Kvalifikační práce je zaměřena na činnost programování a jeho postupný vývoj v čase, přičemž jsou zmíněny nejen programovací jazyky, ale i způsoby programování. Předmětem výzkumné části je zhodnocení aktuálního stavu výuky programování v ČR na středních školách.
Anotace v angličtině
Master thesis is focused on programming and its evolving in time. Moreover there are descripteds many types of programming paradigmas. Research is focused on high schools and their ways of teaching programming in ICT subjects.
Klíčová slova
Programování, historie programování, programování v ČR, paradigmata programování, informační a komunikační technologie, ICT, programování na středních školách, výzkum zaměřený na programování středních škol.
Klíčová slova v angličtině
Programming, history of programming, programming in Czech republic, paradigm of programming, information and communication technologies, ICT, programming at secondary schools, research about programming manners at high schools in Czech republic.
Rozsah průvodní práce
64 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Kvalifikační práce je zaměřena na činnost programování a jeho postupný vývoj v čase, přičemž jsou zmíněny nejen programovací jazyky, ale i způsoby programování. Předmětem výzkumné části je zhodnocení aktuálního stavu výuky programování v ČR na středních školách.
Anotace v angličtině
Master thesis is focused on programming and its evolving in time. Moreover there are descripteds many types of programming paradigmas. Research is focused on high schools and their ways of teaching programming in ICT subjects.
Klíčová slova
Programování, historie programování, programování v ČR, paradigmata programování, informační a komunikační technologie, ICT, programování na středních školách, výzkum zaměřený na programování středních škol.
Klíčová slova v angličtině
Programming, history of programming, programming in Czech republic, paradigm of programming, information and communication technologies, ICT, programming at secondary schools, research about programming manners at high schools in Czech republic.
Zásady pro vypracování
Pokyny pro zadání ZP
Závěrečná práce je zpracovaná v souladu s následujícími předpisy a normami UP v Olomouci:
- Studijní a zkušební řád Univerzity Palackého v Olomouci ze dne 1. července 2011
- 2S/2011 Prováděcí normy PdF UP: Směrnice děkanky Pedagogické fakulty UP (2S/2011 Směrnice ke státním závěrečným zkouškám na Pedagogické fakultě UP).
- 1M/2011 Prováděcí normy PdF UP: Metodický pokyn děkanky Pedagogické fakulty UP (1M/2011 Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, rigorózní a disertační práci a způsob jejich zveřejnění).
- Příkaz rektora UP v Olomouci: B3-09/3-PR Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění. Dodatek č. 1 a Dodatek č. 2 k tomuto příkazu.
Odkazy na použitou literaturu jsou provedeny podle: ČSN ISO 690 (01 0197). Informace a dokumentace Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. 2011. 40 s. Bez ISBN.
Rozsah práce:
- Bakalářská práce: rozsah minimálně 30 - 40 stran normovaného textu (54 000 - 72 000 znaků včetně mezer).
- Diplomová práce: rozsah minimálně 60 stran normovaného textu (minimálně 108 000 znaků včetně mezer).
Literatura k formálnímu zpracování závěrečné práce:
1. FILKA, J. 2002. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: KNIHAŘ. 224 s. ISBN 80-86292-05-3.
2. HOLOUŠOVÁ, D. a M. KROBOTOVÁ. 2002. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: UP. 117 s. ISBN 80-244-0458-3.
3. MEŠKO, D. aj. 2006. Akademická příručka. České upravené vyd. Martin: Osveta. 481 s. ISBN 80-8063-219-7.
Etapy tvorby závěrečné práce:
1. Shromažďování a studium odborné literatury
2. Vytýčení koncepce práce
3. Formulace cílů práce
4. Realizace teoretické části
5. Realizace praktické části
6. Zpracování závěrů a jejich interpretace
Výsledky každé etapy budou pravidelně konzultovány s vedoucím (není nutná pravidelná prezenční konzultace, je možný e-mailový kontakt na martin.papez@upol.cz). Termín odevzdání závěrečné práce k závěrečné kontrole vedoucímu práce je minimálně 6 týdnů před stanoveným termínem pro odevzdání závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
Pokyny pro zadání ZP
Závěrečná práce je zpracovaná v souladu s následujícími předpisy a normami UP v Olomouci:
- Studijní a zkušební řád Univerzity Palackého v Olomouci ze dne 1. července 2011
- 2S/2011 Prováděcí normy PdF UP: Směrnice děkanky Pedagogické fakulty UP (2S/2011 Směrnice ke státním závěrečným zkouškám na Pedagogické fakultě UP).
