Informace o kvalifikační práci Hodnocení služby podporované zaměstnávání s přihlédnutím k potřebám pracovníků služby a ke specifikům práce s vybranými typy klientů
Práce se zaměřuje na hodnocení kvality služby podporovaného zaměstnávání klienty s mentálním postižením a klienty s duševním onemocněním v souvislosti s potřebami pracovníků služby (sociálních pracovníků v podporovaném zaměstnávání). Popisuje, jak se sociální pracovníci v podporovaném zaměstnávání vyjadřují k používanému způsobu hodnocení kvality služby s klientem. Dále srovnává požadavky uvedených pracovníků na hodnocení, a to i s ohledem na jejich potřeby. V teoretické části je zpracována problematika hodnocení kvality klienty obecně i přímo u podporovaného zaměstnávání. Empirická část zachycuje výzkum provedený ve spolupráci s pracovníky vybraných českých nestátních neziskových organizací poskytujících službu podporované zaměstnávání (nástroji sběru dat byly přípravné rozhovory a online dotazník). Práce přináší zjištění, že sociální pracovníci v podporovaném zaměstnávání se k systému hodnocení používanému v jejich organizaci vyjadřují kladně a že se také shodnou v tom, jaké parametry by hodnocení mělo mít. Součástí příloh práce je praktický výstup z výzkumu - Metodika hodnocení kvality PZ ve spolupráci s klienty s mentálním postižením a s klienty s duševním onemocněním.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on social workers' needs in quality evaluation of supported employment. Supported employment is for people with learning disabilities and people with mental illness. There is a description of social workers' opinions on clients' quality evaluation system. The thesis also compares social workers' needs andrequests to this evaluation system.The first part of the thesis focuses on clients' quality evaluation in general and also in supported employment specifically. There is a description of research among social workers working in supported employment in some Czech non governmental organizations in the second part of the thesis. The research outcomes: Social workers are satisfied with clients' quality evaluation system. Social workers' requests on evaluation system are similar. The thesis also provides an overview of the outcomes of the mentioned research called the Evaluation manual for supported employment which is aimed at people with learning disabilities and people with mental illness.
Klíčová slova
podporované zaměstnávání, hodnocení kvality sociálních služeb, mentální postižení, duševní onemocnění, potřeby sociálních pracovníků, metodika
Klíčová slova v angličtině
supported employment, social services' quality evaluation, learning disability, mental illness, social workers' needs, methodic manual
Rozsah průvodní práce
99 s. (106 878 zn.) + 229 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na hodnocení kvality služby podporovaného zaměstnávání klienty s mentálním postižením a klienty s duševním onemocněním v souvislosti s potřebami pracovníků služby (sociálních pracovníků v podporovaném zaměstnávání). Popisuje, jak se sociální pracovníci v podporovaném zaměstnávání vyjadřují k používanému způsobu hodnocení kvality služby s klientem. Dále srovnává požadavky uvedených pracovníků na hodnocení, a to i s ohledem na jejich potřeby. V teoretické části je zpracována problematika hodnocení kvality klienty obecně i přímo u podporovaného zaměstnávání. Empirická část zachycuje výzkum provedený ve spolupráci s pracovníky vybraných českých nestátních neziskových organizací poskytujících službu podporované zaměstnávání (nástroji sběru dat byly přípravné rozhovory a online dotazník). Práce přináší zjištění, že sociální pracovníci v podporovaném zaměstnávání se k systému hodnocení používanému v jejich organizaci vyjadřují kladně a že se také shodnou v tom, jaké parametry by hodnocení mělo mít. Součástí příloh práce je praktický výstup z výzkumu - Metodika hodnocení kvality PZ ve spolupráci s klienty s mentálním postižením a s klienty s duševním onemocněním.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on social workers' needs in quality evaluation of supported employment. Supported employment is for people with learning disabilities and people with mental illness. There is a description of social workers' opinions on clients' quality evaluation system. The thesis also compares social workers' needs andrequests to this evaluation system.The first part of the thesis focuses on clients' quality evaluation in general and also in supported employment specifically. There is a description of research among social workers working in supported employment in some Czech non governmental organizations in the second part of the thesis. The research outcomes: Social workers are satisfied with clients' quality evaluation system. Social workers' requests on evaluation system are similar. The thesis also provides an overview of the outcomes of the mentioned research called the Evaluation manual for supported employment which is aimed at people with learning disabilities and people with mental illness.
Klíčová slova
podporované zaměstnávání, hodnocení kvality sociálních služeb, mentální postižení, duševní onemocnění, potřeby sociálních pracovníků, metodika
Klíčová slova v angličtině
supported employment, social services' quality evaluation, learning disability, mental illness, social workers' needs, methodic manual
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Navrhnout metodiku hodnocení služby podporované zaměstnávání, která bude vycházet z konkrétních potřeb pracovníků této služby, a zároveň bude uzpůsobena specifikům v práci s vybranými typy klientů služby (osoby s mentálním postižením, osoby s duševním onemocněním).
