Diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy v literární výchově. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem práce, pojetí mezipředmětových vztahů v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, vztahy literární výchovy a jiných uměnovýchovných předmětů a jejich společné znaky, vliv principu zážitkovosti a tvořivosti ve výuce literární výchovy. Další kapitoly jsou věnovány integrované tematické výuce a jednotlivým vzdělávacím oborům, jejichž poznatky jsou integrovány do učiva literární výchovy v praktické části této práce. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, který proběhl na primární škole pomocí metody pozorování. Předmětem pozorování byla práce žáků při plnění aplikačních úkolů k uměleckému textu v integrované tematické výuce. V práci jsou prezentovány výsledky vědeckého pozorování a vyvozen závěr.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with cross-curicular links in literature education. In the theoretical section are the basic terms concerting the diploma thesis theme defined. Cross-curicular relationships in General education program for elementary education, literatury education and other art-educational courses and their common characterictics, an experience effectand a creativity effect influence in a literatury education. Following chapters are dealing with anintegrated thematic education and particular educational fields, whose firdirgs are integrated into the schoolwork´s of literature education in the particular part of this diploma thesis. The particular part is focused on a qualitative research, whoch took place on a primary school useing an observation method. Theobserved object was the work of students during the application performing tasks concerning art text in the integrated thematic education, There are presented outcomes of a scientific observation in this thesis and a conclusion drawn.
Cross-curicular relationships, integration, integrated thematic education, creativity, experience effect, General education program
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy v literární výchově. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem práce, pojetí mezipředmětových vztahů v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, vztahy literární výchovy a jiných uměnovýchovných předmětů a jejich společné znaky, vliv principu zážitkovosti a tvořivosti ve výuce literární výchovy. Další kapitoly jsou věnovány integrované tematické výuce a jednotlivým vzdělávacím oborům, jejichž poznatky jsou integrovány do učiva literární výchovy v praktické části této práce. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, který proběhl na primární škole pomocí metody pozorování. Předmětem pozorování byla práce žáků při plnění aplikačních úkolů k uměleckému textu v integrované tematické výuce. V práci jsou prezentovány výsledky vědeckého pozorování a vyvozen závěr.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with cross-curicular links in literature education. In the theoretical section are the basic terms concerting the diploma thesis theme defined. Cross-curicular relationships in General education program for elementary education, literatury education and other art-educational courses and their common characterictics, an experience effectand a creativity effect influence in a literatury education. Following chapters are dealing with anintegrated thematic education and particular educational fields, whose firdirgs are integrated into the schoolwork´s of literature education in the particular part of this diploma thesis. The particular part is focused on a qualitative research, whoch took place on a primary school useing an observation method. Theobserved object was the work of students during the application performing tasks concerning art text in the integrated thematic education, There are presented outcomes of a scientific observation in this thesis and a conclusion drawn.
Cross-curicular relationships, integration, integrated thematic education, creativity, experience effect, General education program
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Stanoveni výzkumného problému.
3. Teoretický rozbor problematiky.
4. Příprava a realizace praktické části diplomové práce.
5. Zpracování výsledků výzkumu.
6. Konzultace se školitelem.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Stanoveni výzkumného problému.
3. Teoretický rozbor problematiky.
4. Příprava a realizace praktické části diplomové práce.
5. Zpracování výsledků výzkumu.
6. Konzultace se školitelem.
Seznam doporučené literatury
VÍŠKA, Václav a Lucie NOVÁKOVÁ. Čeština nás baví: hry pro výuku češtiny na I. stupni ZŠ. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-664-3.
ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3327-4.
KOŠŤÁK, Jaromír. Hrátky s literaturou pro 4. a 5. ročník ZŠ. V Olomouci: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-358-6.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: PdF JU, 1992.
MARTINKOVÁ, Věra. Teorie literatury netradičně: učebnice pro střední školy, pro občanské školy a 6.-9. ročník ZŠ. Praha: Trizonia, 1995. ISBN 80-85573-61-X.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 10. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha: Strom, 1997. Škola 21. ISBN 80-901954-4-X.
http://www.ctenarska-gramotnost.cz
http://www.rvp.cz
http://www.kritickemysleni.cz
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
Seznam doporučené literatury
VÍŠKA, Václav a Lucie NOVÁKOVÁ. Čeština nás baví: hry pro výuku češtiny na I. stupni ZŠ. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-664-3.
ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3327-4.
KOŠŤÁK, Jaromír. Hrátky s literaturou pro 4. a 5. ročník ZŠ. V Olomouci: Votobia, 1999. ISBN 80-7198-358-6.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: PdF JU, 1992.
MARTINKOVÁ, Věra. Teorie literatury netradičně: učebnice pro střední školy, pro občanské školy a 6.-9. ročník ZŠ. Praha: Trizonia, 1995. ISBN 80-85573-61-X.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 10. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha: Strom, 1997. Škola 21. ISBN 80-901954-4-X.
http://www.ctenarska-gramotnost.cz
http://www.rvp.cz
http://www.kritickemysleni.cz
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.