- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Práce se zaměří na analýzu toho, jakým způsobem jsou v seriálech The Modern Family a The New Normal, ve kterých se vyskytují stejnopohlavní páry, tyto páry konstruovány, a jak jsou zde "normalizovány" - tedy zda se objevuje nějaký společný normalizační rámec, podle kterého se budou postavy chovat, vypadat a podobně, aby působily co nejvíc "normálně" - heteronormativně. Dále práce bude zkoumat, zda se v seriálech objevuje jev "anxious displacement" konkrétně "queer displacement", tedy jakési přesunutí určitých "nenormálních" vlastností a charakteristik, které mohou být vnímány ve společnosti negativně, na postavy, které se objevují ve vedlejších rolích v těsné blízkosti stejnopohlavních představitelů, a tím tyto hlavní postavy "normalizuje" a ukazuje v lepším světle.
Hlavní téma v angličtině
This thesis will analyze the way in which same-sex couples are conceived in TV series The Modern Family and The New Normal. Also, it will explore the manners in which these pairs are "normalized"; whether the characters act or look according to some sort of a common framework in order to appear "normal" or heteronormative.
Furthermore, this thesis will examine whether "anxious displacement" or more specifically "queer displacement" appears in these series. Queer displacement is a phenomenon where certain characteristics usually perceived as negative are given to supporting characters to enforce the "normality" of the main same-sex protagonists and to portray them in a better light.
Název dle studenta
Konstrukce stejnopohlavních párů v seriálech Modern Family a The New Normal
Název dle studenta v angličtině
Construction of Same-sex Couples in the Modern Family and The New Normal TV series.
Postavení neheterosexuálních charakterů v audiovizuálních dílech nebylo nikdy jednoduché a zobrazovaní takovýchto postav jako rodičů a také jako "průměrných" členů společnosti je poměrně novým fenoménem. Tato práce se zaměřuje na to, zda a případně jakými způsoby k tomuto "zprůměrňování" či "normalizování" dochází v televizních seriálech Modern Family a The New Normal, ve kterých takovéto postavy vystupují v hlavních rolích. Výsledkem je popis způsobů "normalizace" v daných seriálech. Práce k dosažení cíle využívá kvalitativní metodu interpretativního čtení, která umožňuje sledovat do hloubky konkrétní texty. Celkově vychází z teorií sociální a mediální konstrukce reality a zdůrazňuje tak možný normativní charakter televizního vysílání.
Anotace v angličtině
Non-heterosexual characters have never had a particularly easy status in audiovisual works and depicting them as "average" members of society or placing them in a parental role is a rather recent phenomenon. This thesis explores whether and how this process of "normalisation" occurs in the Modern Family and The New Normal TV series, where characters like this are at the forefront of the plot. The result is a description of this process of "normalisation" in the aforementioned series. In order to get to it, this thesis uses a qualitative method of interpretative reading, that allows a deep examination of the texts. As a whole, this thesis is based on the theories of social and media construction of reality and therefore emphasizes the potential normative qualities of TV broadcasting.
Neheterosexuální rodičovství, homonormativita, hegemonická maskulinita, anxious displacement, sitkom, typy normalizace
Rozsah průvodní práce
112 s. (188 187)
Jazyk
CZ
Anotace
Postavení neheterosexuálních charakterů v audiovizuálních dílech nebylo nikdy jednoduché a zobrazovaní takovýchto postav jako rodičů a také jako "průměrných" členů společnosti je poměrně novým fenoménem. Tato práce se zaměřuje na to, zda a případně jakými způsoby k tomuto "zprůměrňování" či "normalizování" dochází v televizních seriálech Modern Family a The New Normal, ve kterých takovéto postavy vystupují v hlavních rolích. Výsledkem je popis způsobů "normalizace" v daných seriálech. Práce k dosažení cíle využívá kvalitativní metodu interpretativního čtení, která umožňuje sledovat do hloubky konkrétní texty. Celkově vychází z teorií sociální a mediální konstrukce reality a zdůrazňuje tak možný normativní charakter televizního vysílání.
Anotace v angličtině
Non-heterosexual characters have never had a particularly easy status in audiovisual works and depicting them as "average" members of society or placing them in a parental role is a rather recent phenomenon. This thesis explores whether and how this process of "normalisation" occurs in the Modern Family and The New Normal TV series, where characters like this are at the forefront of the plot. The result is a description of this process of "normalisation" in the aforementioned series. In order to get to it, this thesis uses a qualitative method of interpretative reading, that allows a deep examination of the texts. As a whole, this thesis is based on the theories of social and media construction of reality and therefore emphasizes the potential normative qualities of TV broadcasting.
