Práce si klade za cíl prozkoumat osobnostní vlastnosti a emoční inteligenci volnočasových pracovníků s dětmi a mládeží. Teoretická část je zaměřena na volný čas, osobnost a emoční inteligenci. V rámci výzkumné části byl proveden výzkum na 173 volnočasových pracovnících, kteří byli získáni metodou příležitostného skupinového výběru a metodou sněhové koule. Použitými metodami jsou osobní dotazník vlastní konstrukce, NEO pětifaktorový dotazník vlastní konstrukce a TEIQue-SF. Oproti běžné populaci skórují volnočasoví pracovníci výše v dimenzích Extraverze, Svědomitost, Přívětivost a Otevřenost vůči zkušenostem, níže pak v Neuroticismu. V globálním skóru rysové emoční inteligence jsou pracovníci průměrní, stejně jako ve faktorech emoční inteligence Sebekontrola a Sociabilita. Ve faktoru Emocionalita jsou podprůměrní a ve Well-beingu nadprůměrní. Mezi délkou praxe a osobnostními vlastnostmi nebyl nalezen žádný vztah. Mezi délkou praxe a emoční inteligencí byla nalezena slabá pozitivní korelace. Četnost práce s dětmi a mládeží nezáleží ani na osobnostních vlastnostech ani na emoční inteligenci. V těchto proměnných nebyl nalezen rozdíl mezi placenými a neplacenými pracovníky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyse the personal characteristics and emotional intelligence of the free-time workers who work with children and youth. The theoretical part is focused on free time, personality and emotional intelligence of the workers. To answer this question, I compared the responds of 173 free-time workers as the used method was through the occasional group selection and the snowball method. Methods used are a personal questionnaire of my own construction, NEO five factor personality inventory and TEIQue-SF. The results showed that in comparison to the ordinary population the free-time workers score more in the dimensions of Extraversion, Conscientiousness, Agreeableness and Openness to experience, furthermore Neuroticism. Global score of the emotional intelligence shows that the free-time workers are average as in the factors of emotional intelligence Self-control and Sociability. The factor of Emotionality revealed that the free-time workers are below-average. Nevertheless, they are above-average in the Well-being factor. There is no relation between the level of the experience of the leisure time workers and their personal characteristics. However, the results showed a slight positive correlation between the level of experience and emotional intelligence. The number of the free-time workers is not affected by personal characteristics neither their emotional intelligence. The findings showed no differences between the paid free-time workers and the volunteers.
Práce si klade za cíl prozkoumat osobnostní vlastnosti a emoční inteligenci volnočasových pracovníků s dětmi a mládeží. Teoretická část je zaměřena na volný čas, osobnost a emoční inteligenci. V rámci výzkumné části byl proveden výzkum na 173 volnočasových pracovnících, kteří byli získáni metodou příležitostného skupinového výběru a metodou sněhové koule. Použitými metodami jsou osobní dotazník vlastní konstrukce, NEO pětifaktorový dotazník vlastní konstrukce a TEIQue-SF. Oproti běžné populaci skórují volnočasoví pracovníci výše v dimenzích Extraverze, Svědomitost, Přívětivost a Otevřenost vůči zkušenostem, níže pak v Neuroticismu. V globálním skóru rysové emoční inteligence jsou pracovníci průměrní, stejně jako ve faktorech emoční inteligence Sebekontrola a Sociabilita. Ve faktoru Emocionalita jsou podprůměrní a ve Well-beingu nadprůměrní. Mezi délkou praxe a osobnostními vlastnostmi nebyl nalezen žádný vztah. Mezi délkou praxe a emoční inteligencí byla nalezena slabá pozitivní korelace. Četnost práce s dětmi a mládeží nezáleží ani na osobnostních vlastnostech ani na emoční inteligenci. V těchto proměnných nebyl nalezen rozdíl mezi placenými a neplacenými pracovníky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to analyse the personal characteristics and emotional intelligence of the free-time workers who work with children and youth. The theoretical part is focused on free time, personality and emotional intelligence of the workers. To answer this question, I compared the responds of 173 free-time workers as the used method was through the occasional group selection and the snowball method. Methods used are a personal questionnaire of my own construction, NEO five factor personality inventory and TEIQue-SF. The results showed that in comparison to the ordinary population the free-time workers score more in the dimensions of Extraversion, Conscientiousness, Agreeableness and Openness to experience, furthermore Neuroticism. Global score of the emotional intelligence shows that the free-time workers are average as in the factors of emotional intelligence Self-control and Sociability. The factor of Emotionality revealed that the free-time workers are below-average. Nevertheless, they are above-average in the Well-being factor. There is no relation between the level of the experience of the leisure time workers and their personal characteristics. However, the results showed a slight positive correlation between the level of experience and emotional intelligence. The number of the free-time workers is not affected by personal characteristics neither their emotional intelligence. The findings showed no differences between the paid free-time workers and the volunteers.
1. Studium literatury k dané problematice z oblasti pedagogické a sociální psychologie (se zaměřením na volnočasovou práci s dětmi a s mládeží), vypracování osnovy teoretické části práce.
2. Upřesnění výzkumného záměru, doporučen je kvantitativní přístup, formulace záměru, předmětu a cílů výzkumu, stanovení hypotéz.
3. Průběžné zpracování teoretické části práce, zahrnutí dosavadních tuzemských i zahraničních studií v dané oblasti.
4. Zpracování projektu výzkumu - získání výzkumného vzorku, zvolení výzkumných metod. Doporučené metody: NEO Big five a TEIQ.
5. Provedení výzkumu - sběr dat, průběžné vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocování a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6. Vypracování výzkumné části práce, vyjádření k platnosti hypotéz, zpracování diskuse (přínosy práce), závěrů a souhrnu.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k dané problematice z oblasti pedagogické a sociální psychologie (se zaměřením na volnočasovou práci s dětmi a s mládeží), vypracování osnovy teoretické části práce.
2. Upřesnění výzkumného záměru, doporučen je kvantitativní přístup, formulace záměru, předmětu a cílů výzkumu, stanovení hypotéz.
3. Průběžné zpracování teoretické části práce, zahrnutí dosavadních tuzemských i zahraničních studií v dané oblasti.
4. Zpracování projektu výzkumu - získání výzkumného vzorku, zvolení výzkumných metod. Doporučené metody: NEO Big five a TEIQ.
5. Provedení výzkumu - sběr dat, průběžné vedení záznamů o průběhu a organizaci výzkumu, vyhodnocování a analýza získaných dat, zpracování a interpretace výsledků.
6. Vypracování výzkumné části práce, vyjádření k platnosti hypotéz, zpracování diskuse (přínosy práce), závěrů a souhrnu.
Seznam doporučené literatury
Blatný, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
Hájek, B., Hofbauer, B. & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál.
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Praha: Grada.
Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Blatný, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
Hájek, B., Hofbauer, B. & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál.
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Praha: Grada.
Kaplánek, M. (2017). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.