Bakalářská práce nesoucí název "Motivace dětí staršího školního věku pro návštěvu Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež" je zaměřena především na volný čas a trávení volného času dětmi staršího školního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním základních pojmů týkajících se volného času, nízkoprahového zařízení pro děti mládež a charakteristikou dětí staršího školního věku. V praktické části, ve které je prováděn kvalitativní výzkum, je hlavním cílem zjistit, jak již říká název, motivaci dětí staršího školního věku pro návštěvu Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Další dílčí cíle nám poukazují, jak tyto děti tráví svůj volný čas, jaké jsou reakce okolí a co dětem návštěva přináší z hlediska subjektivního vnímání. Pro analýzu získaných dat pomocí polostrukturovaného rozhovoru je použito otevřené kódování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled "Motivation of older school age children to visit Low-threshold facility for children and youth" is focused mainly on leisure time and spending of free time by children of the older school age. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of basic concepts of leisure time, low-threshold facilities for children and the characteristics of older school age children. In the practical part where qualitative research is carried out, the main objective is to find, as the name suggests, the motivation of older school age children to visit the Low-threshold facility for children and youth. Other milestones show us how these children spend their free time, what are the reactions of the neighborhood and what the children bring from the point of view of subjective perception. An open coding is used to analyze the data obtained using a semi-structured interview.
Klíčová slova
Volný čas, motivace, starší školní věk, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (NDZM), klient, Rom
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, motivation, older school age, low-threshold facility for children and youth (NDZM), client, Rom
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nesoucí název "Motivace dětí staršího školního věku pro návštěvu Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež" je zaměřena především na volný čas a trávení volného času dětmi staršího školního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním základních pojmů týkajících se volného času, nízkoprahového zařízení pro děti mládež a charakteristikou dětí staršího školního věku. V praktické části, ve které je prováděn kvalitativní výzkum, je hlavním cílem zjistit, jak již říká název, motivaci dětí staršího školního věku pro návštěvu Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Další dílčí cíle nám poukazují, jak tyto děti tráví svůj volný čas, jaké jsou reakce okolí a co dětem návštěva přináší z hlediska subjektivního vnímání. Pro analýzu získaných dat pomocí polostrukturovaného rozhovoru je použito otevřené kódování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled "Motivation of older school age children to visit Low-threshold facility for children and youth" is focused mainly on leisure time and spending of free time by children of the older school age. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of basic concepts of leisure time, low-threshold facilities for children and the characteristics of older school age children. In the practical part where qualitative research is carried out, the main objective is to find, as the name suggests, the motivation of older school age children to visit the Low-threshold facility for children and youth. Other milestones show us how these children spend their free time, what are the reactions of the neighborhood and what the children bring from the point of view of subjective perception. An open coding is used to analyze the data obtained using a semi-structured interview.
Klíčová slova
Volný čas, motivace, starší školní věk, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (NDZM), klient, Rom
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, motivation, older school age, low-threshold facility for children and youth (NDZM), client, Rom
Zásady pro vypracování
STRUKTURA
Cílem bakalářské práce bude:
Teoretický cíl: Charakterizovat volný čas a postavení NZDM v rámci volnočasových aktivit
Výzkumný cíl: Analyzovat, co přináší návštěva NZDM dětem staršího školního věku
Výzkumné otázky: Jaká je motivace dětí k návštěvě NZDM?, Co přináší návštěva NZDM dětem z hlediska jejich subjektivního vnímání?, Jaké jsou reakce okolí dítěte na jeho navštěvování NZDM?
Výzkumná strategie: Kvalitativní
Výzkumný soubor: Děti staršího školního věku navštěvující NZDM
Metody: Polostrukturovaný rozhovor
Metoda analýzy: Otevřené kódování (případně rámcová analýza)
TEORETICKÁ ČÁST
1.VOLNÝ ČAS
1.1.Charakteristika, vymezení
1.2.Pohled na volný čas
1.3.Druhy volného času
1.4.Činitelé ovlivňující trávení volného času mládeže rodina, škola,
1.5.Rizikové trávení volného času
2.NZDM
2.1.Charakteristika
2.2.Historie NZDM v ČR
2.3.Zásady poskytování služeb
2.4.Cíle
2.5.Cílové skupiny
2.6.Poskytované služby
2.7.Pracovníci vzdělání, školní, další profesní rozvoj
3.CÍLOVÉ SKUPINY NZDM charakteristika
4.PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA DĚTÍ STARŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
VÝZKUMNÁ ČÁST
ROZHOVORY
Otázky analytické
- Věk, pohlaví
- Studium, bydliště
- Jak dlouho klub navštěvují?
