Cílem práce je postihnout, do jaké míry digitální avantgarda variuje gesta avantgardy původní a do jaké míry vznikají nové kvality, a to především v typografii, která hrála v dílech "historické" avantgardy velice důležitou roli. Smyslem práce je tedy porovnat výrazové prostředky první a druhé avantgardní vlny (dvacátá a třicátá léta a šedesátá léta 20. století) a tzv. digitální avantgardy. Jak pro "tištěnou", tak pro digitální avantgardu je typická práce s písmovým znakem a typografickými kvalitami textu. Práce je materiálově založena, předkládáme tudíž vlastní analýzu vybraných děl jak v tištěné, tak v digitální podobě.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to compare the expressive means of the first and the second wave of avant-garde (1920s and 1930s and 1960s) with the so called digital avant-garde, i.e. the part of artistic production published online and oscillating between the literary and the art. Working with font and typographical qualities of a text is typical for both the printed and the digital avant-garde. The thesis is based on materials, therefore the analysis of the selected printed and digital works is presented.
Klíčová slova
avantgarda, typografie, poetismus, surrealismus, experimentální poezie, born-digital literatura
Klíčová slova v angličtině
avant-garde, typography, poetism, surrealism, experimental poetry, born-digital literature
Rozsah průvodní práce
88 s. (120 764 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je postihnout, do jaké míry digitální avantgarda variuje gesta avantgardy původní a do jaké míry vznikají nové kvality, a to především v typografii, která hrála v dílech "historické" avantgardy velice důležitou roli. Smyslem práce je tedy porovnat výrazové prostředky první a druhé avantgardní vlny (dvacátá a třicátá léta a šedesátá léta 20. století) a tzv. digitální avantgardy. Jak pro "tištěnou", tak pro digitální avantgardu je typická práce s písmovým znakem a typografickými kvalitami textu. Práce je materiálově založena, předkládáme tudíž vlastní analýzu vybraných děl jak v tištěné, tak v digitální podobě.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to compare the expressive means of the first and the second wave of avant-garde (1920s and 1930s and 1960s) with the so called digital avant-garde, i.e. the part of artistic production published online and oscillating between the literary and the art. Working with font and typographical qualities of a text is typical for both the printed and the digital avant-garde. The thesis is based on materials, therefore the analysis of the selected printed and digital works is presented.
Klíčová slova
avantgarda, typografie, poetismus, surrealismus, experimentální poezie, born-digital literatura
Klíčová slova v angličtině
avant-garde, typography, poetism, surrealism, experimental poetry, born-digital literature
Zásady pro vypracování
Smyslem práce je porovnat výrazové prostředky první a druhé vlny (20. a 30. léta a 60. léta 20. století) a tzv. digitální avantgardy, jak bývá označována část umělecké produkce zveřejňované pomocí webu a kolísající mezi literárním a výtvarným. Jak pro "tištěnou", tak pro digitální avantgardu je typická práce s písmovým znakem a typografickými kvalitami textu. Diplomantka se v první části práce pokusí stanovit výrazový instrumentář avantgardy vázané na tištěné médium a následně stanoví jeho funkční proměny u avantgardy digitální. Práce bude materiálově založena, tzn. předpokládá se vlastní analýza vybraných děl jak v digitální, tak v tištěné podobě.
Zásady pro vypracování
Smyslem práce je porovnat výrazové prostředky první a druhé vlny (20. a 30. léta a 60. léta 20. století) a tzv. digitální avantgardy, jak bývá označována část umělecké produkce zveřejňované pomocí webu a kolísající mezi literárním a výtvarným. Jak pro "tištěnou", tak pro digitální avantgardu je typická práce s písmovým znakem a typografickými kvalitami textu. Diplomantka se v první části práce pokusí stanovit výrazový instrumentář avantgardy vázané na tištěné médium a následně stanoví jeho funkční proměny u avantgardy digitální. Práce bude materiálově založena, tzn. předpokládá se vlastní analýza vybraných děl jak v digitální, tak v tištěné podobě.
