Předmětem diplomové práce je narativní žánrová analýza dánského televizního seriálu Borgen (2010-2013). Cílem práce je ověřit komplexitu vyprávění a prozkoumat zařazení pořadu do žánrové kategorie politického dramatu. Práce vychází z kombinace současných textuálně orientovaných teoretických přístupů ke zkoumání televize. Jde zejména o koncept komplexní televize Jasona Mittella s příležitostným využitím přístupů Radomíra D. Kokeše a Jeremyho G. Butlera. V práci je rozebrána konstrukce fikčního světa, vyprávění, postav, prostředí a témat. Analýza potvrzuje komplexitu pořadu, jelikož balancuje mezi epizodickým a seriálovým vyprávěním, užívá sebevědomé postupy a klade požadavky na divácké zapojení. Při zkoumání žánru dochází k porovnání s pořady řazenými do politické fikce a k obohacení textuální analýzy o hlediska produkce, distribuce a recepce. Závěrem práce dochází k potvrzení zařazení seriálu do kategorie politického dramatu a k vyzdvihnutí jeho edukační funkce.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is a narrative genre analysis of the Danish television serial Borgen (2010-2013). The main objective of the thesis is to verify the complexity of the narrative and to examine its genre categorization. The thesis is based on a combination of contemporary textually oriented theoretical approaches to study television, in particular, the Jason Mittell's concept of complex television with the occasional use of the approaches of Radomír D. Kokeš and Jeremy G. Butler. The thesis analyses the construction of the fictional world, narrative, characters, setting and themes. The analysis confirms the complexity of the show, as it balances between episodic and serial narrative, uses self-conscious storytelling mechanics, and demands viewer's engagement. The textual analysis is enriched in terms of production, distribution and reception. The conclusion of the thesis confirms the inclusion of the serial in the category of political drama and its educational function is emphasized.
Klíčová slova
Borgen, seriálové politické drama, narativní analýza, žánrová analýza
Klíčová slova v angličtině
Borgen, serial political drama, narrative analysis, genre analysis
Rozsah průvodní práce
146 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je narativní žánrová analýza dánského televizního seriálu Borgen (2010-2013). Cílem práce je ověřit komplexitu vyprávění a prozkoumat zařazení pořadu do žánrové kategorie politického dramatu. Práce vychází z kombinace současných textuálně orientovaných teoretických přístupů ke zkoumání televize. Jde zejména o koncept komplexní televize Jasona Mittella s příležitostným využitím přístupů Radomíra D. Kokeše a Jeremyho G. Butlera. V práci je rozebrána konstrukce fikčního světa, vyprávění, postav, prostředí a témat. Analýza potvrzuje komplexitu pořadu, jelikož balancuje mezi epizodickým a seriálovým vyprávěním, užívá sebevědomé postupy a klade požadavky na divácké zapojení. Při zkoumání žánru dochází k porovnání s pořady řazenými do politické fikce a k obohacení textuální analýzy o hlediska produkce, distribuce a recepce. Závěrem práce dochází k potvrzení zařazení seriálu do kategorie politického dramatu a k vyzdvihnutí jeho edukační funkce.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is a narrative genre analysis of the Danish television serial Borgen (2010-2013). The main objective of the thesis is to verify the complexity of the narrative and to examine its genre categorization. The thesis is based on a combination of contemporary textually oriented theoretical approaches to study television, in particular, the Jason Mittell's concept of complex television with the occasional use of the approaches of Radomír D. Kokeš and Jeremy G. Butler. The thesis analyses the construction of the fictional world, narrative, characters, setting and themes. The analysis confirms the complexity of the show, as it balances between episodic and serial narrative, uses self-conscious storytelling mechanics, and demands viewer's engagement. The textual analysis is enriched in terms of production, distribution and reception. The conclusion of the thesis confirms the inclusion of the serial in the category of political drama and its educational function is emphasized.
Klíčová slova
Borgen, seriálové politické drama, narativní analýza, žánrová analýza
Klíčová slova v angličtině
Borgen, serial political drama, narrative analysis, genre analysis
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude žánrová a formální analýza dánského seriálu Borgen jakožto příkladu seriálového politického dramatu. Zkoumány budou tři řady seriálu uvedené v premiéře mezi lety 2010-2013. Cílem bude vyhodnotit daný seriál z hlediska televizní formy, analytický zájem tedy bude směřován k otázkám práce s žánrovými konvencemi, narativních mechanismů a konstrukce postav, televizního stylu, významových vrstev ad. Metodologicky tak bude práce vycházet z kombinace současných textuálně orientovaných teoretických přístupů k televizi (televizní naratologie J. Mittela) s postupy neoformalistické filmové analýzy (D. Bordwell, K. Thompson).
Zásady pro vypracování
Předmětem práce bude žánrová a formální analýza dánského seriálu Borgen jakožto příkladu seriálového politického dramatu. Zkoumány budou tři řady seriálu uvedené v premiéře mezi lety 2010-2013. Cílem bude vyhodnotit daný seriál z hlediska televizní formy, analytický zájem tedy bude směřován k otázkám práce s žánrovými konvencemi, narativních mechanismů a konstrukce postav, televizního stylu, významových vrstev ad. Metodologicky tak bude práce vycházet z kombinace současných textuálně orientovaných teoretických přístupů k televizi (televizní naratologie J. Mittela) s postupy neoformalistické filmové analýzy (D. Bordwell, K. Thompson).
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
BUTLER, Jeremy G. Television: critical methods and applications. New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2012, 491 s. ISBN 978-0-415-88328-3.
KOKEŠ, Radomír D. Toulky napříč makrosvěty: poetika seriálové fikce. Disertační práce, Filosofická fakulta MU Brno. Brno: Masarykova universita, 2014.
MCCABE, Janet. The west wing. Detroit: Wayne State University Press, 2013.
MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: New York University Press, 2015. ISBN 9780814769607.
THOMPSON, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, 1998, č. 1, s. 5-36.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
BUTLER, Jeremy G. Television: critical methods and applications. New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2012, 491 s. ISBN 978-0-415-88328-3.
KOKEŠ, Radomír D. Toulky napříč makrosvěty: poetika seriálové fikce. Disertační práce, Filosofická fakulta MU Brno. Brno: Masarykova universita, 2014.
MCCABE, Janet. The west wing. Detroit: Wayne State University Press, 2013.
MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: New York University Press, 2015. ISBN 9780814769607.
THOMPSON, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, 1998, č. 1, s. 5-36.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila cíl, metodologii a závěry práce s důrazem na kontext evropské a americké TV. Zazněly oba posudky (oponent je z obhajoby omluven, plánovaná zahraniční cesta), diplomantka uspokojivě reagovala na připomínky a zodpověděla otázky.
Hlasování komise 3-0-0
Práce byla zkontrolována systémem Theses. Obhájená práce není plagiát.