Diplomovou práci lze rozdělit na část teoretickou, která seznamuje s tím, co je to učebnice, jakými způsoby ji můžeme hodnotit a co je typické pro učebnice zeměpisu, konkrétně pro regionální učebnice. Dále se práce zabývá zařazením učiva místního regionu do kurikulárních dokumentů. V hlavní části práce je zpracovaný návrh učebnice pro vyučování místního regionu Břeclavska. Učebnice by měla být použitelná pro základní školu i gymnázium. Poslední část práce se zabývá ověřením části učebnice ve vyučovacím procesu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis can be divided into a theoretical part, which informs about what the textbooks are, the ways in which we can evaluate it and what is typical of geography textbooks specifically for the regional textbook. Furthermore, the thesis deals with the inclusion of the lesson of the local region in curriculum documents. The main part of the thesis is the elaborated draft textbook for teaching the local Břeclav region. Textbooks should be applicable to both elementary and grammar schools. The last part of the thesis deals with verification of part of the textbook in the teaching process.
Klíčová slova
místní region, okres Břeclav, učebnice, regionální učebnice
Klíčová slova v angličtině
local region, district of Břeclav, textbooks, regional textbooks
Rozsah průvodní práce
115 s. (17 967 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomovou práci lze rozdělit na část teoretickou, která seznamuje s tím, co je to učebnice, jakými způsoby ji můžeme hodnotit a co je typické pro učebnice zeměpisu, konkrétně pro regionální učebnice. Dále se práce zabývá zařazením učiva místního regionu do kurikulárních dokumentů. V hlavní části práce je zpracovaný návrh učebnice pro vyučování místního regionu Břeclavska. Učebnice by měla být použitelná pro základní školu i gymnázium. Poslední část práce se zabývá ověřením části učebnice ve vyučovacím procesu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis can be divided into a theoretical part, which informs about what the textbooks are, the ways in which we can evaluate it and what is typical of geography textbooks specifically for the regional textbook. Furthermore, the thesis deals with the inclusion of the lesson of the local region in curriculum documents. The main part of the thesis is the elaborated draft textbook for teaching the local Břeclav region. Textbooks should be applicable to both elementary and grammar schools. The last part of the thesis deals with verification of part of the textbook in the teaching process.
Klíčová slova
místní region, okres Břeclav, učebnice, regionální učebnice
Klíčová slova v angličtině
local region, district of Břeclav, textbooks, regional textbooks
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit návrh učebního textu Geografie Břeclavska pro základní i střední školu. Obsah textu by měl didakticky vhodným způsobem průřezově informovat o fyzickogeografických, historických, ekonomických a kulturních poměrech regionu tak, aby byl potenciálně využitelný při výuce na místních školách (zejména v zeměpise - témata místní krajina a terénní výuka). Vedle vlastního učebního textu bude práce obsahovat teoretickou část, ve které se autorka zaměří především na teoretické aspekty výuky témat místní krajina a terénní výuka v geografii a také srovná dostupné učebnice regionální geografie menších územních celků.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit návrh učebního textu Geografie Břeclavska pro základní i střední školu. Obsah textu by měl didakticky vhodným způsobem průřezově informovat o fyzickogeografických, historických, ekonomických a kulturních poměrech regionu tak, aby byl potenciálně využitelný při výuce na místních školách (zejména v zeměpise - témata místní krajina a terénní výuka). Vedle vlastního učebního textu bude práce obsahovat teoretickou část, ve které se autorka zaměří především na teoretické aspekty výuky témat místní krajina a terénní výuka v geografii a také srovná dostupné učebnice regionální geografie menších územních celků.
Seznam doporučené literatury
Vhodná didaktická literatura (zásady tvorby a hodnocení učebnic), dostupné již vydané geografie místních regionů, geografické a historické studie o Břeclavsku a dostupné statistiky.
Seznam doporučené literatury
Vhodná didaktická literatura (zásady tvorby a hodnocení učebnic), dostupné již vydané geografie místních regionů, geografické a historické studie o Břeclavsku a dostupné statistiky.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své obhajoby představila v krátkosti svou práci, seznámila komisi s pracovními listy i s vytvořenými materiály pro učitele. Tyto učební texty potom studentka ověřovala na čtyřech základních školách. Poté hovořila o vyhodnocení dotazníků. V závěru své prezentace krátce shrnula výsledky své práce.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
- to, podle čeho byla stanovena struktura předkládané učebnice
- pojem Břeclavsko - použité vymezení
- cíle své práce - studentka si uvědomuje, že nenaplnila veškeré cíle, které si předsevzala.
Dr. Hercik jako oponent práce nesouhlasí s tím, jak se studentka obhajuje a odkazuje se na dřívější práce.
V diskusi se studentka zaměřila na tyto otázky:
- doc. Smolová - k obsahové části - V části, kde se věnujete průmyslu, máte zde důležitou těžbu ropy a zemního plynu, zajímaly by mě zdroje. Lepší bylo použít info z MND.
dr. Šimáček - Píšete, že u regionální učebnice by se měli učitelé domluvit, jak velkého území se to bude týkat. Vy jste o tomto s učiteli z regionu diskutovala? Studentka řekla, že ne.
doc. Smolová - Jak se stavíte k tomu, že žákům na ZŠ budete vysvětlovat správní obvod obce s rozšířenou působností? Studentka si myslí, že správní členění by žáci ZŠ mohli znát.