- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vzdělávací potřeby absolventů VŠ a pomaturitních forem vzdělávání nastupujících do zaměstnání z ÚP
Hlavní téma v angličtině
Educational needs analysis of university graduates and courses participants as job applicants
Název dle studenta
Identifikace vzdělávacích potřeb absolventů VŠ a nástavbových forem vzdělávání nastupujících do zaměstnání z ÚP
Název dle studenta v angličtině
Educational needs assessment of university graduates and other post-high school graduates in certain company after their acceptation from unemployment evidence
Tématem bakalářská práce je identifikace vzdělávacích potřeb zaměstnanců vybrané firmy, kteří zde nastoupili po evidenci na ÚP. S tímto tématem koresponduje výzkumná otázka, která zní: Jaké jsou vzdělávací potřeby absolventů VŠ a nástavbových forem vzdělávání nastupujících do vybrané firmy po evidenci na ÚP?
Pro analýzu této problematiky byl zvolen smíšení výzkumný design, skládající se z hloubkových rozhovorů se zaměstnanci a jednatelem společnosti, který je rovněž jejich hodnotitelem. Dále pak metoda analýzy pracovních míst. Validita výzkumu je podpořena metodou triangulace.
Teoretická část práce začíná úvodem do firemního (též podnikového) vzdělávání, které zařazuje do širšího rámce celoživotního vzdělávání. Dále se soustředí na pojetí vzdělávacích potřeb v definici různých autorů. Samotná analýza a identifikace vzdělávacích potřeb je představena jako prvotní a stěžejní část cyklu firemního vzdělávání, na kterou navazuje plánování vzdělávání, realizace vzdělávání a vyhodnocení vzdělávací akce. Dále jsou zmíněny úrovně, na kterých lze analýzu vzdělávacích potřeb provádět, stejně jako zdroje, ze kterých vychází. Závěr teoretické části práce tvoří představení vybraných výzkumných metod analýzy vzdělávacích potřeb.
Empirická část práce je uvedena představením firmy z hlediska oboru podnikání, struktury I právního statusu. Na ni navazuje přehled pracovní náplně jednotlivých pracovních pozic a představení přijímacího řízení vybrané firmy. Následující kapitola zmiňuje některé z problémů absolventů na trhu práce a poukazuje na možnosti využití finanční podpory z veřejných zdrojů, která byla rovněž čerpána v rámci přijetí absolventů VŠ a pomaturitních forem vzdělávání ve vybrané firmě.
Výsledkem této práce je identifikace vzdělávacích potřeb vycházející z rozhovorů se zaměstnanci firmy a jednatelem, které je podpořeno informacemi o průběhu a možnostech vzdělávání ve firmě, uvedených jednatelem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is concerned on educational needs assessment of certain company´s employees who were before acceptation filed as unemployed. General question rising from the topic is: What are educational needs of university graduates and other post-high school graduates in certain company after accepting from unemployment evidence?
For the analysis was chosen blended research design composed of employee interview and manager interview. Apart from this method was used an internal file analysis. Research method is also supported by triangulation.
In the beginning of theoretical part of the thesis there is an analysis of corporate education term, which takes a part in life-long education process. Lately, educational needs assessment is presented as a basic and most important part of corporate education cycle. Other parts of the cycle are educational planning, educational project realization and evaluation. Moreover, the thesis describes levels of educational needs assessment and its sources.
Empirical part of the thesis begins with company´s description in terms of structure, law terms, business domain and orientation. It relates to certain work positions in the company and current job descriptions. It also shows some financial support options both for companies and for unemployed.
Result of the thesis is educational needs identification based on interviews with employees and manager. In conclusion there is a brief summary of the topic and further options and recommendations for improvement of educational system in certain company.
Tématem bakalářská práce je identifikace vzdělávacích potřeb zaměstnanců vybrané firmy, kteří zde nastoupili po evidenci na ÚP. S tímto tématem koresponduje výzkumná otázka, která zní: Jaké jsou vzdělávací potřeby absolventů VŠ a nástavbových forem vzdělávání nastupujících do vybrané firmy po evidenci na ÚP?
Pro analýzu této problematiky byl zvolen smíšení výzkumný design, skládající se z hloubkových rozhovorů se zaměstnanci a jednatelem společnosti, který je rovněž jejich hodnotitelem. Dále pak metoda analýzy pracovních míst. Validita výzkumu je podpořena metodou triangulace.
