Diplomová práce se zabývá možnostmi zavádění nuly v matematice na 1. stupni ZŠ
a zkoumá úskalí, které mohou při zavádění nastat. Teoretická část popisuje historický vývoj nuly. Popisuje možnosti, které lze použít při vyvozování nuly. V praktické části jsou analyzovány učebnice matematiky pro 1. ročník ZŠ. Analýza je zaměřena zejména na to, jak je nula zaváděna a v jakých dalších situacích se nula v učebnicích objevuje. V závěru diplomové práce shrnuji výsledky dotazníkového průzkumu, který byl směřován na učitele 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of introducing zero in mathematics at primary school and examines the pitfalls that may occur during implementation. The theoretical part describes the historical development of zero. Describes the options that can be used to derive zero. In the practical part are analyzed mathematics textbooks for the first year of primary school. The analysis focuses mainly on how zero is introduced and in which other situations it appears in the textbooks. At the end of the thesis I summarize the results of the questionnaire survey, which was aimed at teachers of primary school.
Klíčová slova
primární matematika, nula, didaktická hra, slovní úlohy, hlavolamy, hádanky, chyba v matematice, učebnice matematiky, analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
primary mathematics, zero, didactic game, word problems, puzzles, error in mathematics, textbook of mathematics, textbook analysis
Rozsah průvodní práce
84 s. (133 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi zavádění nuly v matematice na 1. stupni ZŠ
a zkoumá úskalí, které mohou při zavádění nastat. Teoretická část popisuje historický vývoj nuly. Popisuje možnosti, které lze použít při vyvozování nuly. V praktické části jsou analyzovány učebnice matematiky pro 1. ročník ZŠ. Analýza je zaměřena zejména na to, jak je nula zaváděna a v jakých dalších situacích se nula v učebnicích objevuje. V závěru diplomové práce shrnuji výsledky dotazníkového průzkumu, který byl směřován na učitele 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of introducing zero in mathematics at primary school and examines the pitfalls that may occur during implementation. The theoretical part describes the historical development of zero. Describes the options that can be used to derive zero. In the practical part are analyzed mathematics textbooks for the first year of primary school. The analysis focuses mainly on how zero is introduced and in which other situations it appears in the textbooks. At the end of the thesis I summarize the results of the questionnaire survey, which was aimed at teachers of primary school.
Klíčová slova
primární matematika, nula, didaktická hra, slovní úlohy, hlavolamy, hádanky, chyba v matematice, učebnice matematiky, analýza učebnic
Klíčová slova v angličtině
primary mathematics, zero, didactic game, word problems, puzzles, error in mathematics, textbook of mathematics, textbook analysis
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Studium internetových zdrojů
3. Zpracování teoretické části práce
4. Zpracování praktické části práce - experiment
5. Komplementace diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Studium internetových zdrojů
3. Zpracování teoretické části práce
4. Zpracování praktické části práce - experiment
5. Komplementace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.
SEIFE, Charles. Nula: životopis jedné nebezpečné myšlenky. Praha: Argo, 2005. Aliter (Argo: Dokořán). ISBN 80-7363-048-6.
SIMON, Hendrik. Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vydání druhé. Přeložila Jana PIŠTOROVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0985-0.
BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky: (slovní úlohy, projekty). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 80-210-3022-4.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1068-0.
Seznam doporučené literatury
OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.
SEIFE, Charles. Nula: životopis jedné nebezpečné myšlenky. Praha: Argo, 2005. Aliter (Argo: Dokořán). ISBN 80-7363-048-6.
SIMON, Hendrik. Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vydání druhé. Přeložila Jana PIŠTOROVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0985-0.
BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky: (slovní úlohy, projekty). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 80-210-3022-4.
NOVÁK, Bohumil. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1068-0.