Práce se zabývá přínosem praktického vzdělávání na CARITAS- VOŠs Olomouc pohledem absolventů oboru Sociální a humanitární práce. Cílem tedy bylo zjistit přínos praktického vzdělávání na CARITAS- VOŠs Olomouc pro absolventy oboru Sociální a humanitární práce, kteří se pohybují v humanitární, rozvojové oblasti. Teoretická část popisuje vzdělávání humanitárních pracovníků, kompetenční rámce a druhy vzdělávání v humanitárním sektoru. Následně se zaměřuje na praktické vzdělávání v sociální práci, mezinárodní sociální práci a modely výměnných pobytů, standardy a teoretickými přístupy ke vzdělávání sociálních pracovníků. Klíčovou část práce představuje kvalitativní výzkum, který má za cíl zjistit přínos praktického vzdělávání pohledem absolventů s ohledem na jednotlivé formy a to tuzemskou praxi, zátěžový výcvik, zahraniční praxi a supervizi. Výsledky výzkumu můžou sloužit k rozvoji oboru Sociální a humanitární práce.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the benefit of practical education at CARITAS- College of Social Work Olomouc according to graduates of Social and humanitarian work. Thus, the aim of the thesis was to discover the benefit of practical education at CARITAS- College of Social Work Olomouc for graduates of Social and humanitarian work who have worked in humanitarian, development area. The theoretical part describes education of humanitarian workers, competencies frameworks and types of humanitarian education or training. After that it focuses on practical education in social work (social work practice) as well as in international social work (international social work practice) and its models of exchange, standards and theoretical approaches in social work education. The crucial part of the thesis is presented by the qualitative research and its goal is to identify the graduates' point of view with regard to particular forms which include field placement, training, internship, and supervision. The results of the research could be used for progress or development of Social and humanitarian work.
Klíčová slova
Vzdělávání v humanitární sektoru, praktické vzdělávání, praktické vzdělávání v sociální práci, praktické vzdělávání v mezinárodní sociální práci, odborná praxe, zahraniční stáž
Klíčová slova v angličtině
Education in humanitarian sector, Practical education/Practical training, Social work practice, International social work practice, Field placement, International field placement
Rozsah průvodní práce
79 s. (155 940 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá přínosem praktického vzdělávání na CARITAS- VOŠs Olomouc pohledem absolventů oboru Sociální a humanitární práce. Cílem tedy bylo zjistit přínos praktického vzdělávání na CARITAS- VOŠs Olomouc pro absolventy oboru Sociální a humanitární práce, kteří se pohybují v humanitární, rozvojové oblasti. Teoretická část popisuje vzdělávání humanitárních pracovníků, kompetenční rámce a druhy vzdělávání v humanitárním sektoru. Následně se zaměřuje na praktické vzdělávání v sociální práci, mezinárodní sociální práci a modely výměnných pobytů, standardy a teoretickými přístupy ke vzdělávání sociálních pracovníků. Klíčovou část práce představuje kvalitativní výzkum, který má za cíl zjistit přínos praktického vzdělávání pohledem absolventů s ohledem na jednotlivé formy a to tuzemskou praxi, zátěžový výcvik, zahraniční praxi a supervizi. Výsledky výzkumu můžou sloužit k rozvoji oboru Sociální a humanitární práce.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the benefit of practical education at CARITAS- College of Social Work Olomouc according to graduates of Social and humanitarian work. Thus, the aim of the thesis was to discover the benefit of practical education at CARITAS- College of Social Work Olomouc for graduates of Social and humanitarian work who have worked in humanitarian, development area. The theoretical part describes education of humanitarian workers, competencies frameworks and types of humanitarian education or training. After that it focuses on practical education in social work (social work practice) as well as in international social work (international social work practice) and its models of exchange, standards and theoretical approaches in social work education. The crucial part of the thesis is presented by the qualitative research and its goal is to identify the graduates' point of view with regard to particular forms which include field placement, training, internship, and supervision. The results of the research could be used for progress or development of Social and humanitarian work.
Klíčová slova
Vzdělávání v humanitární sektoru, praktické vzdělávání, praktické vzdělávání v sociální práci, praktické vzdělávání v mezinárodní sociální práci, odborná praxe, zahraniční stáž
Klíčová slova v angličtině
Education in humanitarian sector, Practical education/Practical training, Social work practice, International social work practice, Field placement, International field placement
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit přínos praktického vzdělávání (tuzemská praxe, prostřednictvím které se studenti seznamují se sociálními službami v České republice, zátěžový výcvik, díky kterému trénují svoji fyzickou a psychickou zdatnost, tuzemská praxe probíhající v organizacích, jejichž činnost je svázána s mezinárodním přesahem konkrétněji zahrnující práci s uprchlíky a migranty, etnickými menšinami, humanitární pomoc a rozvojovou spolupráci, zahraniční praxe, probíhající minimálně 7 týdnů v zahraničí, která se soustřeďuje zejména na seznámení se se sociální a kulturní realitou zemí a komunit, kde se zpravidla humanitární pomoc poskytuje a kde by studenti mohli v budoucnu působit, supervize, nástroj profesního a osobního růstu studentů a studentek, jako jedna z cest podpory studujících k naplnění cílových charakteristik v profilu absolventa) na CARITAS- VOŠs Olomouc pro absolventy oboru Sociální a humanitární práce, kteří pracují v humanitární pomoci, rozvojové spolupráci.
