Diplomová práce se zabývá dálkovým pochodem Špacír se vzdáleností 100 kilometrů v limitu 24 hodin. U úspěšných absolventů dálkového pochodu bylo formou anketního šetření zjišťováno, zda vnímají dálkový pochod jako turistiku nebo putování, na základě jakých kritérií zmíněné rozlišují a zda vnímali během dálkového pochodu Špacír spiritualitu a posvátno. Formou ankety bylo zjištěno,
že více jak 75% respondentů, na základě autentického prožitku, vnímá dálkový pochod Špacír, jako putování nenáboženského charakteru. Řízeným rozhovorem bylo toto potvrzeno. Respondenti považují dálkový pochod Špacír za nenáboženské putování z toho důvodu, že zkoumaný dálkový pochod je cesta, která není zaměřena na výkon, je bez kontrol s měřením času a při absolvování pochodu vnímali pocity sebepřesahu, což při turistice neprožívají. Respondenti se dále shodli, že vnímali během cesty silně spiritualitu nenáboženského charakteru, ale neshledávají při dálkovém pochodu Špacír prvky posvátna.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the long distance walk "Špacír", the distance is 100 kilometers and the time limit is 24 hours. Successful participants underwent a questionnaire survey. The survey focused on several issues: whether they perceive the long distance walk as a hiking or a pilgrimage, how they differentiate between the two and whether they perceived spirituality and sacredness during the long distance walk "Špacír". The survey showed that more than 75% of respondents perceived the long distance walk "Špacír"
as a non-religious pilgrimage based on their authentic experience. Through structured interview this result was confirmed. Respondents consider the long distance walk "Špacír"
as a non-religious pilgrimage. That is caused by the fact that the surveyed long distance walk is not focused on achievement, it also doesn´t have any time check-points and during
it respondents experienced feelings of self-transcendence, which is not experienced through hiking. Respondents also strongly sensed spirituality of a non-religious character but they
do not find any sacred elements in long distance walk "Špacír".
Keywords: Long distance walk, pilgrimage, hiking, sacred, spirituality
Rozsah průvodní práce
97 s. (154 644 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dálkovým pochodem Špacír se vzdáleností 100 kilometrů v limitu 24 hodin. U úspěšných absolventů dálkového pochodu bylo formou anketního šetření zjišťováno, zda vnímají dálkový pochod jako turistiku nebo putování, na základě jakých kritérií zmíněné rozlišují a zda vnímali během dálkového pochodu Špacír spiritualitu a posvátno. Formou ankety bylo zjištěno,
že více jak 75% respondentů, na základě autentického prožitku, vnímá dálkový pochod Špacír, jako putování nenáboženského charakteru. Řízeným rozhovorem bylo toto potvrzeno. Respondenti považují dálkový pochod Špacír za nenáboženské putování z toho důvodu, že zkoumaný dálkový pochod je cesta, která není zaměřena na výkon, je bez kontrol s měřením času a při absolvování pochodu vnímali pocity sebepřesahu, což při turistice neprožívají. Respondenti se dále shodli, že vnímali během cesty silně spiritualitu nenáboženského charakteru, ale neshledávají při dálkovém pochodu Špacír prvky posvátna.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the long distance walk "Špacír", the distance is 100 kilometers and the time limit is 24 hours. Successful participants underwent a questionnaire survey. The survey focused on several issues: whether they perceive the long distance walk as a hiking or a pilgrimage, how they differentiate between the two and whether they perceived spirituality and sacredness during the long distance walk "Špacír". The survey showed that more than 75% of respondents perceived the long distance walk "Špacír"
as a non-religious pilgrimage based on their authentic experience. Through structured interview this result was confirmed. Respondents consider the long distance walk "Špacír"
as a non-religious pilgrimage. That is caused by the fact that the surveyed long distance walk is not focused on achievement, it also doesn´t have any time check-points and during
it respondents experienced feelings of self-transcendence, which is not experienced through hiking. Respondents also strongly sensed spirituality of a non-religious character but they
do not find any sacred elements in long distance walk "Špacír".
