Diplomová práce se zabývá tématem trpného rodu a jeho zpracováním ve vybraných učebnicích pro střední školy. První část se zabývá trpným rodem a jeho definováním ve vybraných odborných publikacích. Druhá kapitola poskytuje rozbory jednotlivých učebnic, jež byly vybrané k tomuto účelu, a jejich posouzení vzhledem k tomu, co bylo vytyčeno v úvodu kapitoly a co lze očekávat od středoškolského vzdělání. Poslední kapitola se věnuje výzkumu, který vznikl za pomoci studentů dvou středních škol, za účelem zjištění, jak daní studenti rozumí látce trpného rodu a zda jsou schopni své nabyté znalosti použít.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of the passive voice and its processing in selected textbooks for secondary schools. The first part of the thesis deals withthe passive voice and its definion in the selected specialized literature. The second chapter provides analyzes of those textbooks that have been selected for this purpose, and their assessment due to what was outlined at the beginning of the chapter as what can be expected from secondary school education. The last chapter deals withthe research, which arise with the help of students from two secondary schools, in order to find out how the students understand the topic of passive voice, and whether they are able to use their knowledge in practice use.
Klíčová slova
slovesný rod, pasivum, opisné pasivum, zvratné pasivum, pasivum v učebnicích češtiny pro střední školy
Klíčová slova v angličtině
Voice, passive voice, reflexive passive, passive in czech textbooks for secondary schools
Rozsah průvodní práce
54 (79 258 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem trpného rodu a jeho zpracováním ve vybraných učebnicích pro střední školy. První část se zabývá trpným rodem a jeho definováním ve vybraných odborných publikacích. Druhá kapitola poskytuje rozbory jednotlivých učebnic, jež byly vybrané k tomuto účelu, a jejich posouzení vzhledem k tomu, co bylo vytyčeno v úvodu kapitoly a co lze očekávat od středoškolského vzdělání. Poslední kapitola se věnuje výzkumu, který vznikl za pomoci studentů dvou středních škol, za účelem zjištění, jak daní studenti rozumí látce trpného rodu a zda jsou schopni své nabyté znalosti použít.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of the passive voice and its processing in selected textbooks for secondary schools. The first part of the thesis deals withthe passive voice and its definion in the selected specialized literature. The second chapter provides analyzes of those textbooks that have been selected for this purpose, and their assessment due to what was outlined at the beginning of the chapter as what can be expected from secondary school education. The last chapter deals withthe research, which arise with the help of students from two secondary schools, in order to find out how the students understand the topic of passive voice, and whether they are able to use their knowledge in practice use.
Klíčová slova
slovesný rod, pasivum, opisné pasivum, zvratné pasivum, pasivum v učebnicích češtiny pro střední školy
Klíčová slova v angličtině
Voice, passive voice, reflexive passive, passive in czech textbooks for secondary schools
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zhodnotit, zda běžně užívané učebnice a cvičebnice českého jazyka pro střední školy seznamují studenty s problematikou trpného rodu sloves adekvátně a v náležitém rozsahu a případně poukázat na možnosti, jak prezentaci pasiva zefektivnit. Práce nejprve charakterizuje základní pojmy spojené s problematikou slovesného rodu (dekonkretizace subjektu, primární a sekundární diateze, tranzitivní slovesa, analytické pasivum, reflexivní pasivum) a stanoví rozsah znalostí nezbytných pro pochopení podstaty trpného rodu na úrovni středoškolského studia. Pokusí se také sestavit pořadí, v jaké by jednotlivé gramatické jevy měly být při výuce prezentovány. Pro výuku na středních školách se počítá pouze s omezeným užíváním mezinárodní terminologie. Bude třeba též upozornit na jevy, které mohou být mylně považovány za pasivum, a vysvětlit jejich podstatu (reflexiva tantum, reflexivní zájmena v pozici objektového komplementu). Je třeba rovněž upozornit na skutečnost, že slovesné tvary obsahující pasivní participium (trpné příčestí) je nutné vykládat především jako tvary opisného pasiva fungující především jako slovesné predikáty v transformovaných větách se sekundární diatezí.
Následně práce přehledně registruje způsob a rozsah výkladu trpného rodu v učebnicích českého jazyka pro střední školy a zhodnotí rovněž, zda sledované učební materiály dávají studentům možnost ověřit si své znalosti o stavbě tvarů trpného rodu a fungování pasiva v syntaxi prostřednictvím vhodných cvičení.
Diplomantka vytvoří dotazník zkoumající znalost problematiky pasiva, který zadá k vyplnění studentům téhož ročníku nejméně dvou středních škol. Výsledky dotazníku budou následně zpracovány a budou tvořit přílohu práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zhodnotit, zda běžně užívané učebnice a cvičebnice českého jazyka pro střední školy seznamují studenty s problematikou trpného rodu sloves adekvátně a v náležitém rozsahu a případně poukázat na možnosti, jak prezentaci pasiva zefektivnit. Práce nejprve charakterizuje základní pojmy spojené s problematikou slovesného rodu (dekonkretizace subjektu, primární a sekundární diateze, tranzitivní slovesa, analytické pasivum, reflexivní pasivum) a stanoví rozsah znalostí nezbytných pro pochopení podstaty trpného rodu na úrovni středoškolského studia. Pokusí se také sestavit pořadí, v jaké by jednotlivé gramatické jevy měly být při výuce prezentovány. Pro výuku na středních školách se počítá pouze s omezeným užíváním mezinárodní terminologie. Bude třeba též upozornit na jevy, které mohou být mylně považovány za pasivum, a vysvětlit jejich podstatu (reflexiva tantum, reflexivní zájmena v pozici objektového komplementu). Je třeba rovněž upozornit na skutečnost, že slovesné tvary obsahující pasivní participium (trpné příčestí) je nutné vykládat především jako tvary opisného pasiva fungující především jako slovesné predikáty v transformovaných větách se sekundární diatezí.
