Tato práce se zabývá neformálním vzděláváním a celoživotním rozvojem operních pěvců. První část práce je věnována teoretické rovině neformálního vzdělávání v rámci celoživotního vzdělávání. Obsahuje rovněž poznatky o podpoře uměleckého neformálního vzdělávání ministerstvem kultury a charakteristice výkonných umělců - operních pěvců. V empirické části pak v rámci kvalitativního výzkumu jde o získávání poznatků ohledně významu celoživotního vzdělávání pro operní pěvce a způsoby, jakými probíhá neformální vzdělávání u cílové skupiny.
Anotace v angličtině
This work deals with non-formal education and lifelong development of opera singers. The first part is devoted to the theoretical level of non-formal education in the context of lifelong education. It also contains findings on the promotion of artistic non-formal education by the ministry of culture and the characteristics of performers - opera singers. In the empirical part, qualitative research is about acquiring knowledge about the importance of lifelong education for opera singers and the ways in which informal education takes place in the target group.
Tato práce se zabývá neformálním vzděláváním a celoživotním rozvojem operních pěvců. První část práce je věnována teoretické rovině neformálního vzdělávání v rámci celoživotního vzdělávání. Obsahuje rovněž poznatky o podpoře uměleckého neformálního vzdělávání ministerstvem kultury a charakteristice výkonných umělců - operních pěvců. V empirické části pak v rámci kvalitativního výzkumu jde o získávání poznatků ohledně významu celoživotního vzdělávání pro operní pěvce a způsoby, jakými probíhá neformální vzdělávání u cílové skupiny.
Anotace v angličtině
This work deals with non-formal education and lifelong development of opera singers. The first part is devoted to the theoretical level of non-formal education in the context of lifelong education. It also contains findings on the promotion of artistic non-formal education by the ministry of culture and the characteristics of performers - opera singers. In the empirical part, qualitative research is about acquiring knowledge about the importance of lifelong education for opera singers and the ways in which informal education takes place in the target group.
A. Cíl práce:
Zda a jakým způsobem se po absolvování formálního vzdělání, tedy konzervatoří a hudebních akademií vzdělávají ať už učitelé či profesionální umělci v hudebním oboru.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Cílem mé práce je zjistit, jakým způsobem učitelé a profesionální hudebníci v uměleckém sektoru (hudebním) po absolvování formálního vzdělání dále rozvíjejí své dovednosti a vzdělávají se. Jak umělci a učitelé potřebu celoživotního vzdělávání vnímají ? Jaké strategie učitelé, či umělci využívají při volbě kurzů a jaké faktory jsou pro ně v této volbě důležité ? Jak učitelé a profesionální umělci vnímají další vzdělávání jako přínos pro jejich praxi ? Jsou zde tyto možnosti v tuzemsku, nebo jsou využívány semináře a mistrovské kurzy v zahraničí ? apod.
C. Výzkumná otázka:
Jaké jsou možnosti, v kontextu teorie celoživotního vzdělávání, dalšího rozvoje v oblasti neformálního vzdělávání pro umělce a učitele v umělecké oblasti (hudební) ?
D. Návrh postupu řešení (metoda):
V empirické části kvalitativní výzkum s využitím hloubkových rozhovorů s respondenty, kteří budou vybíráni na základě charakteru předchozího vzdělávání, délky praxe v hudebním oboru a příslušnosti k oboru ( 1-2 )
Teoretickou část bude charakterizovat neformální vzdělávání, teorie celoživotního vzdělávání, učitelé a profesionální umělci v hudebním oboru.
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Zda a jakým způsobem se po absolvování formálního vzdělání, tedy konzervatoří a hudebních akademií vzdělávají ať už učitelé či profesionální umělci v hudebním oboru.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Cílem mé práce je zjistit, jakým způsobem učitelé a profesionální hudebníci v uměleckém sektoru (hudebním) po absolvování formálního vzdělání dále rozvíjejí své dovednosti a vzdělávají se. Jak umělci a učitelé potřebu celoživotního vzdělávání vnímají ? Jaké strategie učitelé, či umělci využívají při volbě kurzů a jaké faktory jsou pro ně v této volbě důležité ? Jak učitelé a profesionální umělci vnímají další vzdělávání jako přínos pro jejich praxi ? Jsou zde tyto možnosti v tuzemsku, nebo jsou využívány semináře a mistrovské kurzy v zahraničí ? apod.
C. Výzkumná otázka:
Jaké jsou možnosti, v kontextu teorie celoživotního vzdělávání, dalšího rozvoje v oblasti neformálního vzdělávání pro umělce a učitele v umělecké oblasti (hudební) ?
D. Návrh postupu řešení (metoda):
V empirické části kvalitativní výzkum s využitím hloubkových rozhovorů s respondenty, kteří budou vybíráni na základě charakteru předchozího vzdělávání, délky praxe v hudebním oboru a příslušnosti k oboru ( 1-2 )
Teoretickou část bude charakterizovat neformální vzdělávání, teorie celoživotního vzdělávání, učitelé a profesionální umělci v hudebním oboru.
Seznam doporučené literatury
JARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning: theory and practice. 4th ed. London: Routledge, 2010, xiv, 338 s. ISBN 978-0-415-49481-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Ilustroval Adéla LEŠTINOVÁ. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 263 s. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, 110 s. Andragogika. ISBN 8086432408.
Celoživotní učení pro všechny: zasedání Výboru pro vzdělávání OECD na úrovni ministrů ve dnech 16.-17. ledna 1996. Přeložil Václav SOCHOR, přeložil Jiří JANDA. Praha: Gnosis, 1997, 374 s.
Seznam doporučené literatury
JARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning: theory and practice. 4th ed. London: Routledge, 2010, xiv, 338 s. ISBN 978-0-415-49481-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Ilustroval Adéla LEŠTINOVÁ. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 263 s. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, 110 s. Andragogika. ISBN 8086432408.
Celoživotní učení pro všechny: zasedání Výboru pro vzdělávání OECD na úrovni ministrů ve dnech 16.-17. ledna 1996. Přeložil Václav SOCHOR, přeložil Jiří JANDA. Praha: Gnosis, 1997, 374 s.