Cílem magisterské diplomové práce je evaluace vybraných vzdělávacích akcí a následné navržení možností jejich optimalizace.
Na základě terminologického ukotvení problematiky vzdělávání dospělých se zaměřením na firemní vzdělávání, je vymezena adaptace pracovníků a trainee program. Dále pak vzdělávací program a jeho tvorba. Následuje kapitola podrobně se věnující evaluaci ve vzdělávání dospělých. Zahrnuje vymezení pojmu evaluace, přístupy a bariéry v evaluaci a plánování a realizaci evaluace. Tato část se skládá z přípravné fáze, sběru dat, metod získávání dat, zpracování dat a využití výsledků evaluace.
Empirická část zahrnuje kontext výzkumu, jeho cíl, stanovenou hlavní výzkumnou otázku a z ní odvozené dílčí otázky. Dále pak výzkumnou strategii a metodu sběru dat. V diplomové práci je využit kvalitativní výzkum spolu s Kirkpatrickovým modelem. Výzkumné otázky jsou zodpovídány pomocí polostrukturovaného rozhovoru s šesti probandy (skupiny trainees a organizátoři). Pomocí zodpovězení dílčích výzkumných otázek je zodpovězena hlavní výzkumná otázka. Výsledky evaluace jsou následující. Evaluovaný program je hodnocen především pozitivně. Objevují se hlavně nedostatky v oblasti organizace evaluovaného programu. Návrhy optimalizace se zabývají uvedenými nedostatky. Je navrženo zlepšení komunikace již při tvorbě programu, které eliminuje problémy při realizaci programu, stanovení informátora ze strany organizátorů pro jednotlivé trainees a stanovení pravidelných schůzek, které by se konaly jednou měsíčně.
Anotace v angličtině
Based on the terminological attachment of the adult education with a focus on corporate training is definition adaptation of employees, training programme, the education programme and its designing. Next capture is discussing evaluation of adult education. Includes definition of evaluation approaches and barriers in the evaluation and planning and implementation of evaluations. This part consists of a preparatory phase, data collection methods, data acquisition, data processing and use of the evaluation results.
The empirical part includes research context, its objective, set the main research question and deduced partial questions. Further research strategy and data collection method. The thesis utilized qualitative research along with Kirkpatrick's model. Research questions are answered using a semi-structured interview with six probands (groups of trainees and organizers). By answering particular questions is answered the main research question. The results of the evaluation are follows. Evaluated programme is evaluated mainly positively. There are mainly shortcomings in the organization of evaluated programe. Optimization proposals dealing with the shortcomings. It is designed to improve communication during the preparation of the program, which eliminates the problems in the implementation of the program, setting an informant by the organizers for individual trainees and establishing regular meetings, which are held once a month
Klíčová slova
vzdělávání dospělých, trainee program, tvorba vzdělávacího programu, vzdělávací aktivity, evaluace, Kirkpatrickův model
Klíčová slova v angličtině
adult education, training programme, design of education programme, education activities, evaluation, Kirkpatrick's model
Rozsah průvodní práce
96 s. (142 978 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem magisterské diplomové práce je evaluace vybraných vzdělávacích akcí a následné navržení možností jejich optimalizace.
Na základě terminologického ukotvení problematiky vzdělávání dospělých se zaměřením na firemní vzdělávání, je vymezena adaptace pracovníků a trainee program. Dále pak vzdělávací program a jeho tvorba. Následuje kapitola podrobně se věnující evaluaci ve vzdělávání dospělých. Zahrnuje vymezení pojmu evaluace, přístupy a bariéry v evaluaci a plánování a realizaci evaluace. Tato část se skládá z přípravné fáze, sběru dat, metod získávání dat, zpracování dat a využití výsledků evaluace.
Empirická část zahrnuje kontext výzkumu, jeho cíl, stanovenou hlavní výzkumnou otázku a z ní odvozené dílčí otázky. Dále pak výzkumnou strategii a metodu sběru dat. V diplomové práci je využit kvalitativní výzkum spolu s Kirkpatrickovým modelem. Výzkumné otázky jsou zodpovídány pomocí polostrukturovaného rozhovoru s šesti probandy (skupiny trainees a organizátoři). Pomocí zodpovězení dílčích výzkumných otázek je zodpovězena hlavní výzkumná otázka. Výsledky evaluace jsou následující. Evaluovaný program je hodnocen především pozitivně. Objevují se hlavně nedostatky v oblasti organizace evaluovaného programu. Návrhy optimalizace se zabývají uvedenými nedostatky. Je navrženo zlepšení komunikace již při tvorbě programu, které eliminuje problémy při realizaci programu, stanovení informátora ze strany organizátorů pro jednotlivé trainees a stanovení pravidelných schůzek, které by se konaly jednou měsíčně.