B. Konkretizace cíle a předmětu práce:
Hodnocení sociálních služeb je dnes mnohdy považováno za pouhou formalitu. Hodnotící dotazníky mohou být často generovány pouze za účelem splnění požadavků stanoveného zákonem, aniž by přinášely organizaci a jejím pracovníkům cokoliv podnětného. Přitom právě promyšlené hodnocení služby skrývá velký potenciál, a to nejen ve vztahu ke kvalitě poskytování služby, ale i jako podnět pro další rozvoj pracovníků organizace. V rámci práce vytvořím návrh metodiky hodnocení služby podporované zaměstnávání, který bude vycházet z konkrétních požadavků pracovníků služby podporované zaměstnávání. Metodika bude také obsahovat doporučení, jak proces hodnocení služby realizovat tak, aby byla zohledněna specifika při získávání zpětné vazby od klientů s mentálním postižením a klientů s duševním onemocněním, tak, aby získaná data byla co nejvíce vypovídající.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
V první fázi proběhne výzkum v organizacích poskytujících podporované zaměstnávání. Za pomoci nestandardizovaných dotazníků bude od pracovníků služeb zjištěno, jaké jsou jejich potřeby vážící se k hodnocení služby podporované zaměstnávání (např. co by mělo hodnocení zahrnovat, aby výstupy z něj byly pro pracovníky užitečné, jakým konkrétním způsobem by hodnocení mělo probíhat, kdo by měl být do procesu hodnocení služby zaangažován, a další). Zjištěná data použiji jako podklad pro vytváření metodiky hodnocení služby podporované zaměstnávání, a to se zaměřením na hodnocení ve spolupráci klienty s mentálním postižením a duševním onemocněním. Po dokončení metodiky ověřím tu část, která probíhá v přímé spolupráci s uvedenými typy klientů, přímo v praxi, a získané podněty následně zapracuji.
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 31. 5. 2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Navrhnout metodiku hodnocení služby podporované zaměstnávání, která bude vycházet z konkrétních potřeb pracovníků této služby, a zároveň bude uzpůsobena specifikům v práci s vybranými typy klientů služby (osoby s mentálním postižením, osoby s duševním onemocněním).
B. Konkretizace cíle a předmětu práce:
Hodnocení sociálních služeb je dnes mnohdy považováno za pouhou formalitu. Hodnotící dotazníky mohou být často generovány pouze za účelem splnění požadavků stanoveného zákonem, aniž by přinášely organizaci a jejím pracovníkům cokoliv podnětného. Přitom právě promyšlené hodnocení služby skrývá velký potenciál, a to nejen ve vztahu ke kvalitě poskytování služby, ale i jako podnět pro další rozvoj pracovníků organizace. V rámci práce vytvořím návrh metodiky hodnocení služby podporované zaměstnávání, který bude vycházet z konkrétních požadavků pracovníků služby podporované zaměstnávání. Metodika bude také obsahovat doporučení, jak proces hodnocení služby realizovat tak, aby byla zohledněna specifika při získávání zpětné vazby od klientů s mentálním postižením a klientů s duševním onemocněním, tak, aby získaná data byla co nejvíce vypovídající.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
V první fázi proběhne výzkum v organizacích poskytujících podporované zaměstnávání. Za pomoci nestandardizovaných dotazníků bude od pracovníků služeb zjištěno, jaké jsou jejich potřeby vážící se k hodnocení služby podporované zaměstnávání (např. co by mělo hodnocení zahrnovat, aby výstupy z něj byly pro pracovníky užitečné, jakým konkrétním způsobem by hodnocení mělo probíhat, kdo by měl být do procesu hodnocení služby zaangažován, a další). Zjištěná data použiji jako podklad pro vytváření metodiky hodnocení služby podporované zaměstnávání, a to se zaměřením na hodnocení ve spolupráci klienty s mentálním postižením a duševním onemocněním. Po dokončení metodiky ověřím tu část, která probíhá v přímé spolupráci s uvedenými typy klientů, přímo v praxi, a získané podněty následně zapracuji.
D. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 31. 5. 2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017
Seznam doporučené literatury
- GIEDENBACHER, Y., STADLERNVIDA, M., STRUMPEL, CH. (2003). Kvalita podporovaného zaměstnávání z pohledu zájmových skupin. Hodnotící manuál. Vídeň: European Centr for Social Welfare Policy and Research.
- HUSÁROVÁ, A., FILIPCZYK, M. (2008). Brožura o evaluaci. Olomouc: ASPRA, a.s.
- KOLEKTIV AUTORŮ. (2006). Souhrnná metodika podporovaného zaměstnávání. Znojmo: Česká unie pro podporované zaměstnávání.
- KOLEKTIV AUTORŮ. (2002). Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí.
- MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. (2008). Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada.
- MALÍK HOLASOVÁ, V. (2014). Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada Publishing, a.s.
- SHAW, I., LISHMAN, J. (Eds.). (1999). Evaluation and social work practice. Sage.
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Seznam doporučené literatury
- GIEDENBACHER, Y., STADLERNVIDA, M., STRUMPEL, CH. (2003). Kvalita podporovaného zaměstnávání z pohledu zájmových skupin. Hodnotící manuál. Vídeň: European Centr for Social Welfare Policy and Research.
- HUSÁROVÁ, A., FILIPCZYK, M. (2008). Brožura o evaluaci. Olomouc: ASPRA, a.s.
- KOLEKTIV AUTORŮ. (2006). Souhrnná metodika podporovaného zaměstnávání. Znojmo: Česká unie pro podporované zaměstnávání.
- KOLEKTIV AUTORŮ. (2002). Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí.
- MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. (2008). Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada.
- MALÍK HOLASOVÁ, V. (2014). Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada Publishing, a.s.
- SHAW, I., LISHMAN, J. (Eds.). (1999). Evaluation and social work practice. Sage.
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.