The thesis Securing Schengen External Border Analysis provides an explorative and descriptive analysis on the subject matter of external border and its management. It explores how the external border management is governed by the Member States and the European Union through optics of intergovernmentalism and supranationalism. Two approaches on the interrelation between the intergovernmental and supranational paradigms were identified. The first optic was a scale-type, competitive understating of the interrelation between intergovernmentalism and supranationalism. However, this approach seemed to be insufficient to capture the dynamics of the EU governance concerning the external border management, and therefore this approach was challenged by a new understanding of the interrelation. The second optics was a conceptual complementary understanding of the interrelation between intergovernmentalism and supranationalism. Both optics were tested in a recently adopted Regulation EU 2016/1624 establishing the European Border and Coast Guard, with the aim to confirm the second optic, while the first one should not be denied. Both optics seems to be valid, however, the first, competitive one seems to be rather suitable to capture the interrelation between the intergovernmentalism and supranationalism concerning the political aspects of European integration and policy development, the second, complementary one seems to be rather applicable on the administrative level of the European integration policy development. Their targeting should ensure a firm objective of the EU governance whose stability should be ensured by the intergovernmental European Council based on unanimity and consensus. This understanding supports the conviction that, despite the increase in the capacities of transnational elements under the Lisbon Treaty, the role of the European Council for the orientation of European integration and the use of space provided by the Treatise for further integration, is increasing. On these findings, a new theoretical model capturing the interplay between the intergovernmentalism and supranationalism was proposed.
Anotace v angličtině
Předložená diplomová práce Securing Schengen External Border Analysis (Analýza ochrany vnějších hranic schengenského prostoru) poskytuje explorativní a deskriptivní analýzu problematiky řízení zabezpečení vnější schengenské hranice. Dále skrze explorativní a obsahovou analýzu zkoumá, jakou roli sehrává Evropská unie a členské státy při řízení vnější Schengenské hranice skrze optiku mezivládního a nadnárodního paradigma a zkoumá vzájemné vztahy mezi těmito přístupy. Byly identifikovány dva přístupy k vzájemnému vztahu mezi mezivládními a nadnárodními paradigmaty. První optikou pro zkoumání vztahu mezi mezivládním a supranacionálním přístupem bylo pojetí tohoto vztahu jako antagonistické, soutěžní, kdy se jedná o vztah, který lze chápat jako protichůdné elementy. Tento přístup se však při zkoumání tohoto zdá být nedostatečný k zachycení dynamiky EU, a proto byl tento přístup doplněn novým pochopením vzájemných vztahů. Druhou optikou byl zvolen koncepční vzájemně doplňující se vztah mezivládním a supranacionálním přístupem. Obě optiky byly následně promítnuty v nedávno přijatém nařízení EU 2016/1624, kterým se zřizuje Evropská hraniční a pobřežní stráž, s cílem potvrdit druhou optiku, zatímco první by neměla být odmítnuta. Obě optiky se zdají být platné, avšak první, konkurenční se zdá být spíše vhodná k zachycení vzájemného vztahu mezi mezivládním a nadnárodním přístupem v politické rovině evropské integrace, druhá komplementární se zdá být spíše vhodná pro pochopení evropské integrace na administrativní úrovni, přičemž obě optiky působí na dynamiku evropského vládnutí a evropské integrace. Jejich usměrňování by pak měl zajišťovat pevně stanovený cíl, jehož stabilitu by měla zajistit mezivládní Evropská rada na základě jednomyslného rozhodování a konsensu. Takové pojetí dynamiky podporuje i teze, že přestože v rámci Lisabonské smlouvy došlo k navýšení kapacit supranacionálních prvků, zároveň se však zvyšuje role Evropské rady pro směřování evropské integrace a využití nebo nevyužití dalšího prostoru v rámci Smluv. Na základě těchto nových poznatků byl navržen teoretický model zachycující vzájemný vztah mezivládních a nadnárodních prvků.
Klíčová slova
European Union, Member State, Schengen, External border management, European Border and Coast Guard, Border, CFSP, CSDP, European integration, EU Governance, Intergovernmentalism, Supranationalism.
Klíčová slova v angličtině
Evropská unie, Členský stát, Schengen, Zabezpečení vnější schengenské hranice, Evropská pobřežní a pohraniční stáž, Společná zahraničních politika, Spolčená bezpečnostní politika, Evropská integrace, Evropské vládnutí, Intergovernmentalismus, Supranacionlismus.