Anotace v angličtině
Based on the terminological attachment of the adult education with a focus on corporate training is definition adaptation of employees, training programme, the education programme and its designing. Next capture is discussing evaluation of adult education. Includes definition of evaluation approaches and barriers in the evaluation and planning and implementation of evaluations. This part consists of a preparatory phase, data collection methods, data acquisition, data processing and use of the evaluation results.
The empirical part includes research context, its objective, set the main research question and deduced partial questions. Further research strategy and data collection method. The thesis utilized qualitative research along with Kirkpatrick's model. Research questions are answered using a semi-structured interview with six probands (groups of trainees and organizers). By answering particular questions is answered the main research question. The results of the evaluation are follows. Evaluated programme is evaluated mainly positively. There are mainly shortcomings in the organization of evaluated programe. Optimization proposals dealing with the shortcomings. It is designed to improve communication during the preparation of the program, which eliminates the problems in the implementation of the program, setting an informant by the organizers for individual trainees and establishing regular meetings, which are held once a month
Klíčová slova
vzdělávání dospělých, trainee program, tvorba vzdělávacího programu, vzdělávací aktivity, evaluace, Kirkpatrickův model
Klíčová slova v angličtině
adult education, training programme, design of education programme, education activities, evaluation, Kirkpatrick's model
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem magisterské diplomové práce je evaluace vybraných vzdělávacích akcí a následné navržení možností jejich optimalizace.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Diplomová práce se zaměřuje na evaluaci vzdělávacích akcí. Evaluace bude chápána jako pevná součást procesu řízení kvality institucí. V teoretické části budou představeny různé modely evaluace a jejich přínosy. Po nastudování odborné literatury a interních dokumentů, které společnost poskytne, budou následně tyto akce analyzovány a identifikovány. Pro analýzu a identifikaci vzdělávacích akcí poslouží také rozhovory a pozorování účastníků vzdělávacích akcí.
Návrh postupu řešení (metodika):
1. Studium odborné literatury a dalších zdrojů. Teoretické ukotvení tématu (firemní vzdělávání, systém vzdělávání, analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, evaluace, optimalizace)
2. Deskripce vzdělávacího systému společnosti XY
3. Deskripce vybraných proběhlých vzdělávacích aktivit
4. Analýza a identifikace vybraných proběhlých vzdělávacích aktivit
5. Návrh možností optimalizace proběhlých vzdělávacích aktivit
Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30. 6. 2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 31. 1. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem magisterské diplomové práce je evaluace vybraných vzdělávacích akcí a následné navržení možností jejich optimalizace.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Diplomová práce se zaměřuje na evaluaci vzdělávacích akcí. Evaluace bude chápána jako pevná součást procesu řízení kvality institucí. V teoretické části budou představeny různé modely evaluace a jejich přínosy. Po nastudování odborné literatury a interních dokumentů, které společnost poskytne, budou následně tyto akce analyzovány a identifikovány. Pro analýzu a identifikaci vzdělávacích akcí poslouží také rozhovory a pozorování účastníků vzdělávacích akcí.
Návrh postupu řešení (metodika):
1. Studium odborné literatury a dalších zdrojů. Teoretické ukotvení tématu (firemní vzdělávání, systém vzdělávání, analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, evaluace, optimalizace)
2. Deskripce vzdělávacího systému společnosti XY
3. Deskripce vybraných proběhlých vzdělávacích aktivit
4. Analýza a identifikace vybraných proběhlých vzdělávacích aktivit
5. Návrh možností optimalizace proběhlých vzdělávacích aktivit
Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30. 6. 2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 31. 1. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M., Personální management. Praha: Grada Publishing, 1999.
Bartoňková, H., Firemní vzdělávání: strategický přístup ke vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010.
Belcourt, M., Wright, P. C., Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, 1998.
Hroník, F., Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007.
Koubek, J., Řízení pracovního výkonu. Praha: Management Press, 2004.
Mužík, J., Profesní vzdělávání dospělých. Praha: ASPI Publishing, 2000.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M., Personální management. Praha: Grada Publishing, 1999.
Bartoňková, H., Firemní vzdělávání: strategický přístup ke vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010.
Belcourt, M., Wright, P. C., Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing, 1998.
Hroník, F., Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007.
Koubek, J., Řízení pracovního výkonu. Praha: Management Press, 2004.
Mužík, J., Profesní vzdělávání dospělých. Praha: ASPI Publishing, 2000.