Neheterosexuální rodičovství, homonormativita, hegemonická maskulinita, anxious displacement, sitkom, typy normalizace
Zásady pro vypracování
Výzkumnou jednotkou pro výzkum budou v televizi vysílané seriály americké produkce od roku 2000, ve kterých se vyskytuje stejnopohlavní rodičovský pár v hlavní roli. Volím rok 2000, protože v tomto období se začaly LGBTQ charaktery v televizních textech zobrazovat jako "normální". Konkrétně volím seriály Modern Family a The New Normal. Z každé z řad vybraných seriálů bude zajištěn nadpoloviční počet dílů, aby byla zajištěna dostatečná reprezentace. Přestože je nutné zajistit větší počet dílů než jeden, není nezbytné zajistit všechny jednotky. Vzorek bude zkoumán v původním (anglickém) znění (rozdílný jazykový kód neznamená významovou změnu). Dalšími kritérii sestavování vzorku jsou žánrové prvky, které by měly odpovídat televiznímu seriálu - konkrétněji komediálnímu sitcomu.
Pro analýzu těchto seriálů využiji sémioticko-strukturální analýzu, jejímž cílem je odhalit principy uspořádání textu a vypovídat o jeho významu. Vzhledem k tomu, že se budu zabývat samotnými texty (seriály) a ne diváckou recepcí, volím právě tuto metodu. Je navíc vhodná na práci s menším vzorkem oproti analýze obsahové, která se soustředí na velké množství jednotek. S malým vzorkem sice může pracovat i kritická diskurzivní analýza, ta je však vhodnější pro faktuální pořady. Sémioticko-strukturální analýza počítá i s fikční tvorbou, proto je vhodnější pro mé zkoumání seriálů.
K provedení analýzy budu pracovat se strukturou, kterou zavedl Daniel Chandler. Ta obsahuje tyto základní body: identifikace textu, modalita, paradigmatická analýza, analýza syntagmatické struktury textu, rétorické tropy, intertextualita, kódy a způsob oslovení.
Osnova práce: 1) Vytvoření teoretického zázemí: výběr relevantní literatury, zdrojů, 2) sběr dat, 3) analýza dat - nejprve se podívám na všechny stanovené díly jednoho, pak druhého seriálu a ty pak budu po jednom rozebírat. Vzhledem k tomu, že hledám společný normativní rámec a také jev "queer displacement", budu se u jednotlivých bodů analýzy navíc soustředit i na konstrukci jednotlivých postav, které do tohoto jevu zapadají je tedy nutné určit si je konkrétně, abych dopředu přesně věděla, které to jsou a také je nutné definovat si jev "queer displacement" 4) analýza podle Chandlera - při samotné analýze budu postupovat podle Chandlerovy navrhované struktury. Tzn., že nejprve identifikuji text a stručně charakterizuji médium, žánr a kontext, poté popíšu modalitu a přejdu k paradigmatické analýze, v jejímž rámci identifikuji označující a popíšu, do jaké paradigmatické kategorie patří (typ záběru celek, detail, polodetail,) co konotují, zda je zde použita logika ostrého kontrastu (binární opozice příroda/kultura atd.) a jaký je jejich případný význam. V rámci syntagmatické analýzy identifikuji syntagmatické struktury, které mají formu narace, koláže či montáže. Odhalím vztahy mezi označujícími, a jakým způsobem je ovlivňován jejich význam v rámci kompozičního uspořádání, jaké jsou užity opakující se motivy a jak ovlivňují význam textu a také jaká je role žánru. Poté přejdu k identifikaci rétorických tropů, intertextualitě, a dále ke kódům (nejzřejmější žánrové konvence, vztahy mezi kódy atd.) a způsobům oslovení zde se budu soustředit zejména na promítání či nepromítání dominantních kulturních hodnot do textu a identifikaci ideologického uzavření, které mi nejvíce pomůže při naplnění hlavního cíle tedy nalezení společného normativního rámce. K naplnění druhého cíle mi zase pomůže analýza paradigmatická, syntagmatická a užití kódů zde se budu soustředit zejména na způsob konstrukce jednotlivých LGBTQ postav a budu zjišťovat, zda byly naplněny zásady "queer displacement". 5) závěry, interpretace a návrhy na další výzkumy.
