Ve své diplomové práci se věnuji undergroundu na severní Moravě v období 1970-1989.
V úvodu se zabývám metodologií, kterou jsem založil na archivním výzkumu, rozhovorech s pamětníky, které jsem následně komparoval s odbornou literaturou.
Po tom, co jsem vysvětlil pojem "underground" na základě definice teoretika umění Ivana Martina Jirouse a popsání subkultur, tak jak je chápou přední sociologové, se zaměřuji na šedesátá léta. Období šedesátých let pojmenoval František Stárek "Čuňas" jako protounderground, což je vlastně definice společenství lidí, umělců a hudebních skupin, které hráli tzv. bigbeat.
V dalších kapitolách popisuji události, které vedly Československo k "normalizaci" pod vedením Sovětského svazu.
Na základě mého archivního výzkumu jsem popsal sedmdesátá a osmdesátá léta. Primárně jsem se zaměřoval na "druhou" kulturu, alternativní kulturu, paralelní kulturu, ve které byly hudební kapely chápány jako "závadové" kapely a lidé s dlouhými vlasy nebo lidé kolem neoficiálního výtvarného umění, jako "závadová" mládež.
Během mého výzkumu jsem se setkal s odlišným pojetím chápání termínu "underground" na severní Moravě, než jak byl chápán v Praze, kde byla tamní společnost více zpolitizovaná.
V závěru mé diplomové práce, uvádím vzpomínky pamětníků na rok 1989, jak prožívali tento zlomový okamžik.
Diplomová práce je doplněna většinou nezveřejněnými fotografiemi.
Historie undergroundu na severní Moravě není zdaleka uzavřené téma.
Anotace v angličtině
This master diploma thesis is about the underground scene on the north of the Moravia, between 1970-1989.
In introduction I explain the methodology which was based on the research in archives, personal interviews with contenmporaries and comparison with specialized literatures.
Over the definitions of term "underground" according the historian of art Ivan Martin Jirous and definitions of subcultures according the sociologists I focuse on the sixties. This period of the sixties František Stárek "Čuňas" named as "protoundergorund" which define the society of artist and music bands playing so called "big-beat."
In the next chapters I describe most common incidents which directed the Czekoslovakian republic to the "normalization" under the Soviet Union.
Based on the archive reserach I have described the seventies and the eighties. In my primarly interest was the "second culture", "alternative culture" or "paralel culture" which was about music scene which bands known as the "problematic bands", society with long hairs and around the unofficial art culture known as "problematic youths."
I have discovered by my research the little bit different interpretation of term "underground" on north of the Moravia than we have known in Prague where the society was more political.
My diploma thesis is endend by recollection of contenmporaries whose told me how they have percived the crucial moments of the 1989s.
In the masters thesis diplom is complement by the original a mostly unpublished photograps.
History of "underground" on north of the Moravia is on the beginning of the research.
Klíčová slova
Underground, normalizace, druhá kultura, paralelní kultura, alternativní kultura, Morava, "závadová" mládež, "závadové" kapely
Klíčová slova v angličtině
Underground, normalization, "second" culture, paralel culture, alternative culture, Moravia, "problematic" youths, "problematic" bands
Rozsah průvodní práce
155
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci se věnuji undergroundu na severní Moravě v období 1970-1989.
V úvodu se zabývám metodologií, kterou jsem založil na archivním výzkumu, rozhovorech s pamětníky, které jsem následně komparoval s odbornou literaturou.
Po tom, co jsem vysvětlil pojem "underground" na základě definice teoretika umění Ivana Martina Jirouse a popsání subkultur, tak jak je chápou přední sociologové, se zaměřuji na šedesátá léta. Období šedesátých let pojmenoval František Stárek "Čuňas" jako protounderground, což je vlastně definice společenství lidí, umělců a hudebních skupin, které hráli tzv. bigbeat.
V dalších kapitolách popisuji události, které vedly Československo k "normalizaci" pod vedením Sovětského svazu.
Na základě mého archivního výzkumu jsem popsal sedmdesátá a osmdesátá léta. Primárně jsem se zaměřoval na "druhou" kulturu, alternativní kulturu, paralelní kulturu, ve které byly hudební kapely chápány jako "závadové" kapely a lidé s dlouhými vlasy nebo lidé kolem neoficiálního výtvarného umění, jako "závadová" mládež.
Během mého výzkumu jsem se setkal s odlišným pojetím chápání termínu "underground" na severní Moravě, než jak byl chápán v Praze, kde byla tamní společnost více zpolitizovaná.
V závěru mé diplomové práce, uvádím vzpomínky pamětníků na rok 1989, jak prožívali tento zlomový okamžik.
Diplomová práce je doplněna většinou nezveřejněnými fotografiemi.
Historie undergroundu na severní Moravě není zdaleka uzavřené téma.
Anotace v angličtině
This master diploma thesis is about the underground scene on the north of the Moravia, between 1970-1989.
In introduction I explain the methodology which was based on the research in archives, personal interviews with contenmporaries and comparison with specialized literatures.
Over the definitions of term "underground" according the historian of art Ivan Martin Jirous and definitions of subcultures according the sociologists I focuse on the sixties. This period of the sixties František Stárek "Čuňas" named as "protoundergorund" which define the society of artist and music bands playing so called "big-beat."
