Tato diplomová práce zkoumá jazykové prostředky, jakými se vyjadřuje metadiskurz v dopisech určených akcionářům na úvod výročních zpráv firem. První část obsahuje teoretický úvod do problematiky a přístupy ke klasifikaci metatextových prostředků. V další části jsou prezentovány výsledky analýzy českých a anglických textů, které jsou následně porovnávány z hlediska množství a typu metadiskurzu. Analýza vychází z Hylandovy klasifikace, která rozlišuje deset typů metadiskurzu. Součástí této diplomové práce je také rétorika v dopisech akcionářům. Všechny texty jsou zkoumány z hlediska toho, jakým způsobem je v nich realizovány přesvědčovací funkce projevu.
Anotace v angličtině
This MA thesis explores language resources of metadiscourse in Czech and English CEOs' letters. The first part contains theoretical introduction and approaches to classification of metadiscourse. In the next parts, the results of analyses of Czech and English texts are presented. The results are subsequently compared in terms of quantity and type of metadiscourse. The analysis is based on Hyland's classification which distinguishes ten types of metadiscourse. This thesis also explores rhetoric in CEOs' letters. All texts are examined in terms of how they realize rhetorical appeals.
Klíčová slova
metadiskurz, výroční zprávy, slovo úvodem, čeština, angličtina, rétorika, Hyland
Tato diplomová práce zkoumá jazykové prostředky, jakými se vyjadřuje metadiskurz v dopisech určených akcionářům na úvod výročních zpráv firem. První část obsahuje teoretický úvod do problematiky a přístupy ke klasifikaci metatextových prostředků. V další části jsou prezentovány výsledky analýzy českých a anglických textů, které jsou následně porovnávány z hlediska množství a typu metadiskurzu. Analýza vychází z Hylandovy klasifikace, která rozlišuje deset typů metadiskurzu. Součástí této diplomové práce je také rétorika v dopisech akcionářům. Všechny texty jsou zkoumány z hlediska toho, jakým způsobem je v nich realizovány přesvědčovací funkce projevu.
Anotace v angličtině
This MA thesis explores language resources of metadiscourse in Czech and English CEOs' letters. The first part contains theoretical introduction and approaches to classification of metadiscourse. In the next parts, the results of analyses of Czech and English texts are presented. The results are subsequently compared in terms of quantity and type of metadiscourse. The analysis is based on Hyland's classification which distinguishes ten types of metadiscourse. This thesis also explores rhetoric in CEOs' letters. All texts are examined in terms of how they realize rhetorical appeals.
Klíčová slova
metadiskurz, výroční zprávy, slovo úvodem, čeština, angličtina, rétorika, Hyland
Tato diplomová práce zkoumá jazykové prostředky, jakými se vyjadřuje metadiskurz v dopisech určených akcionářům na úvod výročních zpráv firem. První část obsahuje teoretický úvod do problematiky a přístupy ke klasifikaci metatextových prostředků. V další části jsou prezentovány výsledky analýzy českých a anglických textů, které jsou následně porovnávány z hlediska množství a typu metadiskurzu. Analýza vychází z Hylandovy klasifikace, která rozlišuje deset typů metadiskurzu. Součástí této diplomové práce je také rétorika v dopisech akcionářům. Všechny texty jsou zkoumány z hlediska toho, jakým způsobem je v nich realizována přesvědčovací funkce projevu.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce zkoumá jazykové prostředky, jakými se vyjadřuje metadiskurz v dopisech určených akcionářům na úvod výročních zpráv firem. První část obsahuje teoretický úvod do problematiky a přístupy ke klasifikaci metatextových prostředků. V další části jsou prezentovány výsledky analýzy českých a anglických textů, které jsou následně porovnávány z hlediska množství a typu metadiskurzu. Analýza vychází z Hylandovy klasifikace, která rozlišuje deset typů metadiskurzu. Součástí této diplomové práce je také rétorika v dopisech akcionářům. Všechny texty jsou zkoumány z hlediska toho, jakým způsobem je v nich realizována přesvědčovací funkce projevu.
Seznam doporučené literatury
HYLAND, Ken. Metadiscourse: Exploring Interaction in Writing. London: A&C Black, 2005, ISBN 0826476104.
HYLAND, Ken. 'Exploring corporate rhetoric: Metadiscourse in the CEO's letter.' Journal of Business Communication 35.2 (1998): 224-244.
VANDE KOPPLE, W. (1985) 'Some exploratory discourse on metadiscourse'. College Composition and Communication, 36, 82-93.
CRISMORE, A. (1983) Metadiscourse: What is it and How is it Used in School and Non-school Social Science Texts, Urbana-Champaign: University of Illinois.
BHATIA, Vijay. Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View. London: A&C Black, 2004, ISBN 0826454453.
Seznam doporučené literatury
HYLAND, Ken. Metadiscourse: Exploring Interaction in Writing. London: A&C Black, 2005, ISBN 0826476104.
HYLAND, Ken. 'Exploring corporate rhetoric: Metadiscourse in the CEO's letter.' Journal of Business Communication 35.2 (1998): 224-244.
VANDE KOPPLE, W. (1985) 'Some exploratory discourse on metadiscourse'. College Composition and Communication, 36, 82-93.
CRISMORE, A. (1983) Metadiscourse: What is it and How is it Used in School and Non-school Social Science Texts, Urbana-Champaign: University of Illinois.
BHATIA, Vijay. Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View. London: A&C Black, 2004, ISBN 0826454453.