Tato diplomová práce se zabývá popisem čtení poezie za užití eye trackeru, přístroje pro sledování očních pohybů. Teoretická část nabízí přehled základní literární teorie, poezie, verše i básnických figur; historii a popis fungování eye trackeru a přehled doposud realizovaných výzkumů v oblasti čtení poezie i v jiných souvisejících oblastech. Výzkumná část představuje cíle výzkumu, metodologii a design námi realizovaného výzkumu, průběh analýz a výsledky. Výsledky popisují čtení poezie z hlediska doby čtení, počtu mrknutí a počtu revisitů do figur, obecně i pro specifické skupiny zvlášť. Výzkum naznačuje, že čtení poezie je jiné napříč různými charakteristikami osob i textů a že básnické figury čtení poezie ovlivňují. Další výzkum a rozšíření výběrového souboru vítáme a považujeme je za velmi vhodné. Výzkum přináší obohacení o poznatky týkající se čtení poezie a analýzy pomocí eye trackeru na toto téma.
Anotace v angličtině
This master's thesis examines poetry reading with eye tracker, the machine that tracks eye movements. The theoretical part offers the overview of basic theory of the literature, the poetry, the verse and the poetic figures; the history and description of eye tracker and overview of research realized so far in the field of poetry reading or in the related fields. The research part introduces the aims, the methodology and the research design, the process of analysis and the results. These results describe the poetry reading in terms of the reading time, the number of blinks and the number of revisits to the figures; generally and specifically for certain groups. Research indicates that poetry reading differs through the personal and textual characteristics and that the poetic figures influence poetry reading. We welcome more research to come on this topic and we strongly encourage it to verify our statements. Thesis brings enriched knowledge about poetry reading and eye tracker analysis on this topic.
Tato diplomová práce se zabývá popisem čtení poezie za užití eye trackeru, přístroje pro sledování očních pohybů. Teoretická část nabízí přehled základní literární teorie, poezie, verše i básnických figur; historii a popis fungování eye trackeru a přehled doposud realizovaných výzkumů v oblasti čtení poezie i v jiných souvisejících oblastech. Výzkumná část představuje cíle výzkumu, metodologii a design námi realizovaného výzkumu, průběh analýz a výsledky. Výsledky popisují čtení poezie z hlediska doby čtení, počtu mrknutí a počtu revisitů do figur, obecně i pro specifické skupiny zvlášť. Výzkum naznačuje, že čtení poezie je jiné napříč různými charakteristikami osob i textů a že básnické figury čtení poezie ovlivňují. Další výzkum a rozšíření výběrového souboru vítáme a považujeme je za velmi vhodné. Výzkum přináší obohacení o poznatky týkající se čtení poezie a analýzy pomocí eye trackeru na toto téma.
Anotace v angličtině
This master's thesis examines poetry reading with eye tracker, the machine that tracks eye movements. The theoretical part offers the overview of basic theory of the literature, the poetry, the verse and the poetic figures; the history and description of eye tracker and overview of research realized so far in the field of poetry reading or in the related fields. The research part introduces the aims, the methodology and the research design, the process of analysis and the results. These results describe the poetry reading in terms of the reading time, the number of blinks and the number of revisits to the figures; generally and specifically for certain groups. Research indicates that poetry reading differs through the personal and textual characteristics and that the poetic figures influence poetry reading. We welcome more research to come on this topic and we strongly encourage it to verify our statements. Thesis brings enriched knowledge about poetry reading and eye tracker analysis on this topic.
Práce formuluje specifika čtení básnického textu. Pro tento záměr využije metodu eye-trackingu (eye-tracker SMI, 500 Hz). Pro výzkum bude nejprve připraven experiment, jeho design vznikne na základě rešerše dostupné literatury, tak aby opakoval rutiny, které již byly plausibilně využity při ověřování hypotéz čtení poesie eye-trackingem. Design experimentu bude ale především uzpůsoben specifickým hypotézám výzkumu. Těmi jsou - rychlost čtení, průměrný počet revisitů , závislost čtení na rytmice textu - diference čtení volného a vázaného verše, specifika revisitů na základě tematiky textu, fixace slov částí text u obsahu jící poenty/aluze/rematizace topiky textu apod. Pro experiment budou vybrány texty, jejichž čtení bude moci být použito pro testování hypotéz. Následně bude proveden experiment na cca 30 probandech. Experiment bude vyhodnocen, statisticky vyhodnocen a budou interpretovány výsledky, včetně vyjádření testovaných diferencí. Sekundárními hypotézami jsou: testování diferencí čtení textů určitých literárních období, autorů, diference čtení čtenářů a nečtenářů poesie.
