Práce je zaměřená na prostorové a statistické zpracování dat o podnikání z projektu Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Hlavním cílem je vytvořit vizualizace dostupných dat a provést s nimi prostorové analýzy. Dalším cílem je vytvořit přehled dostupných dat, zpracovat je a vytvořit jejich ucelenou prostorovou databázi.
Data jsou vizualizována pomocí kvantitativních kartografických metod a analyzována prostřednictvím kvantitativních geoinformatických metod. Především je využita metoda globální prostorové autokorelace, lokální prostorové autokorelace (shluková analýza a LISA) a běžné korelace.
Výsledkem práce jsou geodatabáze získaných a zpracovaných dat, podle úrovní územních jednotek, popis dat a jejich hodnocení. Dále byly vytvořeny vizualizace původních dat za Slovinsko agregovaných do územních jednotek LAU2 a NUTS3 (kartodiagramy, kartogramy a heat-map). Část dat na úrovni států je vizualizována prostřednictvím webových mapových aplikací. Hlavním výstupem jsou výsledky, interpretace a vizualizace provedených analýz.
Všechny vizualizace jsou dostupné v digitální formě jako soubory PDF na přiloženém nosiči CD. Výsledky práce jsou prezentovány na informačním posteru a na webových stránkách bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on spatial and statistical processing of data concerning the attitudes to business activities. The data are part of the Global Entrepreneurship Monitor (GEM) project. The main goal is the analysis and visualisation of the available data. Further goals include a creation of an overview of the available data and a production of a comprehensive spatial database.
In this work, the data are visualised using quantitative carthographic methods and further analyzed applying qualitative geospatial methods. The main tools, we employed, were global and local spatial autocorrelation (cluster analysis and LISA) and ordinary correlation.
As a result of this work, geodatabases of the measured data were created. The data were processed according to levels of corresponding subnational units. Next, visualisations of the original data concerning Slovenia (proportional symbols, choropleth maps and heat-maps) were created. The data from Slovenia were aggregated into subnational units LAU2 and NUTS3. Part of the data, that are on the national level, are visualised using web map applications.
The visualisations in digital form are accessible from portable document format (PDF) files, placed on a supplied CD. Results of the thesis are presented on an informative poster and on internet pages of the bachelor thesis.
Klíčová slova
Global Entrepreneurship Monitor, podnikání, prostorová statistika, korelace
Klíčová slova v angličtině
Global Entrepreneurship Monitor, entrepreneurship, spatial statistics, correlation
Rozsah průvodní práce
57 s. (73 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřená na prostorové a statistické zpracování dat o podnikání z projektu Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Hlavním cílem je vytvořit vizualizace dostupných dat a provést s nimi prostorové analýzy. Dalším cílem je vytvořit přehled dostupných dat, zpracovat je a vytvořit jejich ucelenou prostorovou databázi.
Data jsou vizualizována pomocí kvantitativních kartografických metod a analyzována prostřednictvím kvantitativních geoinformatických metod. Především je využita metoda globální prostorové autokorelace, lokální prostorové autokorelace (shluková analýza a LISA) a běžné korelace.
Výsledkem práce jsou geodatabáze získaných a zpracovaných dat, podle úrovní územních jednotek, popis dat a jejich hodnocení. Dále byly vytvořeny vizualizace původních dat za Slovinsko agregovaných do územních jednotek LAU2 a NUTS3 (kartodiagramy, kartogramy a heat-map). Část dat na úrovni států je vizualizována prostřednictvím webových mapových aplikací. Hlavním výstupem jsou výsledky, interpretace a vizualizace provedených analýz.
Všechny vizualizace jsou dostupné v digitální formě jako soubory PDF na přiloženém nosiči CD. Výsledky práce jsou prezentovány na informačním posteru a na webových stránkách bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on spatial and statistical processing of data concerning the attitudes to business activities. The data are part of the Global Entrepreneurship Monitor (GEM) project. The main goal is the analysis and visualisation of the available data. Further goals include a creation of an overview of the available data and a production of a comprehensive spatial database.
In this work, the data are visualised using quantitative carthographic methods and further analyzed applying qualitative geospatial methods. The main tools, we employed, were global and local spatial autocorrelation (cluster analysis and LISA) and ordinary correlation.
As a result of this work, geodatabases of the measured data were created. The data were processed according to levels of corresponding subnational units. Next, visualisations of the original data concerning Slovenia (proportional symbols, choropleth maps and heat-maps) were created. The data from Slovenia were aggregated into subnational units LAU2 and NUTS3. Part of the data, that are on the national level, are visualised using web map applications.
The visualisations in digital form are accessible from portable document format (PDF) files, placed on a supplied CD. Results of the thesis are presented on an informative poster and on internet pages of the bachelor thesis.
