Cílem diplomové práce je zjistit postoje rodičů k výchově svých dětí ve vztahu k zacházení s penězi a kapesným a s tím i související postoje k finanční gramotnosti dětí. Z různých typů šetření vyplývá, že společnosti chybí základy finanční gramotnosti. To pak způsobuje, že lidé neumí hospodařit s penězi, získat je či si své peníze udržet. Na základních a středních školách je výuka finanční gramotnosti vymezena ve Standardu finanční gramotnosti podle Národní strategie vzdělávání (2010). Důležitou součástí výuky je však i praktická stránka. Tu nejlépe zastupují rodiče. Podle jejich zacházení s penězi, budou s nimi nakládat i jejich děti. Východiskem diplomové práce byla teorie z ekonomické psychologie. Typem výzkumu jsme zvolili kvantitativní typ výzkumné činnosti, který využívá statistické testování, spolu v kombinaci s kvalitativním přístupem. Výsledky byly porovnány s výzkumy ze zahraničí na téma finanční socializace.
Anotace v angličtině
Purpose of thesis is to find out parent´s attitude to education of their children regarding dealing with money and pocket money and their attitude to financial literacy of their children. Different kinds of investigations show missing basis of financial literacy. Because of this, people cannot safe, gain or keep their money. There is an education about financial literacy defined by Standard finanční gramotnosti according to National education strategy (2010) in elementary school and at high school. However, important part of education is practice, which is mainly represented by parents. Children will deal with money the same way their parents did. Outcome of thesis is theory from economic psychology. Chosen type of research was quantitative type, which uses statistic testing in combination with qualitative approach. Results were compared with foreign researches on financial bases.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, rodiče, děti, peníze, kapesné, postoje, ekonomická socializace
Cílem diplomové práce je zjistit postoje rodičů k výchově svých dětí ve vztahu k zacházení s penězi a kapesným a s tím i související postoje k finanční gramotnosti dětí. Z různých typů šetření vyplývá, že společnosti chybí základy finanční gramotnosti. To pak způsobuje, že lidé neumí hospodařit s penězi, získat je či si své peníze udržet. Na základních a středních školách je výuka finanční gramotnosti vymezena ve Standardu finanční gramotnosti podle Národní strategie vzdělávání (2010). Důležitou součástí výuky je však i praktická stránka. Tu nejlépe zastupují rodiče. Podle jejich zacházení s penězi, budou s nimi nakládat i jejich děti. Východiskem diplomové práce byla teorie z ekonomické psychologie. Typem výzkumu jsme zvolili kvantitativní typ výzkumné činnosti, který využívá statistické testování, spolu v kombinaci s kvalitativním přístupem. Výsledky byly porovnány s výzkumy ze zahraničí na téma finanční socializace.
Anotace v angličtině
Purpose of thesis is to find out parent´s attitude to education of their children regarding dealing with money and pocket money and their attitude to financial literacy of their children. Different kinds of investigations show missing basis of financial literacy. Because of this, people cannot safe, gain or keep their money. There is an education about financial literacy defined by Standard finanční gramotnosti according to National education strategy (2010) in elementary school and at high school. However, important part of education is practice, which is mainly represented by parents. Children will deal with money the same way their parents did. Outcome of thesis is theory from economic psychology. Chosen type of research was quantitative type, which uses statistic testing in combination with qualitative approach. Results were compared with foreign researches on financial bases.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, rodiče, děti, peníze, kapesné, postoje, ekonomická socializace
Cílem studie je zmapovat, jak žáci 1. stupně základních škol zacházejí s kapesným nebo našetřenými penězi, dále zjistit ekonomické chování rodičů související s finanční výchovou dětí.
Význam tématu vytváření postojů k penězům, který začíná již v době dětství, v době, kdy se jedinci učí s penězi (nejčastěji s kapesným) nakládat, stoupá společně s narůstajícím problémem zadlužování českých rodin, které je, mimo jiné, dle ekonomických analytiků, způsobováno právě neschopností rodičů dělat přijatelné ekonomické rozvahy.
Otázky kdy, jak a proč děti začínají rozumět ekonomickému světu vzbuzuje dlouhodobě pozornost sociálních vědců (např. Furnham, Argyle, 1998, Furnham, Okumara, 1999). Pochopení toho, jaké chování, přesvědčení a hodnoty ve vztahu k penězům žáci na 1. stupni základního vzdělávání získávají od svých rodičů, má značný teoretický i praktický význam v životě všech členů rodiny potažmo celé společnosti.
Pro získání potřebných dat bude využit dotazník z roku 2000, jehož autorem je Adrian Furnham z katedry psychologie University College London, který bude upraven pro potřeby výzkumu v českém prostředí.
Zásady pro vypracování
Cílem studie je zmapovat, jak žáci 1. stupně základních škol zacházejí s kapesným nebo našetřenými penězi, dále zjistit ekonomické chování rodičů související s finanční výchovou dětí.
Význam tématu vytváření postojů k penězům, který začíná již v době dětství, v době, kdy se jedinci učí s penězi (nejčastěji s kapesným) nakládat, stoupá společně s narůstajícím problémem zadlužování českých rodin, které je, mimo jiné, dle ekonomických analytiků, způsobováno právě neschopností rodičů dělat přijatelné ekonomické rozvahy.
Otázky kdy, jak a proč děti začínají rozumět ekonomickému světu vzbuzuje dlouhodobě pozornost sociálních vědců (např. Furnham, Argyle, 1998, Furnham, Okumara, 1999). Pochopení toho, jaké chování, přesvědčení a hodnoty ve vztahu k penězům žáci na 1. stupni základního vzdělávání získávají od svých rodičů, má značný teoretický i praktický význam v životě všech členů rodiny potažmo celé společnosti.
Pro získání potřebných dat bude využit dotazník z roku 2000, jehož autorem je Adrian Furnham z katedry psychologie University College London, který bude upraven pro potřeby výzkumu v českém prostředí.
Seznam doporučené literatury
Cakirpaloglu, P. (2009)"Psychologie hodnot" (Druhé doplněné a přepracované vydání). Olomouc: UP Palackého. ISBN 978-80-244-2295-4
Furnham, A., Argyle, M. (1998). "The psychology of money". New York: Routledge, 332 p. ISBN 0415146062
Kirkcaldy, B., Furnham, A., Martin, T. (2003). (Parental attitudes towards pocket oney, trait competitiveness and occupational stess". Journal of Managerial Psychology. 18 (4), 305-323
Laniado, n. (2002) "Děti a peníze. Praha: Portál. ISBN
Seznam doporučené literatury
Cakirpaloglu, P. (2009)"Psychologie hodnot" (Druhé doplněné a přepracované vydání). Olomouc: UP Palackého. ISBN 978-80-244-2295-4
Furnham, A., Argyle, M. (1998). "The psychology of money". New York: Routledge, 332 p. ISBN 0415146062
Kirkcaldy, B., Furnham, A., Martin, T. (2003). (Parental attitudes towards pocket oney, trait competitiveness and occupational stess". Journal of Managerial Psychology. 18 (4), 305-323
Laniado, n. (2002) "Děti a peníze. Praha: Portál. ISBN