Informace o kvalifikační práci Analýza geomorfologických poměrů Rejvízské hornatiny a její využití pro vzdělávání v rámci moderních metod výuky fyzické geografie se zaměřením na vzdělávání nadaných a podporu talentu
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Analýza geomorfologických poměrů Rejvízské hornatiny a její využití pro vzdělávání v rámci moderních metod výuky fyzické geografie se zaměřením na vzdělávaní nadaných a podpory talentu
Hlavní téma v angličtině
The analysis of geomorphological situation in Rejvíz highlands and it´s use for modern education of physical geography as focused on gifted education and talent developement
Název dle studenta
Analýza geomorfologických poměrů Rejvízské hornatiny a její využití pro vzdělávání v rámci moderních metod výuky fyzické geografie se zaměřením na vzdělávání nadaných a podporu talentu
Název dle studenta v angličtině
The geomorphological analysis of Rejvíz´s Highlands and it´s use for physical geography learning as focused on education of gifted learners and talent support and developement
V bakalářské diplomové práci je na základě poznatků z literatury zpracována základní fyzickogeografická charakteristika Rejvízské hornatiny a na základě terénního šetření následně její geomorfologická analýza spočívající v inventarizaci tvarů reliéfu a jejich zařazení dle genetické typologie. V rámci provedeného exkurzu je řešena možnost využití geomorfologie regionu pro vzdělávání nadaných žáků. Zjištěné poznatky z terénu a fotograficky zachycené a popsané tvary reliéfu podporují a dokreslují teoretické poznání z literatury, didaktický exkurz hodnotí geomorfologii jako velmi vhodnou pro přírodovědně nadané žáky, a to zejména ve smyslu interdisciplinárních možností v oblasti přírodních věd na jedné straně a v potenciálu realizace badatelských programů na straně druhé.
Anotace v angličtině
This thesis gives basic physical-geographic charakteristics of Rejvíz´s Highlands based on literature on one side and it´s geomorphologic analysis, inventory of shapes and their classification based on field research on the other. In the exkurs the use of geomorphological topics in the filed of talent support and talent developement is dealt with. Established findings from outside and the recognised shapes of relief support and complete theoretical knowledge, the didactical exkurs perceives the geomorphology as a very convenient for gifted learners in nature science, especially in the sense of interdisciplinar possibilities on one side and potential of realisation simple research programs on the other.
Rejvíz´s Highlands, geomorphology, georelief, talent support, talent development
Rozsah průvodní práce
75 s. (75 577 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské diplomové práci je na základě poznatků z literatury zpracována základní fyzickogeografická charakteristika Rejvízské hornatiny a na základě terénního šetření následně její geomorfologická analýza spočívající v inventarizaci tvarů reliéfu a jejich zařazení dle genetické typologie. V rámci provedeného exkurzu je řešena možnost využití geomorfologie regionu pro vzdělávání nadaných žáků. Zjištěné poznatky z terénu a fotograficky zachycené a popsané tvary reliéfu podporují a dokreslují teoretické poznání z literatury, didaktický exkurz hodnotí geomorfologii jako velmi vhodnou pro přírodovědně nadané žáky, a to zejména ve smyslu interdisciplinárních možností v oblasti přírodních věd na jedné straně a v potenciálu realizace badatelských programů na straně druhé.
Anotace v angličtině
This thesis gives basic physical-geographic charakteristics of Rejvíz´s Highlands based on literature on one side and it´s geomorphologic analysis, inventory of shapes and their classification based on field research on the other. In the exkurs the use of geomorphological topics in the filed of talent support and talent developement is dealt with. Established findings from outside and the recognised shapes of relief support and complete theoretical knowledge, the didactical exkurs perceives the geomorphology as a very convenient for gifted learners in nature science, especially in the sense of interdisciplinar possibilities on one side and potential of realisation simple research programs on the other.
