Diplomová práca sa zaoberá frazeologizmami vyskytujúcimi sa v recenziách filmu Sonnenallee. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. Teoretická časť sa zaoberá klasifikáciou frazeologizmov, špecifickými znakmi a ich použitím v texte. Ďalej sa venuje jednotlivým žurnalistickým textom, samostatnú podkapitolu tvorí recenzia a jej funkcie. V praktickej časti je uvedená analýza frazeologizmov, ktoré sa vyskytujú v recenziách filmu Sonnenallee. Analýza sa sústreďuje na určenie typu frazému, spôsobu použitia a miesta v texte.
Anotace v angličtině
This study deals with phrasemes used in the reviews of the movie Sonnenallee. It is divided into two sections, a theoretical and practical one. The theoretical section outlines phrasemes, their specific characteristics and attributes, and the application in the text. It further characterizes journalistic texts. One subchapter is devoted to the review and its functions. The aim of the practical section is an analysis of the phrasemes used in the reviews of the movie Sonnenallee. The analyses focuses on determining the type of the phrasem, the way of use and the place in the text.
Klíčová slova
frazeológia, frazeologizmus, klasifikácia frazeologizmov, znaky frazeologizmov, frazeologizmy v texte, médiá, žurnalistické texty, filmová recenzia
Klíčová slova v angličtině
phraseology, phrasem, classification of phrasems, characteristic of phrasems, phrasems in texts, medium, journalistic texts, film review
Rozsah průvodní práce
101 s. (147 916 znakov)
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práca sa zaoberá frazeologizmami vyskytujúcimi sa v recenziách filmu Sonnenallee. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. Teoretická časť sa zaoberá klasifikáciou frazeologizmov, špecifickými znakmi a ich použitím v texte. Ďalej sa venuje jednotlivým žurnalistickým textom, samostatnú podkapitolu tvorí recenzia a jej funkcie. V praktickej časti je uvedená analýza frazeologizmov, ktoré sa vyskytujú v recenziách filmu Sonnenallee. Analýza sa sústreďuje na určenie typu frazému, spôsobu použitia a miesta v texte.
Anotace v angličtině
This study deals with phrasemes used in the reviews of the movie Sonnenallee. It is divided into two sections, a theoretical and practical one. The theoretical section outlines phrasemes, their specific characteristics and attributes, and the application in the text. It further characterizes journalistic texts. One subchapter is devoted to the review and its functions. The aim of the practical section is an analysis of the phrasemes used in the reviews of the movie Sonnenallee. The analyses focuses on determining the type of the phrasem, the way of use and the place in the text.
Klíčová slova
frazeológia, frazeologizmus, klasifikácia frazeologizmov, znaky frazeologizmov, frazeologizmy v texte, médiá, žurnalistické texty, filmová recenzia
Klíčová slova v angličtině
phraseology, phrasem, classification of phrasems, characteristic of phrasems, phrasems in texts, medium, journalistic texts, film review
Zásady pro vypracování
1. Definice frazeologie a frazému, klasifikace frazémů, způsoby použití
frazémů v textu, jejich stylistické funkce
2. Klasifikace masmédií a žurnalistických textů, charakteristika filmové recenze
3. Frazémy ve filmových recenzích přehled výsledků dosavadního výzkumu
4. Charakteristika použité primární literatury
5. Excerpce frazémů z primárních textů a jejich popis podle teoretické části (viz bod 1)
6. Srovnání použití frazémů v jednotlivých recenzích a porovnání s výsledky obdobných zkoumání.
Zásady pro vypracování
1. Definice frazeologie a frazému, klasifikace frazémů, způsoby použití
frazémů v textu, jejich stylistické funkce
2. Klasifikace masmédií a žurnalistických textů, charakteristika filmové recenze
3. Frazémy ve filmových recenzích přehled výsledků dosavadního výzkumu
4. Charakteristika použité primární literatury
5. Excerpce frazémů z primárních textů a jejich popis podle teoretické části (viz bod 1)
6. Srovnání použití frazémů v jednotlivých recenzích a porovnání s výsledky obdobných zkoumání.
Seznam doporučené literatury
1. BURGER, Harald (2010): Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. 4., neu bearb. Aufl. Berlin: Schmidt.
2. FLEISCHER, Wolfgang (1997): Phraseologie der deutschen Gegenwartssprache. 2. durchges. u. erg. Aufl. Tübingen: Niemeyer.