- Otázky zaměřené na jejich zkušenosti s NZDM, postoje, prožitky,
- Jak se o klubu dozvěděli? Co je motivovalo k první návštěvě klubu?
- Co je motivuje nyní?
- Co klub nabízí a co konkrétně využívají?
- Co se jim líbí a co nelíbí?
- Co dělají ve volném čase, když zrovna nenavštěvují klub?
- Jaké mají zkušenosti s omamnými látkami cigarety, alkohol, marihuana či tvrdší drogy?
- Otázky směřující ke škole a k budoucnosti
Zásady pro vypracování
STRUKTURA
Cílem bakalářské práce bude:
Teoretický cíl: Charakterizovat volný čas a postavení NZDM v rámci volnočasových aktivit
Výzkumný cíl: Analyzovat, co přináší návštěva NZDM dětem staršího školního věku
Výzkumné otázky: Jaká je motivace dětí k návštěvě NZDM?, Co přináší návštěva NZDM dětem z hlediska jejich subjektivního vnímání?, Jaké jsou reakce okolí dítěte na jeho navštěvování NZDM?
Výzkumná strategie: Kvalitativní
Výzkumný soubor: Děti staršího školního věku navštěvující NZDM
Metody: Polostrukturovaný rozhovor
Metoda analýzy: Otevřené kódování (případně rámcová analýza)
TEORETICKÁ ČÁST
1.VOLNÝ ČAS
1.1.Charakteristika, vymezení
1.2.Pohled na volný čas
1.3.Druhy volného času
1.4.Činitelé ovlivňující trávení volného času mládeže rodina, škola,
1.5.Rizikové trávení volného času
2.NZDM
2.1.Charakteristika
2.2.Historie NZDM v ČR
2.3.Zásady poskytování služeb
2.4.Cíle
2.5.Cílové skupiny
2.6.Poskytované služby
2.7.Pracovníci vzdělání, školní, další profesní rozvoj
3.CÍLOVÉ SKUPINY NZDM charakteristika
4.PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA DĚTÍ STARŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
VÝZKUMNÁ ČÁST
ROZHOVORY
Otázky analytické
- Věk, pohlaví
- Studium, bydliště
- Jak dlouho klub navštěvují?
- Otázky zaměřené na jejich zkušenosti s NZDM, postoje, prožitky,
- Jak se o klubu dozvěděli? Co je motivovalo k první návštěvě klubu?
- Co je motivuje nyní?
- Co klub nabízí a co konkrétně využívají?
- Co se jim líbí a co nelíbí?
- Co dělají ve volném čase, když zrovna nenavštěvují klub?
- Jaké mají zkušenosti s omamnými látkami cigarety, alkohol, marihuana či tvrdší drogy?
- Otázky směřující ke škole a k budoucnosti
Seznam doporučené literatury
ČECHLOVSKÝ, J.: Kořeny vzniku NZDM v České republice [online]. Praha: streetwork.cz, oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních. Dostupné na: http://www.streetwork.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=703.
HÁJEK, HOFBAUER, PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, BŘETISLAV. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, 1. vydání. ISBN 80-7178-927-5.
KLÍMA, PETR. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004, 1. vydání. ISBN 80-7312-038-0.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ČECHLOVSKÝ, J.: Kořeny vzniku NZDM v České republice [online]. Praha: streetwork.cz, oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních. Dostupné na: http://www.streetwork.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=703.
HÁJEK, HOFBAUER, PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, BŘETISLAV. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, 1. vydání. ISBN 80-7178-927-5.
KLÍMA, PETR. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004, 1. vydání. ISBN 80-7312-038-0.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.