Cíl práce:
Hlavním cílem diplomové práce je pomocí formativního výzkumu zhodnotit úroveň pohybové aktivity zúčastněných probandů a podpořit tímto způsobem profesní přípravu studentů fyzioterapie, využití získaných poznatků v jejich vlastním životním stylu a klinické praxi. Dílčím cílem je analyzovat úroveň pohybové aktivity s ohledem na její FITT charakteristiky při zohlednění týdenního pohybového režimu a pohlaví probandů. Dalším dílčím cílem je kvalitativně analyzovat zkušenosti probandů s realizovaným výzkumným šetřením, měřicími přístroji a vnímání přínosu šetření pro vlastní praxi.
Metodika:
Výzkumný soubor bude tvořen cca 30 (60) studenty fyzioterapie 4. ročníku FTK Univerzity Palackého v Olomouci. Po dobu jednoho týdne budou studenti monitorovat svou vlastní pohybovou aktivitu prostřednictvím obdrženého krokoměru a fitness náramku. Před zahájením samotného výzkumu vyplní dotazníky týkající se úrovně a preferencí jejich pohybové aktivity (IPAQ-long, dotazník sportovních preferencí). Výsledky měření budou zaznamenávat do internetového programu INDARES a záznamového archu. Bude vytvořena online anketa, která bude studentům na konci výzkumu zpřístupněna, a kde budou mít prostor pro uvedení kladů a záporů monitoringu pohybové aktivity prostřednictvím užitých přístrojů, případně pro zhodnocení přínosu výzkumu pro jejich životní styl, resp. klinickou praxi. Objektivní data budou vyhodnocena pomocí běžných statistických postupů (deskriptivní statistika, testování rozdílů mezi sledovanými skupinami - závislé a nezávislé soubory).
Harmonogram:
Duben 2017-září 2017: shromažďování odborné literatury
Říjen/listopad 2017: provedení měření
Leden 2018: zpracování teoretické části diplomové práce
Duben 2018: odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Hlavním cílem diplomové práce je pomocí formativního výzkumu zhodnotit úroveň pohybové aktivity zúčastněných probandů a podpořit tímto způsobem profesní přípravu studentů fyzioterapie, využití získaných poznatků v jejich vlastním životním stylu a klinické praxi. Dílčím cílem je analyzovat úroveň pohybové aktivity s ohledem na její FITT charakteristiky při zohlednění týdenního pohybového režimu a pohlaví probandů. Dalším dílčím cílem je kvalitativně analyzovat zkušenosti probandů s realizovaným výzkumným šetřením, měřicími přístroji a vnímání přínosu šetření pro vlastní praxi.
Metodika:
Výzkumný soubor bude tvořen cca 30 (60) studenty fyzioterapie 4. ročníku FTK Univerzity Palackého v Olomouci. Po dobu jednoho týdne budou studenti monitorovat svou vlastní pohybovou aktivitu prostřednictvím obdrženého krokoměru a fitness náramku. Před zahájením samotného výzkumu vyplní dotazníky týkající se úrovně a preferencí jejich pohybové aktivity (IPAQ-long, dotazník sportovních preferencí). Výsledky měření budou zaznamenávat do internetového programu INDARES a záznamového archu. Bude vytvořena online anketa, která bude studentům na konci výzkumu zpřístupněna, a kde budou mít prostor pro uvedení kladů a záporů monitoringu pohybové aktivity prostřednictvím užitých přístrojů, případně pro zhodnocení přínosu výzkumu pro jejich životní styl, resp. klinickou praxi. Objektivní data budou vyhodnocena pomocí běžných statistických postupů (deskriptivní statistika, testování rozdílů mezi sledovanými skupinami - závislé a nezávislé soubory).
