Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice mediální gramotnosti u studentů Univerzity Palackého v Olomouci ve vztahu k tématům multikulturní výchovy. V jednotlivých kapitolách se zabýváme komunikací, jejím průběhem, prostředky a prostředím. Dále rolí mediální gramotnosti v současném multikulturním světě/společnosti a také reklamou a marketingem. Poslední část diplomové práce předkládá kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na mediální gramotnost studentů Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda studenti, kteří absolvovali na vysoké škole mediální výchovu, mají jiný přístup k ověřování zdrojů než ti, kteří žádný takový předmět neabsolvovali. Zároveň jsme chtěli zjistit, zda existují rozdíly mezi studenty různých fakult v tom, zda sledují alespoň autorství informace či nikoliv. Z výzkumu vyplynulo, že absolvování či neabsolvování předmětu mediální výchova na VŠ nehraje příliš významnou roli v ověřování zdrojů. Rozdíly v tom, jak si studenti ověřují článek či zprávu, se nám potvrdily u několika fakult.
Anotace v angličtině
Submitted diploma thesis deals with the issue of media literacy among students of Palacky University in Olomouc regarding the topics of multicultural education. In the individual chapters we deal with communication, its course, resources and environment. Furthermore, the individual chapters deal with role of media literacy in the current multicultural world/society as well as advertising and marketing is charakterized. The last part of the thesis presents quantitative research which focuses on media literacy of student at Palacky University Olomouc. The aim of the research was to find out whether the students who studied a subject in media education had a different approach to verifying resources than those who did not. At the same time, we wanted to find out if there were any differences between students of different faculties in if they at least followed the authorship of the information. The research findings showed that having or not having the subject of media education at universities does not play a significant role in verifying resources. However, it proved that there were differences among individual faculties in how students verify an article or a report.
Media literacy, communication, Internet, multicultural education, image of foreigners, attitudes, advertising, subtext
Rozsah průvodní práce
113 s. (176 542 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice mediální gramotnosti u studentů Univerzity Palackého v Olomouci ve vztahu k tématům multikulturní výchovy. V jednotlivých kapitolách se zabýváme komunikací, jejím průběhem, prostředky a prostředím. Dále rolí mediální gramotnosti v současném multikulturním světě/společnosti a také reklamou a marketingem. Poslední část diplomové práce předkládá kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na mediální gramotnost studentů Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda studenti, kteří absolvovali na vysoké škole mediální výchovu, mají jiný přístup k ověřování zdrojů než ti, kteří žádný takový předmět neabsolvovali. Zároveň jsme chtěli zjistit, zda existují rozdíly mezi studenty různých fakult v tom, zda sledují alespoň autorství informace či nikoliv. Z výzkumu vyplynulo, že absolvování či neabsolvování předmětu mediální výchova na VŠ nehraje příliš významnou roli v ověřování zdrojů. Rozdíly v tom, jak si studenti ověřují článek či zprávu, se nám potvrdily u několika fakult.
Anotace v angličtině
Submitted diploma thesis deals with the issue of media literacy among students of Palacky University in Olomouc regarding the topics of multicultural education. In the individual chapters we deal with communication, its course, resources and environment. Furthermore, the individual chapters deal with role of media literacy in the current multicultural world/society as well as advertising and marketing is charakterized. The last part of the thesis presents quantitative research which focuses on media literacy of student at Palacky University Olomouc. The aim of the research was to find out whether the students who studied a subject in media education had a different approach to verifying resources than those who did not. At the same time, we wanted to find out if there were any differences between students of different faculties in if they at least followed the authorship of the information. The research findings showed that having or not having the subject of media education at universities does not play a significant role in verifying resources. However, it proved that there were differences among individual faculties in how students verify an article or a report.
Media literacy, communication, Internet, multicultural education, image of foreigners, attitudes, advertising, subtext
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
1)Studium literatury a pramenů k tématu únor 2017.
2)Návrh osnovy teoretické části práce březen 2017.
3)Vypracování teoretické části práce duben-květen 2017.
4)Návrh osnovy praktické části a sběr dat září 2017.
5)Výzkum a zpracování výsledků říjen prosinec 2017.
6)Korektura práce leden-únor 2018.
7)Odevzdání práce březen 2018.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
1)Studium literatury a pramenů k tématu únor 2017.
2)Návrh osnovy teoretické části práce březen 2017.
3)Vypracování teoretické části práce duben-květen 2017.
4)Návrh osnovy praktické části a sběr dat září 2017.
5)Výzkum a zpracování výsledků říjen prosinec 2017.
6)Korektura práce leden-únor 2018.
7)Odevzdání práce březen 2018.
Seznam doporučené literatury
Black, S.: Nejúčinnější propagace: Public Relations. Grada Publishing, a. s., Praha 1994, ISBN 80-7169-106-2.
BRDKOVÁ, L.: Když dítě žije na webu. MF Dnes, příloha Vzdělávání, 18. 11. 2009.
ČERMÁK, I., NAVRÁTIL, M.: Vliv virtuální reality na psychiku jedince. Československá psychologie, 1997, roč. 41
ČERMÁK, J.: Internet a autorské právo. Linde Praha, a. s., Praha 2001, ISBN 80-7201-295-9.
DAHLKE, R. Čím onemocněl svět. 1.vyd. Praha: IKAR, 2004. 272 s. ISBN 80-249-0380-6.