Následně práce přehledně registruje způsob a rozsah výkladu trpného rodu v učebnicích českého jazyka pro střední školy a zhodnotí rovněž, zda sledované učební materiály dávají studentům možnost ověřit si své znalosti o stavbě tvarů trpného rodu a fungování pasiva v syntaxi prostřednictvím vhodných cvičení.
Diplomantka vytvoří dotazník zkoumající znalost problematiky pasiva, který zadá k vyplnění studentům téhož ročníku nejméně dvou středních škol. Výsledky dotazníku budou následně zpracovány a budou tvořit přílohu práce.
Seznam doporučené literatury
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Jana PLESKALOVÁ. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 807106484X.
NEKULA, Marek, Zdenka RUSÍNOVÁ a Petr KARLÍK. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-134-4.
PETR, Jan, Jarmila VESELKOVÁ, Miroslav KOMÁREK, Jan KOŘENSKÝ, Jan PETR. Mluvnice češtiny. Praha: Academia, 1986, 536 s.
GREPL, Miroslav, KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Zdenka RUSÍNOVÁ, ed. Příruční mluvnice češtiny. Vyd 2., opr. [i.e. 3. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
KARLÍK, Petr. Pasivum v češtině. Slovo a slovesnost 65. ČSAV, Praha, 2004. s. 83-112.
ŠTÍCHA, F. K užívání opisného pasiva v současné češtině. Naše řeč 73, Praha, 1990. s. 63-73.
ŠTÍCHA F. K užívání a významu dvojí formy trpného rodu v současné češtině. Naše řeč 62. ČSAV, Praha, 1979. s. 57-71.
TRÁVNÍČEK, František. Mluvnice spisovné češtiny. 3. vyd., 1. opr. a dopl. vyd. v SN. Praha: Slovanské nakladatelství, 1951, 1497 s. Slovanské jazykovědné příručky.
ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, ?2010- . sv. ISBN 978-80-7358-166-4.
SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fragment, 2009. 224 s. V kostce. Maturita v kostce. ISBN 978-80-253-0950-6.
MARTINEC, Ivo et al. Učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009-2011. 4 sv. ISBN 978-80-7238-779-3.
SOCHROVÁ, Marie. Cvičení z českého jazyka v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008. 196 s. Maturita v kostce. V kostce. ISBN 978-80-253-0671-0.
SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk do dlaně: pro SŠ a vyšší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2001. 251 s. ISBN 80-7200-403-4.
HLAVSA, Zdeněk et al. Český jazyk: pro 1.-4. roč. stř. šk. Díl 1, Mluvnická část. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993. 140 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-25993-6.
KONOPKOVÁ, Ludmila a KREJČOVÁ, Marie. Čeština ve škole i doma: cvičebnice pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998. 112 s. ISBN 80-7168-556-9.
KAMIŠ, Karel. Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1993. 126 s. ISBN 80-7168-009-5.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2., upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, 256 s. ISBN 978-80-7235-400-9.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 243 s. ISBN 80-7235-155-9.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN 80-7235-191-5.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 279 s. ISBN 80-7235-228-8.
Seznam doporučené literatury
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Jana PLESKALOVÁ. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 807106484X.
NEKULA, Marek, Zdenka RUSÍNOVÁ a Petr KARLÍK. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-134-4.
PETR, Jan, Jarmila VESELKOVÁ, Miroslav KOMÁREK, Jan KOŘENSKÝ, Jan PETR. Mluvnice češtiny. Praha: Academia, 1986, 536 s.
GREPL, Miroslav, KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Zdenka RUSÍNOVÁ, ed. Příruční mluvnice češtiny. Vyd 2., opr. [i.e. 3. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
KARLÍK, Petr. Pasivum v češtině. Slovo a slovesnost 65. ČSAV, Praha, 2004. s. 83-112.
ŠTÍCHA, F. K užívání opisného pasiva v současné češtině. Naše řeč 73, Praha, 1990. s. 63-73.
ŠTÍCHA F. K užívání a významu dvojí formy trpného rodu v současné češtině. Naše řeč 62. ČSAV, Praha, 1979. s. 57-71.
TRÁVNÍČEK, František. Mluvnice spisovné češtiny. 3. vyd., 1. opr. a dopl. vyd. v SN. Praha: Slovanské nakladatelství, 1951, 1497 s. Slovanské jazykovědné příručky.
ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, ?2010- . sv. ISBN 978-80-7358-166-4.
SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fragment, 2009. 224 s. V kostce. Maturita v kostce. ISBN 978-80-253-0950-6.
MARTINEC, Ivo et al. Učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009-2011. 4 sv. ISBN 978-80-7238-779-3.
SOCHROVÁ, Marie. Cvičení z českého jazyka v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008. 196 s. Maturita v kostce. V kostce. ISBN 978-80-253-0671-0.
SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk do dlaně: pro SŠ a vyšší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2001. 251 s. ISBN 80-7200-403-4.
HLAVSA, Zdeněk et al. Český jazyk: pro 1.-4. roč. stř. šk. Díl 1, Mluvnická část. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993. 140 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-25993-6.
KONOPKOVÁ, Ludmila a KREJČOVÁ, Marie. Čeština ve škole i doma: cvičebnice pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998. 112 s. ISBN 80-7168-556-9.
KAMIŠ, Karel. Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1993. 126 s. ISBN 80-7168-009-5.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2., upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009, 256 s. ISBN 978-80-7235-400-9.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 243 s. ISBN 80-7235-155-9.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN 80-7235-191-5.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 279 s. ISBN 80-7235-228-8.