Rozsah průvodní práce
78 s (115 705)
Jazyk
AN
Anotace
The thesis Securing Schengen External Border Analysis provides an explorative and descriptive analysis on the subject matter of external border and its management. It explores how the external border management is governed by the Member States and the European Union through optics of intergovernmentalism and supranationalism. Two approaches on the interrelation between the intergovernmental and supranational paradigms were identified. The first optic was a scale-type, competitive understating of the interrelation between intergovernmentalism and supranationalism. However, this approach seemed to be insufficient to capture the dynamics of the EU governance concerning the external border management, and therefore this approach was challenged by a new understanding of the interrelation. The second optics was a conceptual complementary understanding of the interrelation between intergovernmentalism and supranationalism. Both optics were tested in a recently adopted Regulation EU 2016/1624 establishing the European Border and Coast Guard, with the aim to confirm the second optic, while the first one should not be denied. Both optics seems to be valid, however, the first, competitive one seems to be rather suitable to capture the interrelation between the intergovernmentalism and supranationalism concerning the political aspects of European integration and policy development, the second, complementary one seems to be rather applicable on the administrative level of the European integration policy development. Their targeting should ensure a firm objective of the EU governance whose stability should be ensured by the intergovernmental European Council based on unanimity and consensus. This understanding supports the conviction that, despite the increase in the capacities of transnational elements under the Lisbon Treaty, the role of the European Council for the orientation of European integration and the use of space provided by the Treatise for further integration, is increasing. On these findings, a new theoretical model capturing the interplay between the intergovernmentalism and supranationalism was proposed.
Anotace v angličtině
Předložená diplomová práce Securing Schengen External Border Analysis (Analýza ochrany vnějších hranic schengenského prostoru) poskytuje explorativní a deskriptivní analýzu problematiky řízení zabezpečení vnější schengenské hranice. Dále skrze explorativní a obsahovou analýzu zkoumá, jakou roli sehrává Evropská unie a členské státy při řízení vnější Schengenské hranice skrze optiku mezivládního a nadnárodního paradigma a zkoumá vzájemné vztahy mezi těmito přístupy. Byly identifikovány dva přístupy k vzájemnému vztahu mezi mezivládními a nadnárodními paradigmaty. První optikou pro zkoumání vztahu mezi mezivládním a supranacionálním přístupem bylo pojetí tohoto vztahu jako antagonistické, soutěžní, kdy se jedná o vztah, který lze chápat jako protichůdné elementy. Tento přístup se však při zkoumání tohoto zdá být nedostatečný k zachycení dynamiky EU, a proto byl tento přístup doplněn novým pochopením vzájemných vztahů. Druhou optikou byl zvolen koncepční vzájemně doplňující se vztah mezivládním a supranacionálním přístupem. Obě optiky byly následně promítnuty v nedávno přijatém nařízení EU 2016/1624, kterým se zřizuje Evropská hraniční a pobřežní stráž, s cílem potvrdit druhou optiku, zatímco první by neměla být odmítnuta. Obě optiky se zdají být platné, avšak první, konkurenční se zdá být spíše vhodná k zachycení vzájemného vztahu mezi mezivládním a nadnárodním přístupem v politické rovině evropské integrace, druhá komplementární se zdá být spíše vhodná pro pochopení evropské integrace na administrativní úrovni, přičemž obě optiky působí na dynamiku evropského vládnutí a evropské integrace. Jejich usměrňování by pak měl zajišťovat pevně stanovený cíl, jehož stabilitu by měla zajistit mezivládní Evropská rada na základě jednomyslného rozhodování a konsensu. Takové pojetí dynamiky podporuje i teze, že přestože v rámci Lisabonské smlouvy došlo k navýšení kapacit supranacionálních prvků, zároveň se však zvyšuje role Evropské rady pro směřování evropské integrace a využití nebo nevyužití dalšího prostoru v rámci Smluv. Na základě těchto nových poznatků byl navržen teoretický model zachycující vzájemný vztah mezivládních a nadnárodních prvků.
Klíčová slova
European Union, Member State, Schengen, External border management, European Border and Coast Guard, Border, CFSP, CSDP, European integration, EU Governance, Intergovernmentalism, Supranationalism.