Zásady pro vypracování
Výzkumnou jednotkou pro výzkum budou v televizi vysílané seriály americké produkce od roku 2000, ve kterých se vyskytuje stejnopohlavní rodičovský pár v hlavní roli. Volím rok 2000, protože v tomto období se začaly LGBTQ charaktery v televizních textech zobrazovat jako "normální". Konkrétně volím seriály Modern Family a The New Normal. Z každé z řad vybraných seriálů bude zajištěn nadpoloviční počet dílů, aby byla zajištěna dostatečná reprezentace. Přestože je nutné zajistit větší počet dílů než jeden, není nezbytné zajistit všechny jednotky. Vzorek bude zkoumán v původním (anglickém) znění (rozdílný jazykový kód neznamená významovou změnu). Dalšími kritérii sestavování vzorku jsou žánrové prvky, které by měly odpovídat televiznímu seriálu - konkrétněji komediálnímu sitcomu.
Pro analýzu těchto seriálů využiji sémioticko-strukturální analýzu, jejímž cílem je odhalit principy uspořádání textu a vypovídat o jeho významu. Vzhledem k tomu, že se budu zabývat samotnými texty (seriály) a ne diváckou recepcí, volím právě tuto metodu. Je navíc vhodná na práci s menším vzorkem oproti analýze obsahové, která se soustředí na velké množství jednotek. S malým vzorkem sice může pracovat i kritická diskurzivní analýza, ta je však vhodnější pro faktuální pořady. Sémioticko-strukturální analýza počítá i s fikční tvorbou, proto je vhodnější pro mé zkoumání seriálů.
K provedení analýzy budu pracovat se strukturou, kterou zavedl Daniel Chandler. Ta obsahuje tyto základní body: identifikace textu, modalita, paradigmatická analýza, analýza syntagmatické struktury textu, rétorické tropy, intertextualita, kódy a způsob oslovení.
Osnova práce: 1) Vytvoření teoretického zázemí: výběr relevantní literatury, zdrojů, 2) sběr dat, 3) analýza dat - nejprve se podívám na všechny stanovené díly jednoho, pak druhého seriálu a ty pak budu po jednom rozebírat. Vzhledem k tomu, že hledám společný normativní rámec a také jev "queer displacement", budu se u jednotlivých bodů analýzy navíc soustředit i na konstrukci jednotlivých postav, které do tohoto jevu zapadají je tedy nutné určit si je konkrétně, abych dopředu přesně věděla, které to jsou a také je nutné definovat si jev "queer displacement" 4) analýza podle Chandlera - při samotné analýze budu postupovat podle Chandlerovy navrhované struktury. Tzn., že nejprve identifikuji text a stručně charakterizuji médium, žánr a kontext, poté popíšu modalitu a přejdu k paradigmatické analýze, v jejímž rámci identifikuji označující a popíšu, do jaké paradigmatické kategorie patří (typ záběru celek, detail, polodetail,) co konotují, zda je zde použita logika ostrého kontrastu (binární opozice příroda/kultura atd.) a jaký je jejich případný význam. V rámci syntagmatické analýzy identifikuji syntagmatické struktury, které mají formu narace, koláže či montáže. Odhalím vztahy mezi označujícími, a jakým způsobem je ovlivňován jejich význam v rámci kompozičního uspořádání, jaké jsou užity opakující se motivy a jak ovlivňují význam textu a také jaká je role žánru. Poté přejdu k identifikaci rétorických tropů, intertextualitě, a dále ke kódům (nejzřejmější žánrové konvence, vztahy mezi kódy atd.) a způsobům oslovení zde se budu soustředit zejména na promítání či nepromítání dominantních kulturních hodnot do textu a identifikaci ideologického uzavření, které mi nejvíce pomůže při naplnění hlavního cíle tedy nalezení společného normativního rámce. K naplnění druhého cíle mi zase pomůže analýza paradigmatická, syntagmatická a užití kódů zde se budu soustředit zejména na způsob konstrukce jednotlivých LGBTQ postav a budu zjišťovat, zda byly naplněny zásady "queer displacement". 5) závěry, interpretace a návrhy na další výzkumy.
Seznam doporučené literatury
BEASLEY, Chris. Gender & sexuality: critical theories, critical thinkers. Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2005, viii, 293 s. ISBN 0-7619-6979-9.
BERGER, Peter. L. a LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality. 1. vyd. Brno: CDK, 1999. 214 s. ISBN 80-8595946-1.
BUTLER, Jeremy G. Television: critical methods and applications. 4th ed. New York: Routledge, 2012, xviii, 491 p. Routledge communication series. ISBN 0203845242-.
CAVALCANTE, A. Anxious Displacements: The Representation of Gay Parenting on Modern Family and The New Normal and the Management of Cultural Anxiety. Television. 2015, 16(5): 454-471. DOI: 10.1177/1527476414538525. ISSN 1527-4764. Dostupné také z: http://tvn.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1527476414538525
CASEY, Bernadette. Television Studies: The Key Concepts. 1 vyd. London, New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-17237-3
CREEBER, Glen. 2004. Serial Television: Big Drama on the Small Screen. London: British Film Institute.