Rejvíz´s Highlands, geomorphology, georelief, talent support, talent development
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je charakterizovat fyzickogeografické a zejména geomorfologické poměry Rejvízské hornatiny a zpracovat soubor vyučovacích metod a didaktických materiálů využitelných ve výuce geografie. Autor se zaměří na metody a úlohy využitelné v rámci terénní výuky a vhodné zejména pro výuku talentovaných žáků a studentů. Autor bude vycházet z vlastních morfometrických analýz území a inventarizace vybraných tvarů reliéfu, jakož i ze studia odborné literatury, jejíž rešerše bude součástí práce.
Návrh struktury práce:
1. Úvod.
2. Cíle práce.
3. Metodika.
4. Rešerše literatury (geomorfologické i metodologie moderních metod výuky)
5. Vymezení zájmového území a jeho charakteristika.
6. Geologický vývoj a geologická stavba území.
7. Geomorfologická charakteristika území.
8. Aplikace do výukového procesu
9. Metody výuky
10. Didaktické materiály
7.Závěr
Summary (anglicky, maximálně 750 slov)
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je charakterizovat fyzickogeografické a zejména geomorfologické poměry Rejvízské hornatiny a zpracovat soubor vyučovacích metod a didaktických materiálů využitelných ve výuce geografie. Autor se zaměří na metody a úlohy využitelné v rámci terénní výuky a vhodné zejména pro výuku talentovaných žáků a studentů. Autor bude vycházet z vlastních morfometrických analýz území a inventarizace vybraných tvarů reliéfu, jakož i ze studia odborné literatury, jejíž rešerše bude součástí práce.
Návrh struktury práce:
1. Úvod.
2. Cíle práce.
3. Metodika.
4. Rešerše literatury (geomorfologické i metodologie moderních metod výuky)
5. Vymezení zájmového území a jeho charakteristika.
6. Geologický vývoj a geologická stavba území.
7. Geomorfologická charakteristika území.
8. Aplikace do výukového procesu
9. Metody výuky
10. Didaktické materiály
7.Závěr
Summary (anglicky, maximálně 750 slov)
Seznam doporučené literatury
Bezvodová, B., Demek, J., Zeman, A.: Metody kvarterně geologického a geomorfologického výzkumu. Praha: SPN, 1985.
Demek, J., Mackovčin, P. eds. a kol.: Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: AOPAK ČR, 2006.
Chlupáč, I. a kol.: Geologická minulost České republiky. Praha: Academia, 2002.
Knighton, D.: Fluvialforms and processes: A newperspective. London: Hodder Arnold, XV, 1998.
Lehotský, M.: Hodnoteniamorfológie vodných tokov. GeomorphologiaSlovaca, IV, 1, 2004.
Lehotský, M.: Morfológiabrehu. In: Měkotová J., Štěrba O. eds.: Říční krajina 3, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,2005.
Lehotský, M.: Morfológiarieky - princípy a nástroje výskumu jej prispôsobovani. In.: Smolová, I. ed.: Geomorfologickévýzkumy v roce 2006. Olomouc: Vydavatelství UP v Olomouci, 2006.
Lehotský, M., Grešková, A.: Hydromorfologický anglicko-slovenský výkladový slovník. SHMÚ. Dostupný nahttp://www.shmu/File/Implementacia_rsv/slovnik/slovfinal.pdf
Minár, J. a kol.: Geoekologický (komplexnýfyzickogeografický) výskum a mapovanievo velkých mierkach. Bratislava:Univerzita Komenského, 2001.
Rubín J., Balatka B., Ložek V., Malkovský M., Pilous V., Vítek J.: Atlas skalních, zemních a půdních tvarů. Praha: Academia,1986.
Smolová, I., Vítek, J.: Základy geomorfologie. Vybrané tvary reliéfu. Olomouc: Vydavatelství UP v Olomouci, 2007.
Schumm, S.A. (1977): TheFluvialSystem. New York: Wiley, 338 s.
Další doporučené zdroje:
Soubor geologických a účelových map: Praha: Česká geologická služba.
Posudky EIA.
Databáze vrtů ČGS-Geofondu.
Databáze geologických lokalit.