Klíčová slova v angličtině
Evropská unie, Členský stát, Schengen, Zabezpečení vnější schengenské hranice, Evropská pobřežní a pohraniční stáž, Společná zahraničních politika, Spolčená bezpečnostní politika, Evropská integrace, Evropské vládnutí, Intergovernmentalismus, Supranacionlismus.
Zásady pro vypracování
Since its foundation, process of the European integration has been colliding with a fundamental philosophic question, how much Europe should be integrated at the expense of the Member States and where is the red line regarding the state sovereignty and the nature of the states itself.
The process of the European integration itself historically supposes ongoing integration of the members of the European Union, including the Schengen area as one of the key component (a territorial one) of the European Union.
On the other hand, Europe is built on Westphalian system and state territory defined by borders is traditionally considered as one of the main, constitutional attribute of a state as a political entity. While internal borders within the Schengen are were abandoned in line with development of European integration, management of the Schengen external border was preserved fully in competence of the Member State of the Schengen area forming the external border.
In fact, the Schengen area is based on mutual confidence and interdependence of its Member States, However, the so-called European Migration Crisis 2015 has highlighted a debate on border management as such in context of the transformation of the Frontex and foundation of the European Border and Coast Guard. However, there is much more behind.
The main aim of the thesis is to introduce management of the external Schengen borders in light of the European integration and Schengen acquis regarding the movement of people. The thesis aims to provide a complex knowledge of key attributes, problems and challenges of the management of the external Schengen border as a crucial component of the Schengen area with respect to latest, very dynamic development.
The thesis is divided to three basic parts.
The first, theoretical part of the thesis provides a theoretical background of the relevant components of the European integration regarding the Area of Freedom, Security and Justice with the aim to describe Schengen area in context of external border management.
The second, practical part examines today's infrastructure and management of securing the external border is secured before and at the external border itself. The second part should examine, why securing of the external border itself is crucial for the Schengen Area with respect to the principles of free movement within.
Above mentioned two parts are examined and elaborated first from monographies focusing on European integration with emphasis on Schengen area, second from official studies, background papers and examinations mostly provided by EU Institutions, various European and state authorities, academics or policy makers.
The third part of the thesis provides a case study. The case study deals with a question of state sovereignty and European integration in the context of the management of the external border. For that purposed, an academic hypothesis is developed, primarily based, first, on examined infrastructure and management of securing the external border, second, on a debate when establishing European Border and Coast Guard responding to Greek dysfunctional border management.
The third part is explained and elaborated mostly from working documents of the EU Institutions and governmental or non-governmental sector, commentaries of relevant academics, experts, think-tanks and politicians.
The chosen language of the thesis is English due to number of objective and subjective reasons. First, the thesis aims to meet requirements for double-degree from Paris-Lodron Universität Salzburg, Austria. Second, author herself primarily focues on European debate, where the Czech one is automatically included. Nevertheless, English language provides an access to the academic text for other nationals.
Zásady pro vypracování
Since its foundation, process of the European integration has been colliding with a fundamental philosophic question, how much Europe should be integrated at the expense of the Member States and where is the red line regarding the state sovereignty and the nature of the states itself.
The process of the European integration itself historically supposes ongoing integration of the members of the European Union, including the Schengen area as one of the key component (a territorial one) of the European Union.
On the other hand, Europe is built on Westphalian system and state territory defined by borders is traditionally considered as one of the main, constitutional attribute of a state as a political entity. While internal borders within the Schengen are were abandoned in line with development of European integration, management of the Schengen external border was preserved fully in competence of the Member State of the Schengen area forming the external border.
In fact, the Schengen area is based on mutual confidence and interdependence of its Member States, However, the so-called European Migration Crisis 2015 has highlighted a debate on border management as such in context of the transformation of the Frontex and foundation of the European Border and Coast Guard. However, there is much more behind.
The main aim of the thesis is to introduce management of the external Schengen borders in light of the European integration and Schengen acquis regarding the movement of people. The thesis aims to provide a complex knowledge of key attributes, problems and challenges of the management of the external Schengen border as a crucial component of the Schengen area with respect to latest, very dynamic development.
The thesis is divided to three basic parts.
The first, theoretical part of the thesis provides a theoretical background of the relevant components of the European integration regarding the Area of Freedom, Security and Justice with the aim to describe Schengen area in context of external border management.
