Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání seniorů. Zabývá se stářím, stárnutím, kvalitou života a vzděláváním seniorů. Poukazuje na význam vzdělávání ve stáří a jeho vliv na kvalitu života seniorů. Cílem práce bylo zjistit, jaká je informovanost seniorů o možnostech vzdělávání ve starším věku, zda jsou spokojeni s nabídkou vzdělávání, jak vnímají senioři kvalitu svého života v souvislosti se vzděláváním a jaké jsou jejich preference v oblasti vzdělávacích aktivit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the education of seniors. It deals with old age, aging, quality of life and education of seniors. It points to the importance of age education and its impact on the quality of life of seniors. The aim of the work was to find out what the seniors are aware of about the possibilities of education in the elderly, whether they are satisfied with the offer of education, how the seniors perceive the quality of their life in relation to education and what their preferences in the field of educational activities are.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senior, kvalita života, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
old age, ageing, senior, quality of life, education
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání seniorů. Zabývá se stářím, stárnutím, kvalitou života a vzděláváním seniorů. Poukazuje na význam vzdělávání ve stáří a jeho vliv na kvalitu života seniorů. Cílem práce bylo zjistit, jaká je informovanost seniorů o možnostech vzdělávání ve starším věku, zda jsou spokojeni s nabídkou vzdělávání, jak vnímají senioři kvalitu svého života v souvislosti se vzděláváním a jaké jsou jejich preference v oblasti vzdělávacích aktivit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the education of seniors. It deals with old age, aging, quality of life and education of seniors. It points to the importance of age education and its impact on the quality of life of seniors. The aim of the work was to find out what the seniors are aware of about the possibilities of education in the elderly, whether they are satisfied with the offer of education, how the seniors perceive the quality of their life in relation to education and what their preferences in the field of educational activities are.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senior, kvalita života, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
old age, ageing, senior, quality of life, education
Zásady pro vypracování
I.Teoretická část
1. Sběr informací, vyhledávání literatury a zdrojů
2. Třídění literatury, shrnutí zjištěných poznatků
3. Zpracování teoretické části práce
II. Praktická část
4. Vypracování praktické části práce - kvantitativní metoda
5. Sběr dat a analýza výsledků výzkumného šetření
6. Shrnutí a interpretace výsledků
Zásady pro vypracování
I.Teoretická část
1. Sběr informací, vyhledávání literatury a zdrojů
2. Třídění literatury, shrnutí zjištěných poznatků
3. Zpracování teoretické části práce
II. Praktická část
4. Vypracování praktické části práce - kvantitativní metoda
5. Sběr dat a analýza výsledků výzkumného šetření
6. Shrnutí a interpretace výsledků
Seznam doporučené literatury
BOČKOVÁ, Věra. Vzdělávání průvodní jev života. Olomouc: Pro Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání UP vydala Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0441-9.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. ISBN 80-223-1206-1.
ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
DESSAINTOVÁ, Marie-Paule. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6.
GREGOR, Ota. Stárnou to je kumšt. 2.vyd. Praha: Olympia, 1990. ISBN 80-7033-040-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka a Oldřich MÜLLER. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a David KRYŠTOF (ed.). Univerzita třetího věku při Univerzitě Palackého v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2568-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Seznam doporučené literatury
BOČKOVÁ, Věra. Vzdělávání průvodní jev života. Olomouc: Pro Andragogé - Centrum otevřeného a distančního vzdělávání UP vydala Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0441-9.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. ISBN 80-223-1206-1.
ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
DESSAINTOVÁ, Marie-Paule. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6.
GREGOR, Ota. Stárnou to je kumšt. 2.vyd. Praha: Olympia, 1990. ISBN 80-7033-040-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka a Oldřich MÜLLER. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a David KRYŠTOF (ed.). Univerzita třetího věku při Univerzitě Palackého v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2568-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.