Diplomová práce se zabývá problematikou připravenosti dítěte k zahájení školní docházky. Teoretické části je věnováno pět kapitol. V první z nich se zabývám předškolní výchovou v kontextu platné legislativy, rámcovým vzdělávacím programem, popisuji osobnost dítěte předškolního věku v oblasti motorického, kognitivního, řečového, emocionálně-sociálního vývoje a hry. Ve druhé kapitole se věnuji školní připravenosti a školní zralosti. Přípravou dítěte na vstup do školy se zabývám ve třetí kapitole. Ve čtvrté kapitole se zabývám školní nezralostí a nepřipraveností na zahájení školní docházky, odkladem povinné školní docházky a přípravnými třídami. Poslední kapitola teoretické části pojednává o pedagogické diagnostice předškolního dítěte. V empirické části analyzuji dílčí oblasti, které jsou důležité pro připravenost dětí na zahájení školní docházky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the child's readiness to start schooling. The theoretical part consists of five chapters. In the first one, I deal with preschool education in the context of valid legislation, a framework educational program, furthermore I describe the personality of a pre-school child in motoric, cognitive, speech, emotional and social development and games. In the second chapter, I deal with school preparedness and school maturity. The third chapter is devoted to preparing the child to enter school. The fourth chapter deals with school immaturity and unreadiness to start schooling, postponing compulsory schooling, and preparatory classes. The last chapter of the theoretical part describes pedagogical diagnostics of a pre-school child. In the empirical section, I analyse partial areas that are important for the children's readiness to start schooling.
Klíčová slova
Školní připravenost, školní zralost, pedagogická diagnostika, předškolní věk, školní docházka
Klíčová slova v angličtině
School readiness, school maturity, pedagogical diagnostics, preschool age, schooling
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou připravenosti dítěte k zahájení školní docházky. Teoretické části je věnováno pět kapitol. V první z nich se zabývám předškolní výchovou v kontextu platné legislativy, rámcovým vzdělávacím programem, popisuji osobnost dítěte předškolního věku v oblasti motorického, kognitivního, řečového, emocionálně-sociálního vývoje a hry. Ve druhé kapitole se věnuji školní připravenosti a školní zralosti. Přípravou dítěte na vstup do školy se zabývám ve třetí kapitole. Ve čtvrté kapitole se zabývám školní nezralostí a nepřipraveností na zahájení školní docházky, odkladem povinné školní docházky a přípravnými třídami. Poslední kapitola teoretické části pojednává o pedagogické diagnostice předškolního dítěte. V empirické části analyzuji dílčí oblasti, které jsou důležité pro připravenost dětí na zahájení školní docházky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of the child's readiness to start schooling. The theoretical part consists of five chapters. In the first one, I deal with preschool education in the context of valid legislation, a framework educational program, furthermore I describe the personality of a pre-school child in motoric, cognitive, speech, emotional and social development and games. In the second chapter, I deal with school preparedness and school maturity. The third chapter is devoted to preparing the child to enter school. The fourth chapter deals with school immaturity and unreadiness to start schooling, postponing compulsory schooling, and preparatory classes. The last chapter of the theoretical part describes pedagogical diagnostics of a pre-school child. In the empirical section, I analyse partial areas that are important for the children's readiness to start schooling.
Klíčová slova
Školní připravenost, školní zralost, pedagogická diagnostika, předškolní věk, školní docházka
Klíčová slova v angličtině
School readiness, school maturity, pedagogical diagnostics, preschool age, schooling
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše odborné literatury
2. Vymezení teoretických pojmů školní zralosti a školní připravenosti
3. Příprava metodiky výzkumné části
4. Realizace výzkumu a jeho vyhodnocení
5. Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace
6. Kompletace diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše odborné literatury
2. Vymezení teoretických pojmů školní zralosti a školní připravenosti
3. Příprava metodiky výzkumné části
4. Realizace výzkumu a jeho vyhodnocení
5. Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace
6. Kompletace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina., ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost. Brno: Computer Press, a.s., 2010. ISBN: 978-80-251-2569-4.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Brno: Nakladatelství SURSUM, 1997. ISBN 80-85779-03-0.
ČÁP, Jan., MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-0870-1.
ŠIMČÍKOVÁ ČÍŽKOVÁ, Jitka a kol. Přehled vývojové psychologie. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2005. ISBN 80-244-0629-2.
Klégrová, J. Máme doma prvňáčka. 1.vydání Praha: Mladá fronta, 2003
ISBN 80-204-1020-1
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998,
str. 368. ISBN 80-7169-195-X
LOOSEOVÁ. A.C., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G.: Grafomotorika pro děti
předškolního věku. Praha: Portál, 2001, str. 168. ISBN 80-7178-540-7
MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M.: Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk,
starší školní věk. Jihočany: H+H, 1998, str. 205. ISBN 80-86022-21-8
MIKULENKOVÁ, H., MALÝ R.: Příručka k vyučování čtení, psaní a literatuře
v prvním ročníku základní školy. Praha: Prodos, 2004, str. 192. ISBN 80-7230-135-7
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN 80-
87000-00-5
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina., ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost. Brno: Computer Press, a.s., 2010. ISBN: 978-80-251-2569-4.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Brno: Nakladatelství SURSUM, 1997. ISBN 80-85779-03-0.
ČÁP, Jan., MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-0870-1.
ŠIMČÍKOVÁ ČÍŽKOVÁ, Jitka a kol. Přehled vývojové psychologie. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2005. ISBN 80-244-0629-2.
Klégrová, J. Máme doma prvňáčka. 1.vydání Praha: Mladá fronta, 2003
ISBN 80-204-1020-1
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998,
str. 368. ISBN 80-7169-195-X
LOOSEOVÁ. A.C., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G.: Grafomotorika pro děti
předškolního věku. Praha: Portál, 2001, str. 168. ISBN 80-7178-540-7
MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M.: Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk,
starší školní věk. Jihočany: H+H, 1998, str. 205. ISBN 80-86022-21-8
MIKULENKOVÁ, H., MALÝ R.: Příručka k vyučování čtení, psaní a literatuře
v prvním ročníku základní školy. Praha: Prodos, 2004, str. 192. ISBN 80-7230-135-7
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN 80-
87000-00-5