Metoda zpracování: kvalitativní výzkum
Relevance:
Každý člověk potřebuje ke svému rozvoji jak teoretické vzdělání, tak praktické zkušenosti. O to větší důraz se klade na praktickou přípravu studentů v oborech zaměřených na práci s lidmi. Důležitou součást studijního plánu CARITAS- VOŠs Olomouc představuje praktické vzdělávání zahrnující v sobě tuzemské praxe, zátěžový výcvik, ale i zahraniční praxi a supervize. Během těchto aktivit u studentů vznikají, rozvíjí se a prohlubují dovednosti, které představují klíčové aspekty pro jejich budoucí profesní dráhu, ať už se jedná o sociální práci, humanitární pomoc či rozvojovou spolupráci.
Přínos pro obor:
Prostřednictvím této bakalářské práce získá CARITAS- VOŠs Olomouc zpětnou vazbu od kompetentních absolventů oboru Sociální a humanitární práce na praktické vzdělávání, jež zprostředkovává svým studentů, kteří svými výpovědi budou demonstrovat možnosti využití získaných dovedností během studia v profesi. Dále se pak může stát ukázkou výčtu možností, které mají studenti po ukončení studia. Následně i budoucím studentům, kteří přemýšlí o studiu na CARITAS- VOŠs Olomouc.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit přínos praktického vzdělávání (tuzemská praxe, prostřednictvím které se studenti seznamují se sociálními službami v České republice, zátěžový výcvik, díky kterému trénují svoji fyzickou a psychickou zdatnost, tuzemská praxe probíhající v organizacích, jejichž činnost je svázána s mezinárodním přesahem konkrétněji zahrnující práci s uprchlíky a migranty, etnickými menšinami, humanitární pomoc a rozvojovou spolupráci, zahraniční praxe, probíhající minimálně 7 týdnů v zahraničí, která se soustřeďuje zejména na seznámení se se sociální a kulturní realitou zemí a komunit, kde se zpravidla humanitární pomoc poskytuje a kde by studenti mohli v budoucnu působit, supervize, nástroj profesního a osobního růstu studentů a studentek, jako jedna z cest podpory studujících k naplnění cílových charakteristik v profilu absolventa) na CARITAS- VOŠs Olomouc pro absolventy oboru Sociální a humanitární práce, kteří pracují v humanitární pomoci, rozvojové spolupráci.
Metoda zpracování: kvalitativní výzkum
Relevance:
Každý člověk potřebuje ke svému rozvoji jak teoretické vzdělání, tak praktické zkušenosti. O to větší důraz se klade na praktickou přípravu studentů v oborech zaměřených na práci s lidmi. Důležitou součást studijního plánu CARITAS- VOŠs Olomouc představuje praktické vzdělávání zahrnující v sobě tuzemské praxe, zátěžový výcvik, ale i zahraniční praxi a supervize. Během těchto aktivit u studentů vznikají, rozvíjí se a prohlubují dovednosti, které představují klíčové aspekty pro jejich budoucí profesní dráhu, ať už se jedná o sociální práci, humanitární pomoc či rozvojovou spolupráci.
Přínos pro obor:
Prostřednictvím této bakalářské práce získá CARITAS- VOŠs Olomouc zpětnou vazbu od kompetentních absolventů oboru Sociální a humanitární práce na praktické vzdělávání, jež zprostředkovává svým studentů, kteří svými výpovědi budou demonstrovat možnosti využití získaných dovedností během studia v profesi. Dále se pak může stát ukázkou výčtu možností, které mají studenti po ukončení studia. Následně i budoucím studentům, kteří přemýšlí o studiu na CARITAS- VOŠs Olomouc.
Seznam doporučené literatury
1. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál ISBN: 9788073674854
2. Navrátilová, J. Pojetí praktického vzdělávání sociálních pracovníků [online]. Brno, 2010. Disertační práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce Libor Musil Dostupné z: http://is.muni.cz/th/45609/fss_d/
3. Palaščáková, D. 2012. Průvodce praktickým vzděláváním na CARITAS- VOŠ sociální Olomouc. Olomouc: CARITAS-Vyšší odborná škola sociální Olomouc.
4. People In Aid. (2007). Behaviours which lead to effective performance in Humanitarian Response. [Online]. Dostupné z: http://euhap.eu/upload/2014/06/people-in-aid-behaviours-which-lead-to-effective-performance-in-humanitarian-response-2007.pdf
5. Princová, K. (2009). Místo sociální práce v mezinárodní pomoci a spolupráci. Sociální práce/Sociálná práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2009, roč. 2009, č. 4.
Seznam doporučené literatury
1. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál ISBN: 9788073674854
2. Navrátilová, J. Pojetí praktického vzdělávání sociálních pracovníků [online]. Brno, 2010. Disertační práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce Libor Musil Dostupné z: http://is.muni.cz/th/45609/fss_d/
3. Palaščáková, D. 2012. Průvodce praktickým vzděláváním na CARITAS- VOŠ sociální Olomouc. Olomouc: CARITAS-Vyšší odborná škola sociální Olomouc.
4. People In Aid. (2007). Behaviours which lead to effective performance in Humanitarian Response. [Online]. Dostupné z: http://euhap.eu/upload/2014/06/people-in-aid-behaviours-which-lead-to-effective-performance-in-humanitarian-response-2007.pdf
5. Princová, K. (2009). Místo sociální práce v mezinárodní pomoci a spolupráci. Sociální práce/Sociálná práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2009, roč. 2009, č. 4.