Bakalářská práce se zabývá smíšeným modelem veřejné správy a problematikou jeho uplatnění u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a dále systémem vzdělávání úředníků územních samosprávných celků a volených zástupců územní samosprávy. Definuje základní pojmy veřejné správy, vztahy samostatné a přenesené působnosti, podjatost úředníků územních samosprávných celků, charakterizuje úředníka a voleného zástupce města a vymezuje požadavky na jejich vzdělávání. V praktické části se zaměřuje na město a Městský úřad Žamberk, kde prostřednictvím řízených rozhovorů a vlastního pozorování autora ověřuje hlavní cíl výzkumu, tedy zjištění, je-li úředník územního samosprávného celku automaticky podjatý. Dílčím cílem empirického výzkumu je zkoumání rozsahu, úrovně a možností vzdělávání úředníků územního samosprávného celku a volených zástupců.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the dual model of public administration at the municipal office with extended competence and with the system of education of officials and representatives. It defines the basic concepts of public administration and system bias, characterizes the official, representative, and defines the requirements for their education. The main objective of the work is to verify whether an official is automatically biased and if the risk of system bias is more likely in a dual model. The secondary objective of the research is to find out the possibilities of training officials and representatives in comparison with the existing education system.
Klíčová slova
Smíšený model veřejné správy, veřejná správa, státní správa, územní samospráva, samostatná působnost, přenesená působnost, systémová podjatost, úředník, zastupitel, vzdělávání, zákon
Klíčová slova v angličtině
Dual model of public administration, public administration, state administration, territorial self-government, independent competence, delegated competence, systemic bias, official, representative, education, law
Rozsah průvodní práce
87 s. (152 359 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá smíšeným modelem veřejné správy a problematikou jeho uplatnění u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a dále systémem vzdělávání úředníků územních samosprávných celků a volených zástupců územní samosprávy. Definuje základní pojmy veřejné správy, vztahy samostatné a přenesené působnosti, podjatost úředníků územních samosprávných celků, charakterizuje úředníka a voleného zástupce města a vymezuje požadavky na jejich vzdělávání. V praktické části se zaměřuje na město a Městský úřad Žamberk, kde prostřednictvím řízených rozhovorů a vlastního pozorování autora ověřuje hlavní cíl výzkumu, tedy zjištění, je-li úředník územního samosprávného celku automaticky podjatý. Dílčím cílem empirického výzkumu je zkoumání rozsahu, úrovně a možností vzdělávání úředníků územního samosprávného celku a volených zástupců.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the dual model of public administration at the municipal office with extended competence and with the system of education of officials and representatives. It defines the basic concepts of public administration and system bias, characterizes the official, representative, and defines the requirements for their education. The main objective of the work is to verify whether an official is automatically biased and if the risk of system bias is more likely in a dual model. The secondary objective of the research is to find out the possibilities of training officials and representatives in comparison with the existing education system.
Klíčová slova
Smíšený model veřejné správy, veřejná správa, státní správa, územní samospráva, samostatná působnost, přenesená působnost, systémová podjatost, úředník, zastupitel, vzdělávání, zákon
Klíčová slova v angličtině
Dual model of public administration, public administration, state administration, territorial self-government, independent competence, delegated competence, systemic bias, official, representative, education, law
Zásady pro vypracování
Prvním krokem bude studium literatury, legislativy a dalších pramenů vztahujících se k danému tématu. Dalším krokem v teoretické části bude vysvětlení termínů veřejné správy, smíšeného modelu veřejné správy a vzdělávacího programu úředníků a volených zástupců územní samosprávy. Bude shrnuta organizační struktura smíšeného modelu veřejné správy a zpracován systém vzdělávání u Městského úřadu Žamberk. V praktické části bude vyhodnoceno, jak zde funguje smíšený model veřejné správy a vzdělávání úředníků a volených zástupců územní samosprávy. Výzkumné šetření bude provedeno kvalitativním výzkumem a metodou rozhovorů a dotazníků s výběrovým vzorkem úředníků a volených zástupců územní samosprávy u Městského úřadu Žamberk. Otázky budou směřovat k dosažení předem vytyčených cílů. Bude zjištěn hlavní cíl výzkumu - je-li úředník územního samosprávného celku automaticky podjatý s ověřením hypotézy, zda existence systémového rizika podjatosti úředníka veřejné správy je pravděpodobnější u smíšeného modelu veřejné správy. Dílčí cíl zjistí rozsah a úroveň vzdělávání úředníků i volených zástupců územní samosprávy.
Zásady pro vypracování
Prvním krokem bude studium literatury, legislativy a dalších pramenů vztahujících se k danému tématu. Dalším krokem v teoretické části bude vysvětlení termínů veřejné správy, smíšeného modelu veřejné správy a vzdělávacího programu úředníků a volených zástupců územní samosprávy. Bude shrnuta organizační struktura smíšeného modelu veřejné správy a zpracován systém vzdělávání u Městského úřadu Žamberk. V praktické části bude vyhodnoceno, jak zde funguje smíšený model veřejné správy a vzdělávání úředníků a volených zástupců územní samosprávy. Výzkumné šetření bude provedeno kvalitativním výzkumem a metodou rozhovorů a dotazníků s výběrovým vzorkem úředníků a volených zástupců územní samosprávy u Městského úřadu Žamberk. Otázky budou směřovat k dosažení předem vytyčených cílů. Bude zjištěn hlavní cíl výzkumu - je-li úředník územního samosprávného celku automaticky podjatý s ověřením hypotézy, zda existence systémového rizika podjatosti úředníka veřejné správy je pravděpodobnější u smíšeného modelu veřejné správy. Dílčí cíl zjistí rozsah a úroveň vzdělávání úředníků i volených zástupců územní samosprávy.
Seznam doporučené literatury
HENDRYCH, Dušan. Správní právo: obecná část. 7. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009, 837 s. ISBN 978-80-7400-049-2.
KOUDELKA, Zdeněk. Samospráva. Praha: Linde, 2007, 399 s. ISBN 9788072016655.
POMAHAČ, Richard. Veřejná správa. 1. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2013, 315 s. ISBN 978-80-7400-447-6
PRŮCHA, Petr. Základní pojmy a instituty správního práva. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 420 s. ISBN 8021020024.
PRŮCHA, Petr. Místní správa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 276 s. ISBN 978-80-210-5590-2.
Seznam doporučené literatury
HENDRYCH, Dušan. Správní právo: obecná část. 7. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009, 837 s. ISBN 978-80-7400-049-2.
KOUDELKA, Zdeněk. Samospráva. Praha: Linde, 2007, 399 s. ISBN 9788072016655.
POMAHAČ, Richard. Veřejná správa. 1. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2013, 315 s. ISBN 978-80-7400-447-6
PRŮCHA, Petr. Základní pojmy a instituty správního práva. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 420 s. ISBN 8021020024.
PRŮCHA, Petr. Místní správa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 276 s. ISBN 978-80-210-5590-2.