Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část shrnuje všeobecné poznatky o neverbální komunikaci. Praktická část popisuje neverbální chování vyučujících během vyučovacího procesu, sleduje rozdíly řeči těla mezi vyučujícími ženami a muži, určuje nejčastější chyby v jejich projevu a dokládá seznam doporučení, jak chyby odstranit. Odborné poznatky byly následně na základě metody pozorování sledovány v praxi na konkrétní základní škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part summarizes the general knowledge of nonverbal communication. The practical part describes the non-verbal conduct of primary school teachers during the teaching process, observes the differences in body language among female and male teachers, identifies the most common mistakes in the teacher´s conduct, and illustrates a list of recommendations how to remove errors. Then the expertise has been monitored at specific primary school by observational method.
Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část shrnuje všeobecné poznatky o neverbální komunikaci. Praktická část popisuje neverbální chování vyučujících během vyučovacího procesu, sleduje rozdíly řeči těla mezi vyučujícími ženami a muži, určuje nejčastější chyby v jejich projevu a dokládá seznam doporučení, jak chyby odstranit. Odborné poznatky byly následně na základě metody pozorování sledovány v praxi na konkrétní základní škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part summarizes the general knowledge of nonverbal communication. The practical part describes the non-verbal conduct of primary school teachers during the teaching process, observes the differences in body language among female and male teachers, identifies the most common mistakes in the teacher´s conduct, and illustrates a list of recommendations how to remove errors. Then the expertise has been monitored at specific primary school by observational method.
1. Zpracování teorie
- Úvod
- Komunikace
- Druhy komunikace
- Komunikační bariéry
- Význam neverbální komunikace
- Neverbální komunikace v RVP
- Aktivity zaměřené na neverbální komunikaci
2. Příprava výzkumu
3. Realizace výzkumu
4. Analýza a vyhodnocení dat
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teorie
- Úvod
- Komunikace
- Druhy komunikace
- Komunikační bariéry
- Význam neverbální komunikace
- Neverbální komunikace v RVP
- Aktivity zaměřené na neverbální komunikaci
2. Příprava výzkumu
3. Realizace výzkumu
4. Analýza a vyhodnocení dat
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
LEWIS, David. Tajná řeč těla. Přeložil Jiří REZEK. Praha: Bondy, 2010. ISBN 978-80-904471-7-2.
BRUNO, Tiziana a Gregor ADAMCZYK. Řeč těla: jak rozumět signálům řeči těla a cíleně je používat. Přeložil Marie VOSLÁŘOVÁ. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4592-3.
JŮDOVÁ, B. Neverbalní komunikační prostředky v pedagogické praxi.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením : [se změnami provedenými k 1.9.2005]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2006. ISBN 80-86956-01-6.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
LEWIS, David. Tajná řeč těla. Přeložil Jiří REZEK. Praha: Bondy, 2010. ISBN 978-80-904471-7-2.
BRUNO, Tiziana a Gregor ADAMCZYK. Řeč těla: jak rozumět signálům řeči těla a cíleně je používat. Přeložil Marie VOSLÁŘOVÁ. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4592-3.
JŮDOVÁ, B. Neverbalní komunikační prostředky v pedagogické praxi.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením : [se změnami provedenými k 1.9.2005]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2006. ISBN 80-86956-01-6.