Bakalářská práce je zaměřena na recepci písňového cyklu Antonína Dvořáka
Biblické písně op. 99. Úvod textu se zabývá genezí písňového cyklu, textových úprav písní i jejich transkripcí. Jádro výzkumu se orientuje na četnost a způsoby provádění v letech 18961916, které dokládá na dobových recenzích a článcích.
Studie se soustředí především na premiérová provedení u nás i v zahraničí. V textu jsou odhaleny nové okolnosti týkající se uvedení díla v rámci festivalu v Norwich v roce 1899, které nebyli doposud publikovány. Na základě nově získaných informací se práce pokouší zodpovědět otázku, proč byla zorchestrována pouze první pětice, a co vedlo skladatele k tomu, že zbylých pět písní nezinstrumentoval. Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu a nabízí možné alternativy jejich využití pro další bádání.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis aims to examine the reception of Antonín Dvořák's Biblical Songs op. 99. The introduction deals with the genesis of this song cycle, their further text
and music transcriptions. The core of the research is focused on the frequency
and methods of implementation between the years 1896-1916, which is reflected
by various reviews and articles from that time. The research examines the premiere performances in Bohemia and abroad. Furthermore, the text reveals new facts about the realization of the work performed during the Norwich Festival in 1899 which have not been published yet. Based on the newly discovered information, the thesis tries
to answer the question why was Dvořák preparing the orchestration of five songs only and not the rest (5) of them. The last chapter sums up the results and offers the possible alternatives for future research.
Klíčová slova
Dvořák, Biblické písně op. 99, recepce, transkripce, recenze
Bakalářská práce je zaměřena na recepci písňového cyklu Antonína Dvořáka
Biblické písně op. 99. Úvod textu se zabývá genezí písňového cyklu, textových úprav písní i jejich transkripcí. Jádro výzkumu se orientuje na četnost a způsoby provádění v letech 18961916, které dokládá na dobových recenzích a článcích.
Studie se soustředí především na premiérová provedení u nás i v zahraničí. V textu jsou odhaleny nové okolnosti týkající se uvedení díla v rámci festivalu v Norwich v roce 1899, které nebyli doposud publikovány. Na základě nově získaných informací se práce pokouší zodpovědět otázku, proč byla zorchestrována pouze první pětice, a co vedlo skladatele k tomu, že zbylých pět písní nezinstrumentoval. Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu a nabízí možné alternativy jejich využití pro další bádání.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis aims to examine the reception of Antonín Dvořák's Biblical Songs op. 99. The introduction deals with the genesis of this song cycle, their further text
and music transcriptions. The core of the research is focused on the frequency
and methods of implementation between the years 1896-1916, which is reflected
by various reviews and articles from that time. The research examines the premiere performances in Bohemia and abroad. Furthermore, the text reveals new facts about the realization of the work performed during the Norwich Festival in 1899 which have not been published yet. Based on the newly discovered information, the thesis tries
to answer the question why was Dvořák preparing the orchestration of five songs only and not the rest (5) of them. The last chapter sums up the results and offers the possible alternatives for future research.
Klíčová slova
Dvořák, Biblické písně op. 99, recepce, transkripce, recenze
Cílem bakalářské práce je recepce Biblických písni op.99 Antonína Dvořáka. V úvodu práce se zaměřím na okolnosti vzniku Biblických písní, jejich textovou předlohu a úpravy písní. Hlavním tématem práce je recepce Biblických písní v letech 1894 až 1914 v Českých zemích, reflektující provádění písní i dobové recepce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je recepce Biblických písni op.99 Antonína Dvořáka. V úvodu práce se zaměřím na okolnosti vzniku Biblických písní, jejich textovou předlohu a úpravy písní. Hlavním tématem práce je recepce Biblických písní v letech 1894 až 1914 v Českých zemích, reflektující provádění písní i dobové recepce.
Seznam doporučené literatury
PRAMENY:
BURGHAUSER, Jarmil a John CLAPHAM. Antonín Dvořák: thematický katalog, bibliografie, přehled života a díla. 2. (rev. a dopl.) vyd. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996. ISBN 80-7058-410-6.
DVOŘÁK, Antonín. Biblické písně, op. 99. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955.
LITERATURA:
ŠOUREK, Otakar. Antonín Dvořák. 3. vyd. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1947.
ŠOUREK, Otakar. Dvořák ve vzpomínkách a dopisech. 9. vyd. Praha: Národní hudební vydavatelství Orbis, 1951.
HOLZKNECHT, Václav. Antonín Dvořák. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1955.
BARTOŠ, Josef. Antonín Dvořák: kritická studie. Praha: Josef Pelcl, 1914
DVOŘÁK, Antonín. Antonín Dvořák: korespondence a dokumenty: kritické vydání. 1. vyd. Editor Milan KUNA, editor Ludmila BRADOVÁ. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 1999. ISBN 8086385000.
DÖGE, Klaus. Antonín Dvořák: život, dílo, dokumenty. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-297-2.
INTERNETOVÉ ZDROJE:
Biblické písně. Antonín Dvořák. [online]. Dostupné z: http://www.antonin-dvorak.cz/biblicke-pisne
Národní muzeum. Muzeum Antonína Dvořáka. [online]. 25. 3. 2017 [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: http://www.nm.cz/Hlavni-strana/Navstivte-nas/Muzeum-Antonina-Dvoraka.html
Seznam doporučené literatury
PRAMENY:
BURGHAUSER, Jarmil a John CLAPHAM. Antonín Dvořák: thematický katalog, bibliografie, přehled života a díla. 2. (rev. a dopl.) vyd. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996. ISBN 80-7058-410-6.
DVOŘÁK, Antonín. Biblické písně, op. 99. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955.
LITERATURA:
ŠOUREK, Otakar. Antonín Dvořák. 3. vyd. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1947.
ŠOUREK, Otakar. Dvořák ve vzpomínkách a dopisech. 9. vyd. Praha: Národní hudební vydavatelství Orbis, 1951.
HOLZKNECHT, Václav. Antonín Dvořák. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1955.
BARTOŠ, Josef. Antonín Dvořák: kritická studie. Praha: Josef Pelcl, 1914
DVOŘÁK, Antonín. Antonín Dvořák: korespondence a dokumenty: kritické vydání. 1. vyd. Editor Milan KUNA, editor Ludmila BRADOVÁ. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 1999. ISBN 8086385000.
DÖGE, Klaus. Antonín Dvořák: život, dílo, dokumenty. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-297-2.
INTERNETOVÉ ZDROJE:
Biblické písně. Antonín Dvořák. [online]. Dostupné z: http://www.antonin-dvorak.cz/biblicke-pisne
Národní muzeum. Muzeum Antonína Dvořáka. [online]. 25. 3. 2017 [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: http://www.nm.cz/Hlavni-strana/Navstivte-nas/Muzeum-Antonina-Dvoraka.html
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil své téma a zodpověděl dané otázky. Práce, která byla zkontrolována systémem theses a není plagiát byla obhájena.