HAIG, M.: Království značky. Ekopress, s. r. o, Praha 2006, ISBN 80-86929-09-4.
HERCZEG, J.: Meze svobody projevu. ORAC, s. r. o., Praha 2004, ISBN 80-86199-94-0.
ILOWIECKI, M., ŽANTOVSKÝ, P.: Manipulace v médiích. Univerzita J. A. Komenského, Praha 2008, ISBN 978-80-86723-50-1.
IOWIECKI, M., ŽANTOVSKÝ, P.: Manipulace v médiích. Univerzita J. A. Komenského, Praha 2008, ISBN 978-80-86723-50-1.
Jirák, J. O stereotypech v médiích aneb Svět, který vidí média [online]. < http://old.rvp.cz/clanek/284>
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Vyd. 2. Portál, s. r. o., Praha 2007, ISBN 80-7178-697-7.
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Portál, s. r. o., Praha 2007, ISBN 80-7178-697-7.
KERLINGER, Fred. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. 705 s. ISBN neuvedeno.
KOBIELA, R.: Reklama 200 tipů, které musíte znát. Computer Press, a. s., Brno 2009, ISBN 978-80-251-2300-3.
KOBLEWSKA, Janina. Škola a prostriedky masového vplyvu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1969. 201 s. ISBN 67-150-69.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka. 1. vyd. Odeon, Praha 1991, ISBN 80-207-0296-2.
MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2006. 344 s. ISBN 80-246-0905-3.
MIČIENKA, Marek - JIRÁK, Jan. Rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Partners Czech, 2006. ISBN 80-239-6762-2 .
MUSIL, J.: Komunikace v informační společnosti. Univerzita J. A. Komenského, Praha 2007, ISBN 80-978-80-86723-39-6.
Seznam doporučené literatury
Black, S.: Nejúčinnější propagace: Public Relations. Grada Publishing, a. s., Praha 1994, ISBN 80-7169-106-2.
BRDKOVÁ, L.: Když dítě žije na webu. MF Dnes, příloha Vzdělávání, 18. 11. 2009.
ČERMÁK, I., NAVRÁTIL, M.: Vliv virtuální reality na psychiku jedince. Československá psychologie, 1997, roč. 41
ČERMÁK, J.: Internet a autorské právo. Linde Praha, a. s., Praha 2001, ISBN 80-7201-295-9.
DAHLKE, R. Čím onemocněl svět. 1.vyd. Praha: IKAR, 2004. 272 s. ISBN 80-249-0380-6.
HAIG, M.: Království značky. Ekopress, s. r. o, Praha 2006, ISBN 80-86929-09-4.
HERCZEG, J.: Meze svobody projevu. ORAC, s. r. o., Praha 2004, ISBN 80-86199-94-0.
ILOWIECKI, M., ŽANTOVSKÝ, P.: Manipulace v médiích. Univerzita J. A. Komenského, Praha 2008, ISBN 978-80-86723-50-1.
IOWIECKI, M., ŽANTOVSKÝ, P.: Manipulace v médiích. Univerzita J. A. Komenského, Praha 2008, ISBN 978-80-86723-50-1.
Jirák, J. O stereotypech v médiích aneb Svět, který vidí média [online]. < http://old.rvp.cz/clanek/284>
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Vyd. 2. Portál, s. r. o., Praha 2007, ISBN 80-7178-697-7.
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Portál, s. r. o., Praha 2007, ISBN 80-7178-697-7.
KERLINGER, Fred. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. 705 s. ISBN neuvedeno.
KOBIELA, R.: Reklama 200 tipů, které musíte znát. Computer Press, a. s., Brno 2009, ISBN 978-80-251-2300-3.
KOBLEWSKA, Janina. Škola a prostriedky masového vplyvu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1969. 201 s. ISBN 67-150-69.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím: Extenze člověka. 1. vyd. Odeon, Praha 1991, ISBN 80-207-0296-2.
MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2006. 344 s. ISBN 80-246-0905-3.
MIČIENKA, Marek - JIRÁK, Jan. Rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Partners Czech, 2006. ISBN 80-239-6762-2 .
MUSIL, J.: Komunikace v informační společnosti. Univerzita J. A. Komenského, Praha 2007, ISBN 80-978-80-86723-39-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka byla komisí vyzvána k představení kvalifikační práce, jejích cílů, průběhu zpracování a dosažených výsledků. Dále byly uchazečce položeny následující otázky:
1. Které výsledky ve výzkumu Vás nejvíce překvapily?
2. Jak si vysvětlujete, že neexistuje rozdíl v mediální gramotnosti mezi studenty, kteří absolvovali mediální výchovu, a těmi, kteří ji neabsolvovali?
3. Na co by se podle Vás mělo zaměřit další zkoumání v této oblasti?
Uchazečka reagovala na položené otázky adekvátně.
Na základě posudků vedoucí práce a oponentky, zhodnocení průběhu obhajoby a způsobu zodpovězení položených otázek se komise usnesla na závěrečném hodnocení: B.
Předseda: Mgr. Milena ÖBRINK HOBZOVÁ, Ph.D.
Členové: doc. Dr. Rudolf SMAHEL, Th.D.
PhDr. Jiří POSPÍŠIL, Ph.D.