Diplomová práce se věnuje problematice poruch artikulace a je členěna na dvě části: teoretickou a praktickou část. Kapitoly teoretické části pojednávají o českých hláskách z fonetického hlediska, odchylkách ve výslovnosti, diagnostice a terapii artikulační poruchy. Praktická část má kvantitativní design. Jako hlavní výzkumná metoda byl zvolen dotazník. Cílem dotazníkového šetření bylo zmapovat, jak studenti se specializací logopedie hodnotí logopedické publikace zabývající se úpravou artikulace. Výzkumného šetření se zúčastnilo 129 studentů z různých vysokých škol v České republice. Dalším cílem diplomové práce bylo také vytvoření výukového materiálu Kniha hlásek pro studenty se specializací logopedie.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of articulation disorders. The thesis is divided into two main parts, which are the theoretical part and the practical part. The theoretical part describes the czech sounds from the point of view of phonetisc, speech and sound disorders, diagnostics and treatment of articulation disorders. The practical part of thesis had quantitative design of the research. Questionnaire survey is the main research method. The aim of the thesis was to describe how students with specialization Speech-language patology evaluate books dealing with articulation disorders. Research took part 129 students from various universities in the Czech republic. The next aim of the thesis was creation of educating material The Book of sounds for students with specialization Speech-language patology.
Diplomová práce se věnuje problematice poruch artikulace a je členěna na dvě části: teoretickou a praktickou část. Kapitoly teoretické části pojednávají o českých hláskách z fonetického hlediska, odchylkách ve výslovnosti, diagnostice a terapii artikulační poruchy. Praktická část má kvantitativní design. Jako hlavní výzkumná metoda byl zvolen dotazník. Cílem dotazníkového šetření bylo zmapovat, jak studenti se specializací logopedie hodnotí logopedické publikace zabývající se úpravou artikulace. Výzkumného šetření se zúčastnilo 129 studentů z různých vysokých škol v České republice. Dalším cílem diplomové práce bylo také vytvoření výukového materiálu Kniha hlásek pro studenty se specializací logopedie.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of articulation disorders. The thesis is divided into two main parts, which are the theoretical part and the practical part. The theoretical part describes the czech sounds from the point of view of phonetisc, speech and sound disorders, diagnostics and treatment of articulation disorders. The practical part of thesis had quantitative design of the research. Questionnaire survey is the main research method. The aim of the thesis was to describe how students with specialization Speech-language patology evaluate books dealing with articulation disorders. Research took part 129 students from various universities in the Czech republic. The next aim of the thesis was creation of educating material The Book of sounds for students with specialization Speech-language patology.
1)Konzultace s vedoucí práce
2)Shromažďování a studium odborné literatury
3)Stanovení struktury práce
4)Vypracování teoretické části
5)Tvorba přílohové části
6)Příprava šetření
7)Provedení, zpracování a vyhodnocení šetření
8)Závěr
Research Plan
1)Konzultace s vedoucí práce
2)Shromažďování a studium odborné literatury
3)Stanovení struktury práce
4)Vypracování teoretické části
5)Tvorba přílohové části
6)Příprava šetření
7)Provedení, zpracování a vyhodnocení šetření
8)Závěr
Recommended resources
KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra, 2013, 295 s. ISBN 978-80-903863-1-0.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7367-340-6.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 978-80-7367-901-9.
POKORNÁ, Jaroslava a Milena VRÁNOVÁ. Přehled české výslovnosti: logopedická a ortoepická cvičení pro dospělé. Praha: Portál, 2007, 925 s. ISBN 9788073671693.
KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009, 343 s. ISBN 9788022325745.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
Recommended resources
KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra, 2013, 295 s. ISBN 978-80-903863-1-0.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7367-340-6.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 978-80-7367-901-9.
POKORNÁ, Jaroslava a Milena VRÁNOVÁ. Přehled české výslovnosti: logopedická a ortoepická cvičení pro dospělé. Praha: Portál, 2007, 925 s. ISBN 9788073671693.
KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009, 343 s. ISBN 9788022325745.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012, 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.