Keywords: Long distance walk, pilgrimage, hiking, sacred, spirituality
Zásady pro vypracování
ÚVOD
1 PŘEHLED POZNATKŮ
1.1 Turistika
1.2 Dálkové pochody
1.3 Poutnictví a putování
2 CÍLE A METODIKA
3 VÝSLEDKY
4 DISKUSE
5 ZÁVĚRY
Hlavní cíl
- Na základě (autentické) zkušenosti úspěšných absolventů dálkového
pochodu zjistit, zda vnímají dálkový pochod jako nenáboženské putování
(spirituálního charakteru), nebo turistiku.
Dílčí cíle
- Popsat základní znaky turistiky a dálkových pochodů.
- Popsat putování v nenáboženském pojetí.
- Zjistit zda úspěšní absolventi dálkového pochodu Špacír vnímali během
dálkového pochodu intenzivní prožitky v přírodě.
- Zjistit, zda úspěšní absolventi dálkového pochodu Špacír vnímali během
dálkového pochodu spiritualitu nenáboženského charakteru.
- Zjistit, podle předem určených kritérií, na dálkovém pochodu Špacír,
co ovlivňuje rozlišování účastníků na dálkový pochod ve formě turistiky
či putování.
Zásady pro vypracování
ÚVOD
1 PŘEHLED POZNATKŮ
1.1 Turistika
1.2 Dálkové pochody
1.3 Poutnictví a putování
2 CÍLE A METODIKA
3 VÝSLEDKY
4 DISKUSE
5 ZÁVĚRY
Hlavní cíl
- Na základě (autentické) zkušenosti úspěšných absolventů dálkového
pochodu zjistit, zda vnímají dálkový pochod jako nenáboženské putování
(spirituálního charakteru), nebo turistiku.
Dílčí cíle
- Popsat základní znaky turistiky a dálkových pochodů.
- Popsat putování v nenáboženském pojetí.
- Zjistit zda úspěšní absolventi dálkového pochodu Špacír vnímali během
dálkového pochodu intenzivní prožitky v přírodě.
- Zjistit, zda úspěšní absolventi dálkového pochodu Špacír vnímali během
dálkového pochodu spiritualitu nenáboženského charakteru.
- Zjistit, podle předem určených kritérií, na dálkovém pochodu Špacír,
co ovlivňuje rozlišování účastníků na dálkový pochod ve formě turistiky
či putování.
Seznam doporučené literatury
Moser, F. (1981). Pěší turistika. Praha: Olympia.
Bursík, J. Cach, S., Daněk, K., Domanický, I., Moser, F., Prusík, K., Průša, J., Zajíček, J., (1977). Dálkové pochody: aneb, Zdrávi došli. Praha: Olympia
Eliade, M., (1994). Posvátné a profánní, Praha: Česká křesťanská akademie
Neuman, J., Brtník, J., Ďoubalík, P., Šafránek, J., Vomáčko, L., & Vomáčková, S. (2000). Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Portál.
Solnit, R. (2000). Wanderlust: A History of Walking. 2. ed., New York: Penguin Books
Seznam doporučené literatury
Moser, F. (1981). Pěší turistika. Praha: Olympia.
Bursík, J. Cach, S., Daněk, K., Domanický, I., Moser, F., Prusík, K., Průša, J., Zajíček, J., (1977). Dálkové pochody: aneb, Zdrávi došli. Praha: Olympia
Eliade, M., (1994). Posvátné a profánní, Praha: Česká křesťanská akademie
Neuman, J., Brtník, J., Ďoubalík, P., Šafránek, J., Vomáčko, L., & Vomáčková, S. (2000). Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Portál.
Solnit, R. (2000). Wanderlust: A History of Walking. 2. ed., New York: Penguin Books