DEAN, James Joseph. Straights: heterosexuality in post-closeted culture. New York: NYU Press, 2014, xi, 305 pages. ISBN 978-081-4764-596.FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2004. ISBN 80-86768-06-6.
DEMORY, Pamela a Christopher PULLEN. Queer love in film and television: critical essays. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 9781137272966.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
FAFAJETA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: J. Piszkiewicz, 2004. 156 s. ISBN 80-86768-06-6.
FISKE, John. Television Culture. 12. vyd. London: Routledge, 2003. 355 s. ISBN 0-415- 03934-7.
GROSS, Larry. Up From Invisibility: Lesbians, Gay Men, and the Media in America. Columbia University Press, 2001. ISBN 978-0231119535.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
CHANDLER, Daniel. Semiotics for Beginners [online]. 1995 [cit. 2016-03-27]. Dostupné z: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/index.html
KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 1: studijní text pro kombinované studium. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 60 stran. ISBN 978-80-244-4212-9.
KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3611-1.
SLOBODA, Zdeněk. From Deviants to Parents: Non-Heterosexual Masculinities in Contemporary Czech Television Series. DOI: 10.13060/12130028.2015.16.1.164. ISBN 10.13060/12130028.2015.16.1.164. Dostupné také z: http://www.genderonline.cz/cs/issue/38-rocnik-16-cislo-1-2015-muzi-a-muzstvi/429?culture=en
RUSSO, Vito. 1987. The Celluloid Closet: Homosexuality in the Movies. New York: Harper & Row. ISBN 860-1300043234
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
TROPP, Laura. Deconstructing dads: changing images of fathers in popular culture. Lanham: Lexington Books, 2015. ISBN 9781498516037.
Seznam doporučené literatury
BEASLEY, Chris. Gender & sexuality: critical theories, critical thinkers. Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2005, viii, 293 s. ISBN 0-7619-6979-9.
BERGER, Peter. L. a LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality. 1. vyd. Brno: CDK, 1999. 214 s. ISBN 80-8595946-1.
BUTLER, Jeremy G. Television: critical methods and applications. 4th ed. New York: Routledge, 2012, xviii, 491 p. Routledge communication series. ISBN 0203845242-.
CAVALCANTE, A. Anxious Displacements: The Representation of Gay Parenting on Modern Family and The New Normal and the Management of Cultural Anxiety. Television. 2015, 16(5): 454-471. DOI: 10.1177/1527476414538525. ISSN 1527-4764. Dostupné také z: http://tvn.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1527476414538525
CASEY, Bernadette. Television Studies: The Key Concepts. 1 vyd. London, New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-17237-3
CREEBER, Glen. 2004. Serial Television: Big Drama on the Small Screen. London: British Film Institute.
DEAN, James Joseph. Straights: heterosexuality in post-closeted culture. New York: NYU Press, 2014, xi, 305 pages. ISBN 978-081-4764-596.FAFEJTA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2004. ISBN 80-86768-06-6.
DEMORY, Pamela a Christopher PULLEN. Queer love in film and television: critical essays. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 9781137272966.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
FAFAJETA, Martin. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: J. Piszkiewicz, 2004. 156 s. ISBN 80-86768-06-6.
FISKE, John. Television Culture. 12. vyd. London: Routledge, 2003. 355 s. ISBN 0-415- 03934-7.
GROSS, Larry. Up From Invisibility: Lesbians, Gay Men, and the Media in America. Columbia University Press, 2001. ISBN 978-0231119535.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
CHANDLER, Daniel. Semiotics for Beginners [online]. 1995 [cit. 2016-03-27]. Dostupné z: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/index.html
KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 1: studijní text pro kombinované studium. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 60 stran. ISBN 978-80-244-4212-9.
KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3611-1.
SLOBODA, Zdeněk. From Deviants to Parents: Non-Heterosexual Masculinities in Contemporary Czech Television Series. DOI: 10.13060/12130028.2015.16.1.164. ISBN 10.13060/12130028.2015.16.1.164. Dostupné také z: http://www.genderonline.cz/cs/issue/38-rocnik-16-cislo-1-2015-muzi-a-muzstvi/429?culture=en
RUSSO, Vito. 1987. The Celluloid Closet: Homosexuality in the Movies. New York: Harper & Row. ISBN 860-1300043234
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
TROPP, Laura. Deconstructing dads: changing images of fathers in popular culture. Lanham: Lexington Books, 2015. ISBN 9781498516037.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala svou práci, přesvědčivě reagovala na dotazy z posudků a ze strany komise.