The second, practical part examines today's infrastructure and management of securing the external border is secured before and at the external border itself. The second part should examine, why securing of the external border itself is crucial for the Schengen Area with respect to the principles of free movement within.
Above mentioned two parts are examined and elaborated first from monographies focusing on European integration with emphasis on Schengen area, second from official studies, background papers and examinations mostly provided by EU Institutions, various European and state authorities, academics or policy makers.
The third part of the thesis provides a case study. The case study deals with a question of state sovereignty and European integration in the context of the management of the external border. For that purposed, an academic hypothesis is developed, primarily based, first, on examined infrastructure and management of securing the external border, second, on a debate when establishing European Border and Coast Guard responding to Greek dysfunctional border management.
The third part is explained and elaborated mostly from working documents of the EU Institutions and governmental or non-governmental sector, commentaries of relevant academics, experts, think-tanks and politicians.
The chosen language of the thesis is English due to number of objective and subjective reasons. First, the thesis aims to meet requirements for double-degree from Paris-Lodron Universität Salzburg, Austria. Second, author herself primarily focues on European debate, where the Czech one is automatically included. Nevertheless, English language provides an access to the academic text for other nationals.
Seznam doporučené literatury
Monography:
FIALA, P., PITROVÁ, M. Evropská unie. 2. dopl. aktualizované vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009. 805 s. ISBN: 978-80-7325-180-2.
MELONI, Annalisa. Visa policy within the European Union structure. New York: Springer, 2006. ISBN 3540289704.
PEERS, Steve. EU justice and home affairs law. Third edition. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780198776840.
SOLICH, Robert. Právní povaha schengenského acquis. Praha, 2011. Rigorózní práce. Univerzita Karlova v Praze.
SVOBODA, P. Úvod do evropského práva. 5. vyd. Praha : C. H. Beck, 2013. 432 s. ISBN 978-80-7400-488-9.
ŠIŠKOVÁ, N. a kol. Evropské právo 2 Jednotný vnitřní trh. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012.
Academic or Experts' Articles:
KOUKAL, M. Vybrané aspekty společné vízové politiky Evropské unie. In JÍLEK, Dalibor a POŘÍZEK, Pavel (eds.). Vízová politika a praxe ČR v kontextu Evropské unie: Quo vadis, visum?: k poctě JUDr. Otakara Motejla: sborník z vědeckého semináře. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2010. ISBN 978-807357-605-9. s. 139 - 158.
MILT, K. Management of the external borders. European Parliament, 2017. Available at: http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/en/FTU_5.12.4.pdf.
PAPAGIANNI, Georgia. Flexibility in Justice and Home Affairs: an Old Phenomenon Taking New Forms. In: Bruno de Witte, Dominik Hanf, Ellen Vos (Eds.): The Many Faces of Differentiation in EU Law, Intersentia nv, 2001, s. 111, 116, 121.
PASCOUAU, Yves. Schengen and solidarity: The fragile balance between mutual trust and mistrust. European Policy Center. [online]. 15. 10. 2015 [cit. 25. 10. 2016]. Dostupné z: http://www.epc.eu/documents/uploads/pub_2784_schengen_and_solidarity. pdf.
PEERS, Steve. 'Mission accomplished? EU Justice and Home Affairs law after the Treaty of Lisbon' (2011) 48 Common Market Law Review, Issue 3, s. 662-3.
SCHEU, Harald CH. Evropská vízová politika a opatření proti nelegální migraci. In JÍLEK, Dalibor a POŘÍZEK, Pavel (eds.). Vízová politika a praxe ČR v kontextu Evropské unie: Quo vadis, visum?: k poctě JUDr. Otakara Motejla: sborník z vědeckého semináře. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2010. ISBN 978-807357-605-9. s. 159 - 171.
ZBÍRAL, Robert. Rozdělení kompetencí mezi Evropskou unií a členskými státy. IN: KLÍMA, Karel (ed). Evropské právo. Plzeň: Aleš Čeněk, 2011, s. 225-241.
EU Documents:
European Commission. Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL establishing an Entry/Exit System (EES) to register entry and exit data and refusal of entry data of third country nationals crossing the external borders of the Member States of the European Union and determining the conditions for access to the EES for law enforcement purposes and amending Regulation (EC) No 767/2008 and Regulation (EU) No 1077/2011. COM/2016/0194 final - 2016/0106 (COD). EUR-Lex 2017.