Harmonogram:
Duben 2017-září 2017: shromažďování odborné literatury
Říjen/listopad 2017: provedení měření
Leden 2018: zpracování teoretické části diplomové práce
Duben 2018: odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
- Clemente, F., Nikolaidis, P., Martins, F., & Mendes, R. (2016). Physical activity patterns in university students: Do they
follow the public health guidelines? Plos One, 11(3). doi:10.1371/journal.pone.0152516
- Collings, P., Wijndaele, K., Corder, K., Westgate, K., Ridgway, Ch., Dunn, V., ? Brage, S. (2014). Levels and patterns of objectively-measured physical activity volume and intensity distribution in UK adolescents: The ROOTS study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11. doi:10.1186/1479-5868-11-23
- Frömel K., Kudláček, M., Groffik D., Chmelík F., & Jakubec L. (2016). Differences in the intensity of physical activity during school days and weekends in Polish and Czech boys and girls. Annals of Agricultural Environmental Medicine, 23(2), 357-360. doi:10.5604/12321966.1203905
- Ho, V., Rebecca, K., Simmons, B., Charlotte, L., Ridgway, B., Esther, M., ? Corderb, K. (2013). Is wearing a pedometer associated with higher physical activity among adolescents? Preventive Medicine, 56(5), 273-277. doi: 10.1016/j.ypmed.2013.01.015
- Janssen, I., & LeBlanc, A. (2010). Systematic review of the health benefits of physical aktivity and fitnes in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7. doi: 10.1186/1479-5868-7-40
- Kelly, M., Morgan, A., Ellis, S., Younger T., Huntley J., & Swann C. (2010). Evidence based public health: A review of the experience of the National Institute of Health and Clinical Excellence (NICE) of developing public health guidance in England. Social Science & Medicine, 71(6), 1056-1062. doi:10.1016/j.socscimed.2010.06.032
- Sigmundová, D., Chmelík, F., Sigmund, E., Feltová, D., & Frömel K. (2013). Physical activity in the lifestyle of Czech university students: Meeting health recommendations. European Journal of Sport Science, 13(6), 744-750.
doi:10.1082/17461391.2013.776638
- Sovová, E., & Pastucha, D. (2012). Přehled doporučení pro předpis pohybové aktivity v primární prevenci onemocnění. Praktický lékař, 92(8), 437-439.
- Stejskal, P. (2012). Patofyziologie tělesné zátěže. Retrieved from https://is.muni.cz/
el/1451/podzim2012/bp1176/um/Patofyziologie_telesne_zateze.pdf
Seznam doporučené literatury
- Clemente, F., Nikolaidis, P., Martins, F., & Mendes, R. (2016). Physical activity patterns in university students: Do they
follow the public health guidelines? Plos One, 11(3). doi:10.1371/journal.pone.0152516
- Collings, P., Wijndaele, K., Corder, K., Westgate, K., Ridgway, Ch., Dunn, V., ? Brage, S. (2014). Levels and patterns of objectively-measured physical activity volume and intensity distribution in UK adolescents: The ROOTS study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11. doi:10.1186/1479-5868-11-23
- Frömel K., Kudláček, M., Groffik D., Chmelík F., & Jakubec L. (2016). Differences in the intensity of physical activity during school days and weekends in Polish and Czech boys and girls. Annals of Agricultural Environmental Medicine, 23(2), 357-360. doi:10.5604/12321966.1203905
- Ho, V., Rebecca, K., Simmons, B., Charlotte, L., Ridgway, B., Esther, M., ? Corderb, K. (2013). Is wearing a pedometer associated with higher physical activity among adolescents? Preventive Medicine, 56(5), 273-277. doi: 10.1016/j.ypmed.2013.01.015
- Janssen, I., & LeBlanc, A. (2010). Systematic review of the health benefits of physical aktivity and fitnes in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7. doi: 10.1186/1479-5868-7-40
- Kelly, M., Morgan, A., Ellis, S., Younger T., Huntley J., & Swann C. (2010). Evidence based public health: A review of the experience of the National Institute of Health and Clinical Excellence (NICE) of developing public health guidance in England. Social Science & Medicine, 71(6), 1056-1062. doi:10.1016/j.socscimed.2010.06.032
- Sigmundová, D., Chmelík, F., Sigmund, E., Feltová, D., & Frömel K. (2013). Physical activity in the lifestyle of Czech university students: Meeting health recommendations. European Journal of Sport Science, 13(6), 744-750.
doi:10.1082/17461391.2013.776638
- Sovová, E., & Pastucha, D. (2012). Přehled doporučení pro předpis pohybové aktivity v primární prevenci onemocnění. Praktický lékař, 92(8), 437-439.
- Stejskal, P. (2012). Patofyziologie tělesné zátěže. Retrieved from https://is.muni.cz/
el/1451/podzim2012/bp1176/um/Patofyziologie_telesne_zateze.pdf