- 1M/2011 Prováděcí normy PdF UP: Metodický pokyn děkanky Pedagogické fakulty UP (1M/2011 Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, rigorózní a disertační práci a způsob jejich zveřejnění).
- Příkaz rektora UP v Olomouci: B3-09/3-PR Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění. Dodatek č. 1 a Dodatek č. 2 k tomuto příkazu.
Odkazy na použitou literaturu jsou provedeny podle: ČSN ISO 690 (01 0197). Informace a dokumentace Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. 2011. 40 s. Bez ISBN.
Rozsah práce:
- Bakalářská práce: rozsah minimálně 30 - 40 stran normovaného textu (54 000 - 72 000 znaků včetně mezer).
- Diplomová práce: rozsah minimálně 60 stran normovaného textu (minimálně 108 000 znaků včetně mezer).
Literatura k formálnímu zpracování závěrečné práce:
1. FILKA, J. 2002. Metodika tvorby diplomové práce. Brno: KNIHAŘ. 224 s. ISBN 80-86292-05-3.
2. HOLOUŠOVÁ, D. a M. KROBOTOVÁ. 2002. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: UP. 117 s. ISBN 80-244-0458-3.
3. MEŠKO, D. aj. 2006. Akademická příručka. České upravené vyd. Martin: Osveta. 481 s. ISBN 80-8063-219-7.
Etapy tvorby závěrečné práce:
1. Shromažďování a studium odborné literatury
2. Vytýčení koncepce práce
3. Formulace cílů práce
4. Realizace teoretické části
5. Realizace praktické části
6. Zpracování závěrů a jejich interpretace
Výsledky každé etapy budou pravidelně konzultovány s vedoucím (není nutná pravidelná prezenční konzultace, je možný e-mailový kontakt na martin.papez@upol.cz). Termín odevzdání závěrečné práce k závěrečné kontrole vedoucímu práce je minimálně 6 týdnů před stanoveným termínem pro odevzdání závěrečné práce.
Seznam doporučené literatury
What is Coding? Yearofcodes [online]. Birmingham: yearofcodes, 2014 [cit. 2017-10-13]. Dostupné z: http://yearofcodes.tumblr.com/what-is-coding
The Modern History of Computing. Stanford Encyclopedia of Philosophy [online]. Stanford: Center for the Study of Language and Information (CSLI), Stanford University, 2006 [cit. 2017-10-13]. Dostupné z: https://plato.stanford.edu/entries/computing-history/
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. 162 s. [cit. 2018-02-05]. Dostupné online: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf
FERGUSON, Andrew.A History of Computer Programming Languages. [Online] 2000. [Citace: 4.11.2017.] http://www.contrib.andrew.cmu.edu/ sfpeer/ProgrammingLanguages.html
ACM, IEEE Computing Curricula 2001. Association for Computing Machinery.[online] 2001 [cit. 2018-15-01] dostupné online: https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/curricula-recommendations/cc2001.pdf
Seznam doporučené literatury
What is Coding? Yearofcodes [online]. Birmingham: yearofcodes, 2014 [cit. 2017-10-13]. Dostupné z: http://yearofcodes.tumblr.com/what-is-coding
The Modern History of Computing. Stanford Encyclopedia of Philosophy [online]. Stanford: Center for the Study of Language and Information (CSLI), Stanford University, 2006 [cit. 2017-10-13]. Dostupné z: https://plato.stanford.edu/entries/computing-history/
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. 162 s. [cit. 2018-02-05]. Dostupné online: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf
FERGUSON, Andrew.A History of Computer Programming Languages. [Online] 2000. [Citace: 4.11.2017.] http://www.contrib.andrew.cmu.edu/ sfpeer/ProgrammingLanguages.html
ACM, IEEE Computing Curricula 2001. Association for Computing Machinery.[online] 2001 [cit. 2018-15-01] dostupné online: https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/curricula-recommendations/cc2001.pdf