Klíčová slova
Global Entrepreneurship Monitor, podnikání, prostorová statistika, korelace
Klíčová slova v angličtině
Global Entrepreneurship Monitor, entrepreneurship, spatial statistics, correlation
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat a zhodnotit prostorové aspekty socio-ekonomických dat o podnikání z projektu Global Enterpreneurship Monitor (GEM). Nejprve student sestaví přehled dostupných dat podle jejich prostorové i atributové složky a vytvoří jejich ucelenou prostorovou databázi. V další práci se student zaměří na možnosti vizualizace dostupných dat a provede sérii analýz s těmito daty s ohledem na jejich atributy. Student v maximální míře využije geoinformatické kvantitativní metody. Veškeré mapové výstupy bude student cílit do webového prostředí. Student bude výsledky konzultovat s odborníkem z oblasti podnikání/ekonomie, aby mimo geoinformatických a geografických závěrů vyvodil i základní ekonomické závěry.
Student vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořil nebo získal v rámci práce, do Metainformačního systému katedry geoinformatiky a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) se odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) a text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O bakalářské práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. O celé práci bude vytvořen poster. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat a zhodnotit prostorové aspekty socio-ekonomických dat o podnikání z projektu Global Enterpreneurship Monitor (GEM). Nejprve student sestaví přehled dostupných dat podle jejich prostorové i atributové složky a vytvoří jejich ucelenou prostorovou databázi. V další práci se student zaměří na možnosti vizualizace dostupných dat a provede sérii analýz s těmito daty s ohledem na jejich atributy. Student v maximální míře využije geoinformatické kvantitativní metody. Veškeré mapové výstupy bude student cílit do webového prostředí. Student bude výsledky konzultovat s odborníkem z oblasti podnikání/ekonomie, aby mimo geoinformatických a geografických závěrů vyvodil i základní ekonomické závěry.
Student vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořil nebo získal v rámci práce, do Metainformačního systému katedry geoinformatiky a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) se odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) a text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O bakalářské práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. O celé práci bude vytvořen poster. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI.
Seznam doporučené literatury
1. Ács, Z. J., Bosma, N., & Sternberg, R. (2008). The entrepreneurial advantage of world cities: evidence from global entrepreneurship monitor data (No. 2008, 063). Jena economic research papers.
2. Global, national, specific topic reports at http://www.gemconsortium.org/
3. Haining, R. P. (2003). Spatial data analysis: theory and practice. 1st Edition, Cambridge University Press, 454 p.
4. Horák, J. (2011): Prostorové analýzy dat. VŠB-TU Ostrava, HGF, Institut geoinformatiky, Ostrava, 170 s.
5. Kontolaimou A.,Giotopoulos I.,Tsakanikas A. (2015). A typology of European countries based on innovation efficiency and technology gaps: The role of early-stage entrepreneurship. Economic Modelling, Volume 52, Part B, January 2016, Pages 477484
6. Marek, L. (2015): Prostorové a vícerozměrné statistické analýzy epidemiologických dat, Univerzita Palackého v Olomouci, 168 s. ISBN 978-80-244-4820-6
7. Trettin, L., & Welter, F. (2011). Challenges for spatially oriented entrepreneurship research. Entrepreneurship & Regional Development, 23(7-8), 575-602.
8. Voženílek, V. (2002): Diplomové práce z geoinformatiky. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc, UP, 31 s.
9. A další relevantní tištěné i elektronické zdroje
Seznam doporučené literatury
1. Ács, Z. J., Bosma, N., & Sternberg, R. (2008). The entrepreneurial advantage of world cities: evidence from global entrepreneurship monitor data (No. 2008, 063). Jena economic research papers.
2. Global, national, specific topic reports at http://www.gemconsortium.org/
3. Haining, R. P. (2003). Spatial data analysis: theory and practice. 1st Edition, Cambridge University Press, 454 p.
4. Horák, J. (2011): Prostorové analýzy dat. VŠB-TU Ostrava, HGF, Institut geoinformatiky, Ostrava, 170 s.
5. Kontolaimou A.,Giotopoulos I.,Tsakanikas A. (2015). A typology of European countries based on innovation efficiency and technology gaps: The role of early-stage entrepreneurship. Economic Modelling, Volume 52, Part B, January 2016, Pages 477484
6. Marek, L. (2015): Prostorové a vícerozměrné statistické analýzy epidemiologických dat, Univerzita Palackého v Olomouci, 168 s. ISBN 978-80-244-4820-6
7. Trettin, L., & Welter, F. (2011). Challenges for spatially oriented entrepreneurship research. Entrepreneurship & Regional Development, 23(7-8), 575-602.
8. Voženílek, V. (2002): Diplomové práce z geoinformatiky. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc, UP, 31 s.
9. A další relevantní tištěné i elektronické zdroje
Přílohy volně vložené
2 mapy, 1 CD
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby student seznámil komisi s cíli, metodami a výsledky své bakalářské práce. Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent.
V diskusi byla řešena témata:
" Další vhodné datové sady související s tématem
" Počty odpovědí v dotazníkovém šetření vstupních dat
" Technické detaily publikování webové mapy