Hlavním cílem této práce je ukázat, jakým způsobem byly ženy vnímány napříč kulturou country hudby, přesněji řečeno, přes hudbu předních amerických country umělkyň. Práce nabízí obecný stručný přehled prostředí a vývoje country hudby a zároveň poskytuje informace o způsobu života žen žijících v oblasti Appalačského pohoří, kde hudba vznikala. Praktická část je zaměřena na představení vybraných umělkyň a analýzu textů písní
od dvacátých let dvacátého století, kdy vznikala country hudba, přes poválečné období a ženské osvobozenecké hnutí až po osmdesátá léta dvacátého století. Cílem této analýzy je poskytnutí jasnějšího vhledu
do vývoje rolí žen ve společnosti. Pozornost je zaměřena na The Carter Family popisující vcelku patriarchální a sexistickou společnost meziválečného období. S příchodem Kitty Wells a působením Loretty Lynn a Dolly Parton se v průběhu let objevují v hudbě více feministická témata zabývající se rozvodem, antikoncepcí, sexuálním osvobozením, pracující ženou a dualistickým přístupem k ženám.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to show how women were perceived in American society through country music culture, specifically through the country music of female artists. The work provides an overview of the country music general background information and the picture of women's lives in the Appalachian Mountains area, where the music originated. The practical part focuses on introducing selected artists and analyzing the texts of songs of the time period from the birth of country music in 1920s, through the afterwar era and the Women's movement until the 1980s. The purpose of the analysis is to provide a clearer view on how women's roles in society evolved. The focus is on The Carter Family who describes the still quite patriarchal, sexist society of the between-the-wars period. Starting with Kitty Wells and continuing with Loretta Lynn and Dolly Parton more feminist topics appear, such as, birth control, sexual liberation, working women, double standard and divorce.
Klíčová slova
Country hudba, Feminismus, Appalačské ženy, The Carter Family, Kitty Wells, Loretta Lynn, Dolly Parton
Klíčová slova v angličtině
Country music, Feminism, Appalachian women, The Carter Family, Kitty Wells, Loretta Lynn, Dolly Parton
Rozsah průvodní práce
56 s (85 246 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním cílem této práce je ukázat, jakým způsobem byly ženy vnímány napříč kulturou country hudby, přesněji řečeno, přes hudbu předních amerických country umělkyň. Práce nabízí obecný stručný přehled prostředí a vývoje country hudby a zároveň poskytuje informace o způsobu života žen žijících v oblasti Appalačského pohoří, kde hudba vznikala. Praktická část je zaměřena na představení vybraných umělkyň a analýzu textů písní
od dvacátých let dvacátého století, kdy vznikala country hudba, přes poválečné období a ženské osvobozenecké hnutí až po osmdesátá léta dvacátého století. Cílem této analýzy je poskytnutí jasnějšího vhledu
do vývoje rolí žen ve společnosti. Pozornost je zaměřena na The Carter Family popisující vcelku patriarchální a sexistickou společnost meziválečného období. S příchodem Kitty Wells a působením Loretty Lynn a Dolly Parton se v průběhu let objevují v hudbě více feministická témata zabývající se rozvodem, antikoncepcí, sexuálním osvobozením, pracující ženou a dualistickým přístupem k ženám.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to show how women were perceived in American society through country music culture, specifically through the country music of female artists. The work provides an overview of the country music general background information and the picture of women's lives in the Appalachian Mountains area, where the music originated. The practical part focuses on introducing selected artists and analyzing the texts of songs of the time period from the birth of country music in 1920s, through the afterwar era and the Women's movement until the 1980s. The purpose of the analysis is to provide a clearer view on how women's roles in society evolved. The focus is on The Carter Family who describes the still quite patriarchal, sexist society of the between-the-wars period. Starting with Kitty Wells and continuing with Loretta Lynn and Dolly Parton more feminist topics appear, such as, birth control, sexual liberation, working women, double standard and divorce.
Klíčová slova
Country hudba, Feminismus, Appalačské ženy, The Carter Family, Kitty Wells, Loretta Lynn, Dolly Parton
Klíčová slova v angličtině
Country music, Feminism, Appalachian women, The Carter Family, Kitty Wells, Loretta Lynn, Dolly Parton
Zásady pro vypracování
1. Introduction
2. Theoretical part: Classification of American country music into the region, definition of the region and ethnic background; General development of country music
3. Practical part text analysis of the first generation of female country singers (1920s 1930: Carter Family, Kitty Wells), second generation (1950s: Patsy Cline, Loretta Lynn), third generation (1960s: Emmylou Harris, Dolly Parton) and contemporary artists; study of the thematic development
4. Conclusion
Zásady pro vypracování
1. Introduction
2. Theoretical part: Classification of American country music into the region, definition of the region and ethnic background; General development of country music
3. Practical part text analysis of the first generation of female country singers (1920s 1930: Carter Family, Kitty Wells), second generation (1950s: Patsy Cline, Loretta Lynn), third generation (1960s: Emmylou Harris, Dolly Parton) and contemporary artists; study of the thematic development
4. Conclusion
Seznam doporučené literatury
McCusker, K. M., Pecknold, D. (2004). American Made Music Series A Boy Named Sue: Gender and Country Music, University Press of Mississippi.
Wolfe, C. K. (2000). Classic Country: Legends of Country Music, Routledge.
Ellison, C. W, Abadie, A. J. (1995). Country Music Culture: From Hard Times to Heaven (Studies in Popular Culture), University Press of Mississippi.
Tribe, I. (2006). Country: A Regional Exploration (Greenwood Guides to American Roots Music), Greenwood Press.
Cusic, D. (2008). Discovering Country Music, Praeger Publishers.
Jarrett, M. (2014). Producing Country: The Inside Story of the Great Recordings, Wesleyan.
Seznam doporučené literatury
McCusker, K. M., Pecknold, D. (2004). American Made Music Series A Boy Named Sue: Gender and Country Music, University Press of Mississippi.
Wolfe, C. K. (2000). Classic Country: Legends of Country Music, Routledge.
Ellison, C. W, Abadie, A. J. (1995). Country Music Culture: From Hard Times to Heaven (Studies in Popular Culture), University Press of Mississippi.
Tribe, I. (2006). Country: A Regional Exploration (Greenwood Guides to American Roots Music), Greenwood Press.
Cusic, D. (2008). Discovering Country Music, Praeger Publishers.
Jarrett, M. (2014). Producing Country: The Inside Story of the Great Recordings, Wesleyan.