In the next chapters I describe most common incidents which directed the Czekoslovakian republic to the "normalization" under the Soviet Union.
Based on the archive reserach I have described the seventies and the eighties. In my primarly interest was the "second culture", "alternative culture" or "paralel culture" which was about music scene which bands known as the "problematic bands", society with long hairs and around the unofficial art culture known as "problematic youths."
I have discovered by my research the little bit different interpretation of term "underground" on north of the Moravia than we have known in Prague where the society was more political.
My diploma thesis is endend by recollection of contenmporaries whose told me how they have percived the crucial moments of the 1989s.
In the masters thesis diplom is complement by the original a mostly unpublished photograps.
History of "underground" on north of the Moravia is on the beginning of the research.
Klíčová slova
Underground, normalizace, druhá kultura, paralelní kultura, alternativní kultura, Morava, "závadová" mládež, "závadové" kapely
Klíčová slova v angličtině
Underground, normalization, "second" culture, paralel culture, alternative culture, Moravia, "problematic" youths, "problematic" bands
Zásady pro vypracování
Svou diplomovou práci budu soustřeďovat na činnost StB proti undergroundové kultuře (kapely, výtvarná scéna, samizdaty apod.). Budu hledat charakteristické jevy, rysy, které se opakují nebo doplňují. Soustředím se na "ohniska" a osoby, určující "tvář" (proto)undergroundu napříč daným obdobím. Budu konfrontovat státní moc s undergroundem. Zaměřím se dále na nejen společné, ale i výjimečné aspekty ze života undergroundové komunity.
Základní výzkum budu směřovat do ABS a NA a budu jej konfrontovat s dobovými materiály.
Zásady pro vypracování
Svou diplomovou práci budu soustřeďovat na činnost StB proti undergroundové kultuře (kapely, výtvarná scéna, samizdaty apod.). Budu hledat charakteristické jevy, rysy, které se opakují nebo doplňují. Soustředím se na "ohniska" a osoby, určující "tvář" (proto)undergroundu napříč daným obdobím. Budu konfrontovat státní moc s undergroundem. Zaměřím se dále na nejen společné, ale i výjimečné aspekty ze života undergroundové komunity.
Základní výzkum budu směřovat do ABS a NA a budu jej konfrontovat s dobovými materiály.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Petr POSPÍŠIL, Filip: "Vraťte nám vlasy!" První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Academia, Praha 2010.
DENČEVOVÁ, Ivana STÁREK, ČUŇAS, František STEHLÍK, Michal: Tváře undergroundu. Český rozhlas, Praha 2012.
JIROUS, Martin Ivan: Zpráva o třetím českém hudebním obrození. In: Martin Machovec (ed.): Pohledy zevnitř. Česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Pistorius & Olšanská Vimperk 2008
JIROUS, Martin Ivan: Pravdivý příběh Plastic People. Praha, Torst 2008.
KADLEC, Petr (ed.): Underground pod nebeskou růží. Ve spolupráci se spolkem HoPoKa vydal Mgr. Petr Kadlec, 2015.
KAISER, Daniel: Disident. Václav Havel (1936-1989). Paseka, Praha 2009.
KOSTÚR, Jiří STÁREK, ČUŇAS, František: Baráky. Souostroví svobody. Pulchra, Praha 2010.
KUDRNA, Ladislav (ed.): Reflexe undergroundu. Ústav pro studium totalitních režimů, Praha 2016.
VANĚK, Miroslav: Byl to jenom rocknroll? Hudební alternativa v komunistickém Československu, 19561989. Academia, Praha 2010.
ŽÁČEK, Pavel: Přísně tajné. Statní bezpečnost za normalizace. Vybrané směrnice a pokyny politické policie z let 19781989. Votobia, Praha 2001.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Petr POSPÍŠIL, Filip: "Vraťte nám vlasy!" První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Academia, Praha 2010.
DENČEVOVÁ, Ivana STÁREK, ČUŇAS, František STEHLÍK, Michal: Tváře undergroundu. Český rozhlas, Praha 2012.
JIROUS, Martin Ivan: Zpráva o třetím českém hudebním obrození. In: Martin Machovec (ed.): Pohledy zevnitř. Česká undergroundová kultura ve svědectvích, dokumentech a interpretacích. Pistorius & Olšanská Vimperk 2008
JIROUS, Martin Ivan: Pravdivý příběh Plastic People. Praha, Torst 2008.
KADLEC, Petr (ed.): Underground pod nebeskou růží. Ve spolupráci se spolkem HoPoKa vydal Mgr. Petr Kadlec, 2015.
KAISER, Daniel: Disident. Václav Havel (1936-1989). Paseka, Praha 2009.
KOSTÚR, Jiří STÁREK, ČUŇAS, František: Baráky. Souostroví svobody. Pulchra, Praha 2010.
KUDRNA, Ladislav (ed.): Reflexe undergroundu. Ústav pro studium totalitních režimů, Praha 2016.
VANĚK, Miroslav: Byl to jenom rocknroll? Hudební alternativa v komunistickém Československu, 19561989. Academia, Praha 2010.
ŽÁČEK, Pavel: Přísně tajné. Statní bezpečnost za normalizace. Vybrané směrnice a pokyny politické policie z let 19781989. Votobia, Praha 2001.