Teoretická část práce začíná úvodem do firemního (též podnikového) vzdělávání, které zařazuje do širšího rámce celoživotního vzdělávání. Dále se soustředí na pojetí vzdělávacích potřeb v definici různých autorů. Samotná analýza a identifikace vzdělávacích potřeb je představena jako prvotní a stěžejní část cyklu firemního vzdělávání, na kterou navazuje plánování vzdělávání, realizace vzdělávání a vyhodnocení vzdělávací akce. Dále jsou zmíněny úrovně, na kterých lze analýzu vzdělávacích potřeb provádět, stejně jako zdroje, ze kterých vychází. Závěr teoretické části práce tvoří představení vybraných výzkumných metod analýzy vzdělávacích potřeb.
Empirická část práce je uvedena představením firmy z hlediska oboru podnikání, struktury I právního statusu. Na ni navazuje přehled pracovní náplně jednotlivých pracovních pozic a představení přijímacího řízení vybrané firmy. Následující kapitola zmiňuje některé z problémů absolventů na trhu práce a poukazuje na možnosti využití finanční podpory z veřejných zdrojů, která byla rovněž čerpána v rámci přijetí absolventů VŠ a pomaturitních forem vzdělávání ve vybrané firmě.
Výsledkem této práce je identifikace vzdělávacích potřeb vycházející z rozhovorů se zaměstnanci firmy a jednatelem, které je podpořeno informacemi o průběhu a možnostech vzdělávání ve firmě, uvedených jednatelem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is concerned on educational needs assessment of certain company´s employees who were before acceptation filed as unemployed. General question rising from the topic is: What are educational needs of university graduates and other post-high school graduates in certain company after accepting from unemployment evidence?
For the analysis was chosen blended research design composed of employee interview and manager interview. Apart from this method was used an internal file analysis. Research method is also supported by triangulation.
In the beginning of theoretical part of the thesis there is an analysis of corporate education term, which takes a part in life-long education process. Lately, educational needs assessment is presented as a basic and most important part of corporate education cycle. Other parts of the cycle are educational planning, educational project realization and evaluation. Moreover, the thesis describes levels of educational needs assessment and its sources.
Empirical part of the thesis begins with company´s description in terms of structure, law terms, business domain and orientation. It relates to certain work positions in the company and current job descriptions. It also shows some financial support options both for companies and for unemployed.
Result of the thesis is educational needs identification based on interviews with employees and manager. In conclusion there is a brief summary of the topic and further options and recommendations for improvement of educational system in certain company.
A Cíl práce:
Identifikace vzdělávacích potřeb absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělávání pro výkon práce ve firmě XY, včetně míry využití studijních poznatků na konkrétních pracovních pozicích.
B Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Identifikace vzdělávacích potřeb absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělávání, nastupujících z evidence na Úřadu práce na pracovní místa ve firmě XY. Součástí práce je analýza pracovních pozic, určení klíčových kompetencí pro nástup na pracovní místo a hodnocení adaptačního procesu nových zaměstnanců, včetně míry využití studijních poznatků.
C Výzkumná otázka:
Jaké jsou vzdělávací potřeby absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělání při nástupu do firmy XY?
Do jaké míry využívá firma XY kompetencí absolventů získaných při studiích?
D Návrh postupu řešení (metoda):
Kvantitativní metoda dotazník. Zkoumání úplného vzorku absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělávání, kteří nastoupili na pracovní místo ve firmě XY po evidenci na Úřadu práce.
Zásady pro vypracování
A Cíl práce:
Identifikace vzdělávacích potřeb absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělávání pro výkon práce ve firmě XY, včetně míry využití studijních poznatků na konkrétních pracovních pozicích.
B Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Identifikace vzdělávacích potřeb absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělávání, nastupujících z evidence na Úřadu práce na pracovní místa ve firmě XY. Součástí práce je analýza pracovních pozic, určení klíčových kompetencí pro nástup na pracovní místo a hodnocení adaptačního procesu nových zaměstnanců, včetně míry využití studijních poznatků.
C Výzkumná otázka:
Jaké jsou vzdělávací potřeby absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělání při nástupu do firmy XY?
Do jaké míry využívá firma XY kompetencí absolventů získaných při studiích?
D Návrh postupu řešení (metoda):
Kvantitativní metoda dotazník. Zkoumání úplného vzorku absolventů vysokých škol a pomaturitních forem vzdělávání, kteří nastoupili na pracovní místo ve firmě XY po evidenci na Úřadu práce.
Seznam doporučené literatury
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.
Mužík, J. (2005). Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2011). Efektivní vzdělávání zaměstnanců (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.
Mužík, J. (2005). Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2011). Efektivní vzdělávání zaměstnanců (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada Publishing.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Popis pracovní pozice Asistent / asistentka
Příloha č. 2: Popis pracovní pozice Obecný administrativní pracovník
Příloha č. 3: Podklad pro rozhovor s pracovníky vybrané společnosti
Příloha č. 4: Podklad pro rozhovor s jednatelem společnosti