Cílem diplomové práce s názvem investice do lidského kapitálu je popsat proces zlepšování kvality pracovní síly za pomocí Beckerovy teorie lidského kapitálu a navrhnout vhodný nástroj pro zkoumání systému podnikového vzdělání z hlediska investic do lidského kapitálu. Práce je uvedena teoretickým vymezením lidského kapitálu a přiblížením teorie investic do lidského kapitálu od ekonoma Garyho Stanleyho Beckera. Následně jsou uvažovány možnosti využití teorie lidského kapitálu pro strategické zkvalitňování lidského kapitálu v podniku. Výsledkem práce je nástroj umožňující zkoumání a navržení systému podnikového vzdělání z hlediska možnosti zkvalitňování pracovní síly za pomocí investic do lidského kapitálu. Návrh nástroje pro podnikové vzdělávání se skládá ze schématického znázornění využití investic pro rozvoj a vzdělávání zaměstnanců podniku a cyklu vzdělávání zaměstnanců, který zohledňuje posouzení znalostí a specializace pracovníků. V práci se spojuje ekonomický pohled na lidský kapitál s možnostmi andragogického působení v rámci mobilizace lidského kapitálu. Důraz je zde kladen na postavení vzdělavatele v zajištění strategického směřování investic do rozvoje lidského kapitálu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis "Investment in human capital" is to describe the process of improving the quality of the workforce using Becker's theory of human capital and to propose a suitable tool for examining the system of company education in terms of investment in human capital. The thesis is presented by the theoretical definition of human capital and the approach of the theory of investment in human capital by economist Gary Stanley Becker. Subsequently, the possibilities of using the human capital theory for strategic improvement of human capital in the enterprise are considered. The result of this work is a tool for exploring and designing a company education system in terms of the possibility of improving the workforce through investment in human capital. The Company Education Toolkit consists of a schematic representation of the use of business development and training for employees and the employee training cycle, which considers the assessment of the knowledge and specialization of workers. The thesis combines the economic view of human capital with the possibilities of an andragogical action in the context of the mobilization of human capital. Emphasis is put on the position of the educator in ensuring the strategic direction of investment in the development of human capital.
Klíčová slova
Lidský kapitál, teorie lidského kapitálu, rozvoj lidského kapitálu, zkvalitňování pracovní síly, podnikové vzdělávání, konkurenceschopnost, specializace, investice do lidského kapitálu, vzdělavatel, Gary S. Becker
Klíčová slova v angličtině
Human capital, human capital theory, development of human capital, investment in human capital, improvement of workforce, corporate education, competitiveness, specialization, educator, Gary S. Becker
Rozsah průvodní práce
84 s.(127 097 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce s názvem investice do lidského kapitálu je popsat proces zlepšování kvality pracovní síly za pomocí Beckerovy teorie lidského kapitálu a navrhnout vhodný nástroj pro zkoumání systému podnikového vzdělání z hlediska investic do lidského kapitálu. Práce je uvedena teoretickým vymezením lidského kapitálu a přiblížením teorie investic do lidského kapitálu od ekonoma Garyho Stanleyho Beckera. Následně jsou uvažovány možnosti využití teorie lidského kapitálu pro strategické zkvalitňování lidského kapitálu v podniku. Výsledkem práce je nástroj umožňující zkoumání a navržení systému podnikového vzdělání z hlediska možnosti zkvalitňování pracovní síly za pomocí investic do lidského kapitálu. Návrh nástroje pro podnikové vzdělávání se skládá ze schématického znázornění využití investic pro rozvoj a vzdělávání zaměstnanců podniku a cyklu vzdělávání zaměstnanců, který zohledňuje posouzení znalostí a specializace pracovníků. V práci se spojuje ekonomický pohled na lidský kapitál s možnostmi andragogického působení v rámci mobilizace lidského kapitálu. Důraz je zde kladen na postavení vzdělavatele v zajištění strategického směřování investic do rozvoje lidského kapitálu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis "Investment in human capital" is to describe the process of improving the quality of the workforce using Becker's theory of human capital and to propose a suitable tool for examining the system of company education in terms of investment in human capital. The thesis is presented by the theoretical definition of human capital and the approach of the theory of investment in human capital by economist Gary Stanley Becker. Subsequently, the possibilities of using the human capital theory for strategic improvement of human capital in the enterprise are considered. The result of this work is a tool for exploring and designing a company education system in terms of the possibility of improving the workforce through investment in human capital. The Company Education Toolkit consists of a schematic representation of the use of business development and training for employees and the employee training cycle, which considers the assessment of the knowledge and specialization of workers. The thesis combines the economic view of human capital with the possibilities of an andragogical action in the context of the mobilization of human capital. Emphasis is put on the position of the educator in ensuring the strategic direction of investment in the development of human capital.
