Tato práce se zabývá opakovaným vězňovým dilematem, problémem z oblasti teorie her. Je rozčleněná do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Teoretická část uvede čtenáře nejdříve do problematiky vězňova dilematu jednokolového a následně opakovaného. Představí nejznámější strategie a turnaje opakovaného vězňova dilematu. Část praktická vychází z reálných dat získaných z turnaje, který byl zorganizován autorkou práce na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem turnaje bylo sledovat jak chování hráčů, kterými nebyly naprogramované algoritmy, nýbrž studenti, tak i souvislosti mezi naším turnajem a turnajem Roberta Axelroda, amerického vědce, který s těmito turnaji začal. Využito bylo metod pro klasifikaci hráčů a analýzu průběhu hry. Tyto navržené metody byly otestovány na reálných datech získaných během turnaje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of the iterated prisoner's dilemma - a problem coming out of the area of game theory. The thesis is divided into two main parts - - theoretical and practical. Firstly, the theoretical part will introduce a reader to the problems of the prisoner's dilemma. Subsequently, the iterated prisoner's dilemma will be introduced. The practical part of the thesis is based on real data gathered from a tournament, which had been organized by author of this thesis at the Faculty of Science, Palacky University in Olomouc. The aim of this tournament was to observe behavior of the players who were not programmed algorithms but students themselves. Also, relations of our tournament and Robert Axelrod's tournament were contemplated. We concentrated on methods for classification of players as well as on analysis of game process. These designed methods were tested on real data gathered during the tournament.
Klíčová slova
vězňovo dilema, opakované vězňovo dilema, teorie her, strategie, hráči, výplatní matice, rovnovážný bod, optimum, turnaj
Tato práce se zabývá opakovaným vězňovým dilematem, problémem z oblasti teorie her. Je rozčleněná do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Teoretická část uvede čtenáře nejdříve do problematiky vězňova dilematu jednokolového a následně opakovaného. Představí nejznámější strategie a turnaje opakovaného vězňova dilematu. Část praktická vychází z reálných dat získaných z turnaje, který byl zorganizován autorkou práce na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem turnaje bylo sledovat jak chování hráčů, kterými nebyly naprogramované algoritmy, nýbrž studenti, tak i souvislosti mezi naším turnajem a turnajem Roberta Axelroda, amerického vědce, který s těmito turnaji začal. Využito bylo metod pro klasifikaci hráčů a analýzu průběhu hry. Tyto navržené metody byly otestovány na reálných datech získaných během turnaje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of the iterated prisoner's dilemma - a problem coming out of the area of game theory. The thesis is divided into two main parts - - theoretical and practical. Firstly, the theoretical part will introduce a reader to the problems of the prisoner's dilemma. Subsequently, the iterated prisoner's dilemma will be introduced. The practical part of the thesis is based on real data gathered from a tournament, which had been organized by author of this thesis at the Faculty of Science, Palacky University in Olomouc. The aim of this tournament was to observe behavior of the players who were not programmed algorithms but students themselves. Also, relations of our tournament and Robert Axelrod's tournament were contemplated. We concentrated on methods for classification of players as well as on analysis of game process. These designed methods were tested on real data gathered during the tournament.
Klíčová slova
vězňovo dilema, opakované vězňovo dilema, teorie her, strategie, hráči, výplatní matice, rovnovážný bod, optimum, turnaj
Diplomantka nastuduje cizojazyčnou odbornou literaturu z oblasti teorie her věnující se vězňovu dilematu. Ve své práci se zaměří na modifikaci tohoto problému, kdy hráči hrají tuto hru na předem neznámý počet tahů (hra v rozvinutém tvaru). Kromě teoretické části bude diplomová práce doplněna také o praktickou část.
Zásady pro vypracování
Diplomantka nastuduje cizojazyčnou odbornou literaturu z oblasti teorie her věnující se vězňovu dilematu. Ve své práci se zaměří na modifikaci tohoto problému, kdy hráči hrají tuto hru na předem neznámý počet tahů (hra v rozvinutém tvaru). Kromě teoretické části bude diplomová práce doplněna také o praktickou část.
Seznam doporučené literatury
[1] Straffin P. D.: Game Theory and Strategy. MAA Washington, 1993.
[2] Kendall G., Yao X., Siang Y. C.: The Iterated Prisoners' Dilemma: 20 Years On. World Scientific Publishing, River Edge, NJ, USA, 2007.
Seznam doporučené literatury
[1] Straffin P. D.: Game Theory and Strategy. MAA Washington, 1993.
[2] Kendall G., Yao X., Siang Y. C.: The Iterated Prisoners' Dilemma: 20 Years On. World Scientific Publishing, River Edge, NJ, USA, 2007.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby diplomové práce \uv{Opakované vězňovo dilema} studenka Hana Krkovská seznámila komisi s cílem své práce. Poté popsala problematiku vězňovo dilematu a opakovaného vězňova dilematu. Dále stručně popsala nejznámější strategie a jejich experimentální porovnání prostřednictvím turnaje Roberta Axelroda. Následně popsala a analyzovala vlastní experiment, kterým byl turnaj, ve kterém hráli studenti proti sobě navzájem i proti počítačovým algoritmům.
V reakci na posudek oponentky práce vysvětlila průběh hry na obrázku 11.
Na všechny dotazy položené členy komise uspokojivě odpověděla.
Celkové hodnocení oponované práce: A