Diplomová práce pojednává o faktorech, jež prokazatelně ovlivňují verbální jazykovou úroveň žáků mladšího školního věku, se zaměřením na rozdíly v jazykové produkci žáků romského a neromského původu. Jako zásadní uvádíme rodinné a sociální determinanty, které mají podstatný vliv nejen na rozvoj jednotlivých jazykových rovin, ale patřičnou měrou ovlivňují další vývoj osobnosti dítěte. Převážná část práce sestává z vlastního výzkumného šetření, které bylo realizováno formou dotazníkového šetření a standardizovaného rozhovoru. Analýza veškerých pořízených a následně zpracovaných dat poskytla relevantní výsledky, na jejichž základě jsme dospěli k závěru, že lepších výsledků dosahují žáci neromského původu. Na závěr práce jsou zařazeny komplexní přepisy audionahrávek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with factors that demonstrably influence the verbal language level of pupils of younger school age, focusing on the differences in the language production of pupils of Roma and non-Roma origin. Essential are family and social determinants that have a significant influence not only on the development of individual linguistic levels, but also influence the further development of the personality of the child. The bulk of the work consists of own research, which was realized through a questionnaire survey and a standardized interview. An analysis of all the data we have acquired and subsequently processed has provided relevant results, which have led us to conclude that pupils of non-Roma origin achieve better results. At the end of the thesis are included complex transcripts of audio recordings.
Klíčová slova
dětská řeč, mladší školní věk, jazykové kompetence, romský žák, neromský žák, mluvený projev, rodinné determinanty, sociální determinanty, školní zralost, školní připravenost, mluva Ostravska, řeč orientovaná na dítě.
Klíčová slova v angličtině
children's language, younger school age, linguistic competence, Roma pupil, non-Roma pupil, spoken speech, family determinants, social determinants, school maturity, school readiness, Ostrava language, child-oriented speech.
Rozsah průvodní práce
164 s. (208 541 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o faktorech, jež prokazatelně ovlivňují verbální jazykovou úroveň žáků mladšího školního věku, se zaměřením na rozdíly v jazykové produkci žáků romského a neromského původu. Jako zásadní uvádíme rodinné a sociální determinanty, které mají podstatný vliv nejen na rozvoj jednotlivých jazykových rovin, ale patřičnou měrou ovlivňují další vývoj osobnosti dítěte. Převážná část práce sestává z vlastního výzkumného šetření, které bylo realizováno formou dotazníkového šetření a standardizovaného rozhovoru. Analýza veškerých pořízených a následně zpracovaných dat poskytla relevantní výsledky, na jejichž základě jsme dospěli k závěru, že lepších výsledků dosahují žáci neromského původu. Na závěr práce jsou zařazeny komplexní přepisy audionahrávek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with factors that demonstrably influence the verbal language level of pupils of younger school age, focusing on the differences in the language production of pupils of Roma and non-Roma origin. Essential are family and social determinants that have a significant influence not only on the development of individual linguistic levels, but also influence the further development of the personality of the child. The bulk of the work consists of own research, which was realized through a questionnaire survey and a standardized interview. An analysis of all the data we have acquired and subsequently processed has provided relevant results, which have led us to conclude that pupils of non-Roma origin achieve better results. At the end of the thesis are included complex transcripts of audio recordings.
Klíčová slova
dětská řeč, mladší školní věk, jazykové kompetence, romský žák, neromský žák, mluvený projev, rodinné determinanty, sociální determinanty, školní zralost, školní připravenost, mluva Ostravska, řeč orientovaná na dítě.
Klíčová slova v angličtině
children's language, younger school age, linguistic competence, Roma pupil, non-Roma pupil, spoken speech, family determinants, social determinants, school maturity, school readiness, Ostrava language, child-oriented speech.
Zásady pro vypracování
Cílem zadávané diplomové práce je analýza verbálních dovedností žáků na prvním stupni ZŠ, a to s využitím metod kvantitativních (strukturace výpovědi, bohatství slovní zásoby) i metod kvalitativních (koheze a koherence výpovědi). Diplomová práce bude vycházet z nahrávek pořízených ve vyučování a bude zaměřena na zjištění rozdílů v jazykové produkci dětí romských a neromských.
Podmínky udělení zápočtů:
DP1: korpus nahrávek do 30. 6. 2017; přepisy nahrávek do 30. 9. 2017; orientace v odborné literatuře a 15 stran teoret. východisek do 31. 12. 2017;
DP2: v roce 2018 pravidelné konzultace a práce na textu dle dohody.
Zásady pro vypracování
Cílem zadávané diplomové práce je analýza verbálních dovedností žáků na prvním stupni ZŠ, a to s využitím metod kvantitativních (strukturace výpovědi, bohatství slovní zásoby) i metod kvalitativních (koheze a koherence výpovědi). Diplomová práce bude vycházet z nahrávek pořízených ve vyučování a bude zaměřena na zjištění rozdílů v jazykové produkci dětí romských a neromských.
Podmínky udělení zápočtů:
DP1: korpus nahrávek do 30. 6. 2017; přepisy nahrávek do 30. 9. 2017; orientace v odborné literatuře a 15 stran teoret. východisek do 31. 12. 2017;
DP2: v roce 2018 pravidelné konzultace a práce na textu dle dohody.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, Miroslava et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma = Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
Cvrček, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006.
Čmejrková, Světla a Hoffmannová, Jana. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010.
Hoffmannová, Jana, Müllerová, Olga a Zeman, Jiří. Konverzace v češtině při rodinných a přátelských návštěvách. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1999.
Piaget, Jean a Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010.
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005.
Šormová, Kateřina. Jak čtou Romové: kvantitativní výzkum úrovně čtenářské gramotnosti romských žáků. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, Miroslava et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma = Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
Cvrček, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006.
Čmejrková, Světla a Hoffmannová, Jana. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010.
Hoffmannová, Jana, Müllerová, Olga a Zeman, Jiří. Konverzace v češtině při rodinných a přátelských návštěvách. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1999.
Piaget, Jean a Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010.
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005.
Šormová, Kateřina. Jak čtou Romové: kvantitativní výzkum úrovně čtenářské gramotnosti romských žáků. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016.