Zásady pro vypracování
Práce formuluje specifika čtení básnického textu. Pro tento záměr využije metodu eye-trackingu (eye-tracker SMI, 500 Hz). Pro výzkum bude nejprve připraven experiment, jeho design vznikne na základě rešerše dostupné literatury, tak aby opakoval rutiny, které již byly plausibilně využity při ověřování hypotéz čtení poesie eye-trackingem. Design experimentu bude ale především uzpůsoben specifickým hypotézám výzkumu. Těmi jsou - rychlost čtení, průměrný počet revisitů , závislost čtení na rytmice textu - diference čtení volného a vázaného verše, specifika revisitů na základě tematiky textu, fixace slov částí text u obsahu jící poenty/aluze/rematizace topiky textu apod. Pro experiment budou vybrány texty, jejichž čtení bude moci být použito pro testování hypotéz. Následně bude proveden experiment na cca 30 probandech. Experiment bude vyhodnocen, statisticky vyhodnocen a budou interpretovány výsledky, včetně vyjádření testovaných diferencí. Sekundárními hypotézami jsou: testování diferencí čtení textů určitých literárních období, autorů, diference čtení čtenářů a nečtenářů poesie.
Seznam doporučené literatury
Fisher, M. H., Carminati, M. N., Stabler, J. & Roberts, A. (2003): Eye movements during poetry and prose reading. 13th European Conference on Eye Movements (Dundee, Scotland; 20-24 August).
Beauvillain, C.: The integration of morphological and whole-word form information during eye-fixation on prefixed and suffixed words. Journal of Memory and Language, 1996.
Bertram, R.: Eye movements and morphological processing in reading. In: Libben, G. Jarema, G. Westbury Ch.: Methodological and Analytic Frontiers in Lexical Research, 2012.
Bertram, R. Hyönä, J.: The length of a complex word modifies the role of orphological structure: Evidence from eye movements when reading short and long Finnish compounds. Journal of Memory & Language, 48, 2003, s. 615634.
Duffy S. A. Morris, R. K. Rayner, K.: Lexical ambiguity and fixation times in reading. Journal of Memory and Language, 27, 1988, s. 429446.
Duchowski, A. T.: Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer, 2003.
Ehrlich, S. E. Rayner, K.: Contextual effects on word perception and eye movements during reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 20, 1981, s. 641655.
Harezlak, K. Kasprowski, P. Stasch, M.: Towards accurate eye tracker calibration methods and procedures, Institute of Informatics, Silesian University of Technology, Gliwice, Poland, 2014.
Inhoff, A. W. Pollatsek, A. Posner, M. I. Rayner, K.: Covert attention and eye movements during reading. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 41A, 1989, s. 6389.
Irvin, J. L.: Reading and Middle School students: Strategies to enhance literacy. Needham heights, MA: Allyn & Bacon, 1998.
Juhasz, B. J. Rayner, K: The role of age-of-acquisition and word frequency in reading: Evidence from eye fixation durations. Visual Cognition, 13, 2006, s. 846863.
Rayner, K.: Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 85, 1998, s. 618660.
Rodd J. Gaskell G. Marslen-Wilson, W.: Making sense of semantic ambiguity: Semantic competition in lexical access. Journal of Memory and Language. 2002.
Sereno, S. Rayner, K.: Measuring word recognition in reading: eye movements and event-related potentials. Trends in Cognitive Science, 7(11), 2003, s. 48993.
Seznam doporučené literatury
Fisher, M. H., Carminati, M. N., Stabler, J. & Roberts, A. (2003): Eye movements during poetry and prose reading. 13th European Conference on Eye Movements (Dundee, Scotland; 20-24 August).
Beauvillain, C.: The integration of morphological and whole-word form information during eye-fixation on prefixed and suffixed words. Journal of Memory and Language, 1996.
Bertram, R.: Eye movements and morphological processing in reading. In: Libben, G. Jarema, G. Westbury Ch.: Methodological and Analytic Frontiers in Lexical Research, 2012.
Bertram, R. Hyönä, J.: The length of a complex word modifies the role of orphological structure: Evidence from eye movements when reading short and long Finnish compounds. Journal of Memory & Language, 48, 2003, s. 615634.
Duffy S. A. Morris, R. K. Rayner, K.: Lexical ambiguity and fixation times in reading. Journal of Memory and Language, 27, 1988, s. 429446.
Duchowski, A. T.: Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer, 2003.
Ehrlich, S. E. Rayner, K.: Contextual effects on word perception and eye movements during reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 20, 1981, s. 641655.
Harezlak, K. Kasprowski, P. Stasch, M.: Towards accurate eye tracker calibration methods and procedures, Institute of Informatics, Silesian University of Technology, Gliwice, Poland, 2014.
Inhoff, A. W. Pollatsek, A. Posner, M. I. Rayner, K.: Covert attention and eye movements during reading. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 41A, 1989, s. 6389.
Irvin, J. L.: Reading and Middle School students: Strategies to enhance literacy. Needham heights, MA: Allyn & Bacon, 1998.
Juhasz, B. J. Rayner, K: The role of age-of-acquisition and word frequency in reading: Evidence from eye fixation durations. Visual Cognition, 13, 2006, s. 846863.
Rayner, K.: Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 85, 1998, s. 618660.
Rodd J. Gaskell G. Marslen-Wilson, W.: Making sense of semantic ambiguity: Semantic competition in lexical access. Journal of Memory and Language. 2002.
Sereno, S. Rayner, K.: Measuring word recognition in reading: eye movements and event-related potentials. Trends in Cognitive Science, 7(11), 2003, s. 48993.