Fondazione "Giorgio Cini", c2007. ISBN 07-546-3714-X.
The New Grove dictionary of music and musicians. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 01-951-7067-9.
Seznam doporučené literatury
BUKOFZER, Manfred Fritz. Hudba v období baroka: od Monteverdiho po Bacha. Bratislava: Opus, 1986.
DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby: III. Baroko. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-802-4912-660.
KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2004. ISBN 978-809-0291-218.
MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-710-6238-3.
SARDELLI, Federico Maria. Vivaldi's music for flute and recorder. Burlington, VT: Ashgate in association with the Istituto Italiano Antonio Vivaldi/Fondazione "Giorgio Cini", c2007. ISBN 07-546-3714-X.
The New Grove dictionary of music and musicians. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 01-951-7067-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, noty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci, vedoucí a oponent přečetli své posudky, studentka na ně reagovala a zodpověděla otázky. Práce byla zkontrolována systémem theses.cz, obhájená práce není plagiát.