3. HEŘMAN, Karel / BLAŽEJOVÁ, Markéta / GOLDHAHN, Helge u.a. (2010): Deutsch-tschechisches Wörterbuch der Phraseologismen und festgeprägten Wendungen. 2 Bde. Praha: Beck.
4. LÜGER, Heinz-Helmut (1995): Pressesprache. 2., neu bearb. Aufl. Tübingen: Niemeyer.
5. MALÁ, Jiřina (2009): Stilistische Textanalyse: Grundlagen und Methoden. Brno: Masarykova univerzita.
6. MALÁ, Jiřina (2008): Metaphern und Idiome als textstilistische Mittel in der Textsorte Filmrezension. Dargestellt an Filmrezensionen aus den Wochenmagazinen Der Spiegel und Focus. In: Sborník prací FF brněnské univerzity, R 13, S. 45 -55. (a další publikace autorky k jazyku filmových recenzí)
7. SANDIG, Barbara (2007): Stilistische Funktionen von Phrasemen. In: BURGER, H. u.a. (Hrsg.): Phraseologie: ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Berlin; New York: de Gruyter, S. 158- 175.
8. SKOG-SÖDERSVED, Mariann (2007): Phraseologismen in den Printmedien. In: BURGER, H. u.a. (Hrsg.), S. 269275.
9. SKOG-SÖDERSVED, Mariann (2011): Phraseologismen in Rezensionen am Beispiel der Buchbesprechungen in der FAZ. In: LENK, Hartmut E.H. / STEIN, Stephan (Hrsg.): Phraseologismen in Textsorten. Hildesheim: Olms, S. 89-107.
10. STEGERT, Gernot (2001): Kommunikative Funktionen der Zeitungsrezension. In: LEONHARD, Joachim-Felix / LUDWIG, Hans-Werner / SCHWARZE, Dietrich / STRASSNER, Erich (Hrsg.): Medienwissenschaft: Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen. 2. Teilband. Berlin; New York: de Gruyter, S. 1725-1728.
Seznam doporučené literatury
1. BURGER, Harald (2010): Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. 4., neu bearb. Aufl. Berlin: Schmidt.
2. FLEISCHER, Wolfgang (1997): Phraseologie der deutschen Gegenwartssprache. 2. durchges. u. erg. Aufl. Tübingen: Niemeyer.
3. HEŘMAN, Karel / BLAŽEJOVÁ, Markéta / GOLDHAHN, Helge u.a. (2010): Deutsch-tschechisches Wörterbuch der Phraseologismen und festgeprägten Wendungen. 2 Bde. Praha: Beck.
4. LÜGER, Heinz-Helmut (1995): Pressesprache. 2., neu bearb. Aufl. Tübingen: Niemeyer.
5. MALÁ, Jiřina (2009): Stilistische Textanalyse: Grundlagen und Methoden. Brno: Masarykova univerzita.
6. MALÁ, Jiřina (2008): Metaphern und Idiome als textstilistische Mittel in der Textsorte Filmrezension. Dargestellt an Filmrezensionen aus den Wochenmagazinen Der Spiegel und Focus. In: Sborník prací FF brněnské univerzity, R 13, S. 45 -55. (a další publikace autorky k jazyku filmových recenzí)
7. SANDIG, Barbara (2007): Stilistische Funktionen von Phrasemen. In: BURGER, H. u.a. (Hrsg.): Phraseologie: ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Berlin; New York: de Gruyter, S. 158- 175.
8. SKOG-SÖDERSVED, Mariann (2007): Phraseologismen in den Printmedien. In: BURGER, H. u.a. (Hrsg.), S. 269275.
9. SKOG-SÖDERSVED, Mariann (2011): Phraseologismen in Rezensionen am Beispiel der Buchbesprechungen in der FAZ. In: LENK, Hartmut E.H. / STEIN, Stephan (Hrsg.): Phraseologismen in Textsorten. Hildesheim: Olms, S. 89-107.
10. STEGERT, Gernot (2001): Kommunikative Funktionen der Zeitungsrezension. In: LEONHARD, Joachim-Felix / LUDWIG, Hans-Werner / SCHWARZE, Dietrich / STRASSNER, Erich (Hrsg.): Medienwissenschaft: Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen. 2. Teilband. Berlin; New York: de Gruyter, S. 1725-1728.