Klíčová slova
Lidský kapitál, teorie lidského kapitálu, rozvoj lidského kapitálu, zkvalitňování pracovní síly, podnikové vzdělávání, konkurenceschopnost, specializace, investice do lidského kapitálu, vzdělavatel, Gary S. Becker
Klíčová slova v angličtině
Human capital, human capital theory, development of human capital, investment in human capital, improvement of workforce, corporate education, competitiveness, specialization, educator, Gary S. Becker
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Aplikace Beckerovy teorie investic do lidského kapitálu na oblast vzdělávání zaměstnanců a zkvalitňování pracovní síly.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem práce je popis procesu zlepšování kvality pracovní síly na základě aplikace analýzy lidského kapitálu podle Gary S. Beckera. Analýza je zaměřena na dělbu práce a rozložení jednotlivých úkolů zaměstnance na základě posouzení znalostí a specializace, rozsahu trhu a potenciálu růstu specializace a znalostí. Tyto kategorie jsou nahlíženy skrze vzdělávání zaměstnanců a postavení vzdělavatele v těchto aktivitách.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
1. Teoretické vymezení lidského kapitálu podle Gary S. Beckera
2. Analýza možností využití teorie lidského kapitálu pro zkvalitňování pracovní síly
3. Vytvoření modelu vzdělávání zaměstnanců na základě analýzy
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: Říjen 2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 10. 3. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Aplikace Beckerovy teorie investic do lidského kapitálu na oblast vzdělávání zaměstnanců a zkvalitňování pracovní síly.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem práce je popis procesu zlepšování kvality pracovní síly na základě aplikace analýzy lidského kapitálu podle Gary S. Beckera. Analýza je zaměřena na dělbu práce a rozložení jednotlivých úkolů zaměstnance na základě posouzení znalostí a specializace, rozsahu trhu a potenciálu růstu specializace a znalostí. Tyto kategorie jsou nahlíženy skrze vzdělávání zaměstnanců a postavení vzdělavatele v těchto aktivitách.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
1. Teoretické vymezení lidského kapitálu podle Gary S. Beckera
2. Analýza možností využití teorie lidského kapitálu pro zkvalitňování pracovní síly
3. Vytvoření modelu vzdělávání zaměstnanců na základě analýzy
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: Říjen 2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 10. 3. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Seznam doporučené literatury
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY (stačí 35 nejdůležitějších):
ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3
BECKER, Gary S. Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. 3rd ed. Chicago: The University of Chicago Press, c1993. ISBN 02-260-4120-4.
KAMENÍČEK, Jiří. Lidský kapitál: bohatství, které dřímá v nás. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2139-5.
Kolektiv autorů. Lidský kapitál a investice do vzdělání: Sborník z 9. ročníku mezinárodní vědecké konference [online]. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2006 [cit. 2016-03-30]. ISBN 80-86754-71-5. Dostupné z: http://www.vsfs.cz/prilohy/konference/lidsky-kapital-2006-sbornik.pdf
PAVLÍK, Ján (ed.). Gary Becker v Praze: Březen 1995. Praha: Centrum liberálních studií, 1996. ISBN 80-85341-56-5.
Seznam doporučené literatury
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY (stačí 35 nejdůležitějších):
ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3
BECKER, Gary S. Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. 3rd ed. Chicago: The University of Chicago Press, c1993. ISBN 02-260-4120-4.
KAMENÍČEK, Jiří. Lidský kapitál: bohatství, které dřímá v nás. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2139-5.
Kolektiv autorů. Lidský kapitál a investice do vzdělání: Sborník z 9. ročníku mezinárodní vědecké konference [online]. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., 2006 [cit. 2016-03-30]. ISBN 80-86754-71-5. Dostupné z: http://www.vsfs.cz/prilohy/konference/lidsky-kapital-2006-sbornik.pdf
PAVLÍK, Ján (ed.). Gary Becker v Praze: Březen 1995. Praha: Centrum liberálních studií, 1996. ISBN 80-85341-56-5.