European Commission. Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Border and Coast Guard and repealing Regulation (EC) No 2007/2004, Regulation (EC) No 863/2007, and Decision 2005/267/EC. EUR-Lex 2017.
European Union. Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. EUR-Lex 2017.
European Union. REGULATION (EU) 2016/1624 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 14 September 2016 on the European Border and Coast Guard. EUR-Lex 2017.
European Union. Regulation (EU) 2016/399 of the European Parliament and of the Council of 9 March 2016 on a Union Code on the rules governing the movement of persons across borders (Schengen Borders Code). Eur-Lex 2017.
Seznam doporučené literatury
Monography:
FIALA, P., PITROVÁ, M. Evropská unie. 2. dopl. aktualizované vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009. 805 s. ISBN: 978-80-7325-180-2.
MELONI, Annalisa. Visa policy within the European Union structure. New York: Springer, 2006. ISBN 3540289704.
PEERS, Steve. EU justice and home affairs law. Third edition. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780198776840.
SOLICH, Robert. Právní povaha schengenského acquis. Praha, 2011. Rigorózní práce. Univerzita Karlova v Praze.
SVOBODA, P. Úvod do evropského práva. 5. vyd. Praha : C. H. Beck, 2013. 432 s. ISBN 978-80-7400-488-9.
ŠIŠKOVÁ, N. a kol. Evropské právo 2 Jednotný vnitřní trh. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012.
Academic or Experts' Articles:
KOUKAL, M. Vybrané aspekty společné vízové politiky Evropské unie. In JÍLEK, Dalibor a POŘÍZEK, Pavel (eds.). Vízová politika a praxe ČR v kontextu Evropské unie: Quo vadis, visum?: k poctě JUDr. Otakara Motejla: sborník z vědeckého semináře. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2010. ISBN 978-807357-605-9. s. 139 - 158.
MILT, K. Management of the external borders. European Parliament, 2017. Available at: http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/en/FTU_5.12.4.pdf.
PAPAGIANNI, Georgia. Flexibility in Justice and Home Affairs: an Old Phenomenon Taking New Forms. In: Bruno de Witte, Dominik Hanf, Ellen Vos (Eds.): The Many Faces of Differentiation in EU Law, Intersentia nv, 2001, s. 111, 116, 121.
PASCOUAU, Yves. Schengen and solidarity: The fragile balance between mutual trust and mistrust. European Policy Center. [online]. 15. 10. 2015 [cit. 25. 10. 2016]. Dostupné z: http://www.epc.eu/documents/uploads/pub_2784_schengen_and_solidarity. pdf.
PEERS, Steve. 'Mission accomplished? EU Justice and Home Affairs law after the Treaty of Lisbon' (2011) 48 Common Market Law Review, Issue 3, s. 662-3.
SCHEU, Harald CH. Evropská vízová politika a opatření proti nelegální migraci. In JÍLEK, Dalibor a POŘÍZEK, Pavel (eds.). Vízová politika a praxe ČR v kontextu Evropské unie: Quo vadis, visum?: k poctě JUDr. Otakara Motejla: sborník z vědeckého semináře. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2010. ISBN 978-807357-605-9. s. 159 - 171.
ZBÍRAL, Robert. Rozdělení kompetencí mezi Evropskou unií a členskými státy. IN: KLÍMA, Karel (ed). Evropské právo. Plzeň: Aleš Čeněk, 2011, s. 225-241.
EU Documents:
European Commission. Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL establishing an Entry/Exit System (EES) to register entry and exit data and refusal of entry data of third country nationals crossing the external borders of the Member States of the European Union and determining the conditions for access to the EES for law enforcement purposes and amending Regulation (EC) No 767/2008 and Regulation (EU) No 1077/2011. COM/2016/0194 final - 2016/0106 (COD). EUR-Lex 2017.
European Commission. Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Border and Coast Guard and repealing Regulation (EC) No 2007/2004, Regulation (EC) No 863/2007, and Decision 2005/267/EC. EUR-Lex 2017.
European Union. Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. EUR-Lex 2017.
European Union. REGULATION (EU) 2016/1624 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 14 September 2016 on the European Border and Coast Guard. EUR-Lex 2017.
European Union. Regulation (EU) 2016/399 of the European Parliament and of the Council of 9 March 2016 on a Union Code on the rules governing the movement of persons across borders (Schengen Borders Code). Eur-Lex 2017.