Práce se zabývá lingvistickými aspekty výuky cizích jazyků u dětí s poruchami učení a jinými speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou ADHD, mentální retardace nebo poruchy řeči. Cílem práce je analyzovat metody a efektivitu výuky anglického jazyka u těchto žáků. Teoretická část se zabývá psycholingvistickými aspekty akvizice mateřského i cizího jazyka a vlivem, který na ni mají poruchy učení a další postižení, metodami reedukace těchto poruch, lingvistickým přínosem pro tuto problematiku, alternativními metodami využívanými ve výuce cizího jazyka a samotnými poruchami. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, v němž je analyzována učebnice Chit Chat I a kazuistiky sledovaných žáků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with linguistic aspects of foreign language teaching in children with learning disabilities and other special educational needs such as ADHD, mental retardation or speech impairments. The aim of the thesis is to analyze the methods and effectiveness of teaching English for these pupils. The theoretical part deals with the psycholinguistic aspects of the first and second language acquisition and the influence learning disabilities and other disabilities have on it, with the methods of reeducation of these disorders, the linguistic contribution to this issue, it describes alternative methods used in foreign language teaching and the disorders themselves. The practical part includes the qualitative research, which consists of the analysis of the textbook Chit Chat I and case studies of monitored pupils.
Klíčová slova
akvizice jazyka, alternativní metody jazykové výuky, analýza učebnice, anglický jazyk, jazyková výuka, kazuistiky, inkluze, integrace, mentální retardace, metodika výuky, poruchy řeči, poruchy pozornosti, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, výuka cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
language acquisition, alternative methods of language teaching, textbook analysis, English language, language teaching, case studies, inclusion, integration, mental retardation, methodology of teaching, speech impairments, activity disorders, special educational needs, learning disabilities, foreign language teaching
Rozsah průvodní práce
70 s. (118 094 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá lingvistickými aspekty výuky cizích jazyků u dětí s poruchami učení a jinými speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou ADHD, mentální retardace nebo poruchy řeči. Cílem práce je analyzovat metody a efektivitu výuky anglického jazyka u těchto žáků. Teoretická část se zabývá psycholingvistickými aspekty akvizice mateřského i cizího jazyka a vlivem, který na ni mají poruchy učení a další postižení, metodami reedukace těchto poruch, lingvistickým přínosem pro tuto problematiku, alternativními metodami využívanými ve výuce cizího jazyka a samotnými poruchami. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, v němž je analyzována učebnice Chit Chat I a kazuistiky sledovaných žáků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with linguistic aspects of foreign language teaching in children with learning disabilities and other special educational needs such as ADHD, mental retardation or speech impairments. The aim of the thesis is to analyze the methods and effectiveness of teaching English for these pupils. The theoretical part deals with the psycholinguistic aspects of the first and second language acquisition and the influence learning disabilities and other disabilities have on it, with the methods of reeducation of these disorders, the linguistic contribution to this issue, it describes alternative methods used in foreign language teaching and the disorders themselves. The practical part includes the qualitative research, which consists of the analysis of the textbook Chit Chat I and case studies of monitored pupils.
Klíčová slova
akvizice jazyka, alternativní metody jazykové výuky, analýza učebnice, anglický jazyk, jazyková výuka, kazuistiky, inkluze, integrace, mentální retardace, metodika výuky, poruchy řeči, poruchy pozornosti, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, výuka cizích jazyků
Klíčová slova v angličtině
language acquisition, alternative methods of language teaching, textbook analysis, English language, language teaching, case studies, inclusion, integration, mental retardation, methodology of teaching, speech impairments, activity disorders, special educational needs, learning disabilities, foreign language teaching
Zásady pro vypracování
Výzkum bude probíhat na základě pozorování vybrané skupiny dětí s určitou poruchou učení. Výběr homogenní skupiny dětí z hlediska poruchy učení bude konzultován s psychologem (práce v přílohách uvede psychosociální dispozice pozorovaných dětí). Skupina pozorovaných dětí bude rozdělena na dvě části vzhledem k jejich umístění do skupin s odlišnou metodikou výuky cizího jazyka. Na základě pozorování komunikace dětí, analýzy nahrávek řízených rozhovorů s nimi atd. budou popisována specifika jejich jazykových projevů (fonetika, morfologie, syntax, nadvětná koheze a koherence, pragmatika, kvantitativní metriky textu atd.). Následně budou jazykové projevy dětí v obou skupinách interpretovány vzhledem k jednotlivým užitým metodikám výuky. Záměrem práce je interpretovat vhodnost jednotlivých způsobů výuky cizího jazyka dětí s poruchami učení, a to se zaměřením na specifické jazykové jevy (parataxe hypotaxe, aktivum pasivum, vztažné věty, kongruence, ortoepie a ortofonie atd.)
Zásady pro vypracování
Výzkum bude probíhat na základě pozorování vybrané skupiny dětí s určitou poruchou učení. Výběr homogenní skupiny dětí z hlediska poruchy učení bude konzultován s psychologem (práce v přílohách uvede psychosociální dispozice pozorovaných dětí). Skupina pozorovaných dětí bude rozdělena na dvě části vzhledem k jejich umístění do skupin s odlišnou metodikou výuky cizího jazyka. Na základě pozorování komunikace dětí, analýzy nahrávek řízených rozhovorů s nimi atd. budou popisována specifika jejich jazykových projevů (fonetika, morfologie, syntax, nadvětná koheze a koherence, pragmatika, kvantitativní metriky textu atd.). Následně budou jazykové projevy dětí v obou skupinách interpretovány vzhledem k jednotlivým užitým metodikám výuky. Záměrem práce je interpretovat vhodnost jednotlivých způsobů výuky cizího jazyka dětí s poruchami učení, a to se zaměřením na specifické jazykové jevy (parataxe hypotaxe, aktivum pasivum, vztažné věty, kongruence, ortoepie a ortofonie atd.)
Seznam doporučené literatury
Lechta, V. a kol. (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Lechta, V. (2002): Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
Vihman, M., M. (1996): Phonological development. Oxford: Blackwell.
Owens, R., E. (2000): Language development: an introduction. Boston London: Allyn&Bacon.
Clark, E., V. (2009): First language acquisition. New York: Cambridge University Press.
Ohnesorg, K. (1948): Fonetická studie o dětské řeči. Praha: Filozofická fakulta UK.
Pačesová, J. (1979): Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
Smolík, F. (2002): "Osvojování českých slovesných tvarů v raném věku." Československá psychologie 46 (5): 450461.
Seznam doporučené literatury
Lechta, V. a kol. (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
Lechta, V. (2002): Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
Vihman, M., M. (1996): Phonological development. Oxford: Blackwell.
Owens, R., E. (2000): Language development: an introduction. Boston London: Allyn&Bacon.
Clark, E., V. (2009): First language acquisition. New York: Cambridge University Press.
Ohnesorg, K. (1948): Fonetická studie o dětské řeči. Praha: Filozofická fakulta UK.
Pačesová, J. (1979): Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
Smolík, F. (2002): "Osvojování českých slovesných tvarů v raném věku." Československá psychologie 46 (5): 450461.