Seznam doporučené literatury
Disk. Internacionální revue. Redakce: Krejcar, Jaromír Seifert, Jaroslav Teige, Karel. 1. číslo. Praha 1923.Disk. Moderní almanach. Redakce: Černík, Artuš Krejcar, Jaromír Seifert, Jaroslav Teige, Karel. 2. číslo. Praha Brno 1925. Pásmo. Redakce: Černík, Artuš Halas, František Václavek, Bedřich. 1. ročník. Brno 19241925. Pásmo. Redakce: Černík, Artuš Halas, František Václavek, Bedřich. 2. ročník. Brno 19251926. ReD Revue Devětsilu. Redigoval: Teige, Karel. 1. ročník. Praha 19271928. ReD Revue Devětsilu. Redigoval: Teige, Karel. 2. ročník. Praha 19281929. ReD Revue Devětsilu. Redigoval: Teige, Karel. 3. ročník. Praha 19291931. Kavalír, Ondřej: Evropa modernismu a avantgard. In. Seifer, Jaroslav Teige, Karel: Revoluční sborník Devětsil. reprint vydání z roku 1922. Praha 2010. Poskočil, Oldřich: Nové typografické tendence. In. ReD 2, č. 8. Praha 1928.Teige, Karel: Moderní typo. In. Typografia 34, č.79. Praha 1927. Teige, Karel: Moderní typografie. In. Rozpravy Aventina 7, č. 3. Praha 1932. Teige, Karel: Několik poznámek o moderní typografii. In. Blok 1. č. 8. Praha 1947. Teige, Karel: Obrazy a předobrazy. In. Avantgarda známá a neznámá, svazek 1. Srp, Karel: Karel Teige a typografie. Arbor vitae. Praha 2009. ISBN 978-80-87164-17-4. Vydání první. Vojvodík, Josef, Wiendl, Jan (eds.): Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958. Univerzita Karlova v Praze. Praha 2011. ISBN 978-80-7308-332-8. POŘÍZKOVÁ, Lenka a Martina NAVRÁTILOVÁ, ed. Literární a knižní kultura v digitálním věku 2015. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2015. ISBN 978-80-87895-49-8. PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Praha: Academia, 2016. Literární řada. ISBN 978-80-200-2578-4.
Seznam doporučené literatury
Disk. Internacionální revue. Redakce: Krejcar, Jaromír Seifert, Jaroslav Teige, Karel. 1. číslo. Praha 1923.Disk. Moderní almanach. Redakce: Černík, Artuš Krejcar, Jaromír Seifert, Jaroslav Teige, Karel. 2. číslo. Praha Brno 1925. Pásmo. Redakce: Černík, Artuš Halas, František Václavek, Bedřich. 1. ročník. Brno 19241925. Pásmo. Redakce: Černík, Artuš Halas, František Václavek, Bedřich. 2. ročník. Brno 19251926. ReD Revue Devětsilu. Redigoval: Teige, Karel. 1. ročník. Praha 19271928. ReD Revue Devětsilu. Redigoval: Teige, Karel. 2. ročník. Praha 19281929. ReD Revue Devětsilu. Redigoval: Teige, Karel. 3. ročník. Praha 19291931. Kavalír, Ondřej: Evropa modernismu a avantgard. In. Seifer, Jaroslav Teige, Karel: Revoluční sborník Devětsil. reprint vydání z roku 1922. Praha 2010. Poskočil, Oldřich: Nové typografické tendence. In. ReD 2, č. 8. Praha 1928.Teige, Karel: Moderní typo. In. Typografia 34, č.79. Praha 1927. Teige, Karel: Moderní typografie. In. Rozpravy Aventina 7, č. 3. Praha 1932. Teige, Karel: Několik poznámek o moderní typografii. In. Blok 1. č. 8. Praha 1947. Teige, Karel: Obrazy a předobrazy. In. Avantgarda známá a neznámá, svazek 1. Srp, Karel: Karel Teige a typografie. Arbor vitae. Praha 2009. ISBN 978-80-87164-17-4. Vydání první. Vojvodík, Josef, Wiendl, Jan (eds.): Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958. Univerzita Karlova v Praze. Praha 2011. ISBN 978-80-7308-332-8. POŘÍZKOVÁ, Lenka a Martina NAVRÁTILOVÁ, ed. Literární a knižní kultura v digitálním věku 2015. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2015. ISBN 978-80-87895-49-8. PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Praha: Academia, 2016. Literární řada. ISBN 978-80-200-2578-4.