Geologické výzkumy na Moravě a ve Slezsku.
Zprávy o geologických výzkumech.
Seznam doporučené literatury
Bezvodová, B., Demek, J., Zeman, A.: Metody kvarterně geologického a geomorfologického výzkumu. Praha: SPN, 1985.
Demek, J., Mackovčin, P. eds. a kol.: Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: AOPAK ČR, 2006.
Chlupáč, I. a kol.: Geologická minulost České republiky. Praha: Academia, 2002.
Knighton, D.: Fluvialforms and processes: A newperspective. London: Hodder Arnold, XV, 1998.
Lehotský, M.: Hodnoteniamorfológie vodných tokov. GeomorphologiaSlovaca, IV, 1, 2004.
Lehotský, M.: Morfológiabrehu. In: Měkotová J., Štěrba O. eds.: Říční krajina 3, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,2005.
Lehotský, M.: Morfológiarieky - princípy a nástroje výskumu jej prispôsobovani. In.: Smolová, I. ed.: Geomorfologickévýzkumy v roce 2006. Olomouc: Vydavatelství UP v Olomouci, 2006.
Lehotský, M., Grešková, A.: Hydromorfologický anglicko-slovenský výkladový slovník. SHMÚ. Dostupný nahttp://www.shmu/File/Implementacia_rsv/slovnik/slovfinal.pdf
Minár, J. a kol.: Geoekologický (komplexnýfyzickogeografický) výskum a mapovanievo velkých mierkach. Bratislava:Univerzita Komenského, 2001.
Rubín J., Balatka B., Ložek V., Malkovský M., Pilous V., Vítek J.: Atlas skalních, zemních a půdních tvarů. Praha: Academia,1986.
Smolová, I., Vítek, J.: Základy geomorfologie. Vybrané tvary reliéfu. Olomouc: Vydavatelství UP v Olomouci, 2007.
Schumm, S.A. (1977): TheFluvialSystem. New York: Wiley, 338 s.
Další doporučené zdroje:
Soubor geologických a účelových map: Praha: Česká geologická služba.
Posudky EIA.
Databáze vrtů ČGS-Geofondu.
Databáze geologických lokalit.
Geologické výzkumy na Moravě a ve Slezsku.
Zprávy o geologických výzkumech.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu student představil cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentoval nejdůležitější výsledky práce - popis fyzickogeografických poměrů oblasti a inventarizace tvarů reliéfu. S využitím fotodokumentace okomentoval výběr tvarů reliéfu pro výukový program - meandr, okrouhlík, kryoplanační plošina a mrazové sruby. Závěrem diskutoval vhodnost geomorfologie pro interdisciplinární výuku nadaných žáků.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
upřesnění metod terénního výzkumu prezentovaných tvarů reliéfu;
výběr tvarů reliéfu, které lze ve studované oblasti považovat za vhodné pro terénní výuku (nadaných) žáků;
příklady vhodných paradigmatických přechodů, které mohou být diskutovány v prezentovaném výukovém programu;
specifikace příkladů moderních metod výuky geografie, které byly v práci aplikovány;
které části Rejvízské hornatiny je možné v důsledku odlesnění po kůrovcové kalamitě považovat za rizikové pro vznik fluviálních erozních tvarů typu břehových nátrží, strží apod.;
plán Vlastivědného muzea v Jeseníku rozšířit nabídku vzdělávacích programů pro základní školy v oblasti terénní výuky.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
dr. Pavelková: Můžete odůvodnit nízkou kvalitu mapových výstupů?
dr. Mackovčin: Místo čísel by bylo vhodnější užívat ustálené mapové znaky. Když jste provedl tak podrobnou rešerši k danému území, narazil jste na práce dr. Ivana?
dr. Jurek: Proč práce není ve výsledku zaměřena na nadané žáky, když je to uvedeno v jejím názvu?
dr. Létal: Výuku by bylo vhodnější zaměřit na pochopení obecnějších principů a měření parametrů v terénu, než určování konkrétních tvarů, které vyžaduje komplexnější soubor poznatků.