Práce se zabývá vytvořením stimulačního programu "Pohádka" a jeho využitím pro podporu školní připravenosti dětí s odloženou školní docházkou. Teoretická část popisuje legislativu předškolního vzdělávání, rámcový vzdělávací program, charakteristiku dítěte předškoláka a možnost práce s pohádkou, jako součást předškolního vzdělávání. Další kapitoly se zabývají odkladem školní docházky, školní zralostí a její diagnostikou. Dále jsou zde popsány deficity dílčích funkcí se zaměřením na zrakové vnímání a grafomotoriku.
Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření a ověření stimulačního programu pro děti s odloženou školní docházkou. V praktické části jsou stanoveny cíle, metody výzkumného šetření, dále popis vytvoření stimulačního programu a charakteristika výzkumného souboru včetně místa výzkumného šetření. Stimulační program je uvěřován na čtyřech dětech s odloženou školní docházkou. Praktická část je ukončena závěry z výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This thesis deals with creating a stimulation programme "Fairy Tale" and its application on the school preparation of the children with postponed school attendance. Theoretical part describes the legislative of the pre-school education, frame educational programme, characteristics of the child preschooler and the possibilities od activities connected with fairy tales, which are part of the preschool education. Other chapters deal with the postponement of the school attendance, school maturity and its diagnosing. Further it describes the deficites of partial functions, especially of eyesight perception and graphomotorics.
The main aim of this thesis is creating and verification of the stimulation programme for the children with postponed school attendance. The practical part sets the goals and research methods, it describes the stimulation programme and characterises the research file including the place of the research examination. The stimulation programme is verified on four children with postponed school attendance. The practical part is closed with the conclusions derived from the research
Klíčová slova
předškolák, pohádka, odložená školní docházka, deficity dílčích funkcí, zrakové vnímání, grafomotorika, stimulační program
Klíčová slova v angličtině
preschooler, fairy tale, postponed school attendance, deficites of partial functions, eyesight perception, graphomotorics, stimulation programme
Rozsah průvodní práce
74 s.,148911 zn.; 24 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vytvořením stimulačního programu "Pohádka" a jeho využitím pro podporu školní připravenosti dětí s odloženou školní docházkou. Teoretická část popisuje legislativu předškolního vzdělávání, rámcový vzdělávací program, charakteristiku dítěte předškoláka a možnost práce s pohádkou, jako součást předškolního vzdělávání. Další kapitoly se zabývají odkladem školní docházky, školní zralostí a její diagnostikou. Dále jsou zde popsány deficity dílčích funkcí se zaměřením na zrakové vnímání a grafomotoriku.
Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření a ověření stimulačního programu pro děti s odloženou školní docházkou. V praktické části jsou stanoveny cíle, metody výzkumného šetření, dále popis vytvoření stimulačního programu a charakteristika výzkumného souboru včetně místa výzkumného šetření. Stimulační program je uvěřován na čtyřech dětech s odloženou školní docházkou. Praktická část je ukončena závěry z výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This thesis deals with creating a stimulation programme "Fairy Tale" and its application on the school preparation of the children with postponed school attendance. Theoretical part describes the legislative of the pre-school education, frame educational programme, characteristics of the child preschooler and the possibilities od activities connected with fairy tales, which are part of the preschool education. Other chapters deal with the postponement of the school attendance, school maturity and its diagnosing. Further it describes the deficites of partial functions, especially of eyesight perception and graphomotorics.
The main aim of this thesis is creating and verification of the stimulation programme for the children with postponed school attendance. The practical part sets the goals and research methods, it describes the stimulation programme and characterises the research file including the place of the research examination. The stimulation programme is verified on four children with postponed school attendance. The practical part is closed with the conclusions derived from the research
Klíčová slova
předškolák, pohádka, odložená školní docházka, deficity dílčích funkcí, zrakové vnímání, grafomotorika, stimulační program
Klíčová slova v angličtině
preschooler, fairy tale, postponed school attendance, deficites of partial functions, eyesight perception, graphomotorics, stimulation programme
Zásady pro vypracování
1/ shromáždění literatury
2/ prostudování odborné literatury
3/ sestavení struktury práce
4/ průběžné konzultace s vedoucí diplomové práce
5/ příprava výzkumného šetření
6/ provedení, zpracování a vyhodnocení šetření
7/ závěr, doporučení pro využití v praxi
Zásady pro vypracování
1/ shromáždění literatury
2/ prostudování odborné literatury
3/ sestavení struktury práce
4/ průběžné konzultace s vedoucí diplomové práce
5/ příprava výzkumného šetření
6/ provedení, zpracování a vyhodnocení šetření
7/ závěr, doporučení pro využití v praxi
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Edika, 2015, 217 s. ISBN 978-80-266-0658-1; BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9; JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D + H, 2007. 67 s. ISBN: 978-80-903869-3-8; KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 165 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4; OPATŘILOVÁ, Dagmar (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9; RENDLOVÁ, Hana. Šimon půjde do školy: program všestranného rozvoje předškolního dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 225 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-7178-046-4; SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 1. Brno: Edika, 2015, 217 s. ISBN 978-80-266-0658-1; BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9; JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D + H, 2007. 67 s. ISBN: 978-80-903869-3-8; KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 165 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4; OPATŘILOVÁ, Dagmar (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9; RENDLOVÁ, Hana. Šimon půjde do školy: program všestranného rozvoje předškolního dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 225 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-7178-046-4; SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004.