Ve své diplomové práci se chci zabývat problematikou literárního žánru kaidan a jeho vlivy na filmovou podobu moderního japonského hororu. Především druhá zmiňovaná oblast si zaslouží hlubší zájem, neboť v období 21. století představuje jeden z hlavních kanálů, skrze které japonská kultura proniká do masového povědomí. Pozornost zaměřím primárně na dílo Jocuja kaidan a filmy spadající do skupiny tzv. nového japonského hororu, z nichž se budu zabývat především dvěma mezinárodně nejproslulejšími - Ringu a Džu-on. Je nutné dodat, že v případě zkoumání Jocuja kaidan, tedy díla z období Edo vytvořeného původně jako hra divadla kabuki, budu vycházet z jeho literární podoby, která v českém překladu vyšla v souboru japonských dramat Kalhoty pro dva.
Anotace v angličtině
My thesis explores the issue of kaidan as a literary genre, and its influence on modern Japanese horror cinema. Particulary the latter genre diserves a closer look, because it has been established as one of the main channels of the 21th century, that allowed Japanese culture enter the mass counciousness all around the world. I will focus my attention on the theatre play Yotsuya Kaidan and movies belonging to the new wave of Japanese horror, especially the two most significant Ringu and Ju-On. It is important to say, that in case of Yotsuya Kaidan, my analysis is based on the literary adaptation of this play, that was translated into Czech language amd published in an anthology of japanese theatre called "Kalhoty pro Dva".
Klíčová slova
duchové, horor, Japonsko, kaidan, Kruh, Nenávist
Klíčová slova v angličtině
ghost, The Grudge, horror, kaidan, Ring
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci se chci zabývat problematikou literárního žánru kaidan a jeho vlivy na filmovou podobu moderního japonského hororu. Především druhá zmiňovaná oblast si zaslouží hlubší zájem, neboť v období 21. století představuje jeden z hlavních kanálů, skrze které japonská kultura proniká do masového povědomí. Pozornost zaměřím primárně na dílo Jocuja kaidan a filmy spadající do skupiny tzv. nového japonského hororu, z nichž se budu zabývat především dvěma mezinárodně nejproslulejšími - Ringu a Džu-on. Je nutné dodat, že v případě zkoumání Jocuja kaidan, tedy díla z období Edo vytvořeného původně jako hra divadla kabuki, budu vycházet z jeho literární podoby, která v českém překladu vyšla v souboru japonských dramat Kalhoty pro dva.
Anotace v angličtině
My thesis explores the issue of kaidan as a literary genre, and its influence on modern Japanese horror cinema. Particulary the latter genre diserves a closer look, because it has been established as one of the main channels of the 21th century, that allowed Japanese culture enter the mass counciousness all around the world. I will focus my attention on the theatre play Yotsuya Kaidan and movies belonging to the new wave of Japanese horror, especially the two most significant Ringu and Ju-On. It is important to say, that in case of Yotsuya Kaidan, my analysis is based on the literary adaptation of this play, that was translated into Czech language amd published in an anthology of japanese theatre called "Kalhoty pro Dva".
Klíčová slova
duchové, horor, Japonsko, kaidan, Kruh, Nenávist
Klíčová slova v angličtině
ghost, The Grudge, horror, kaidan, Ring
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se chci zabývat problematikou literárního žánru kaidan a jeho vlivy na filmovou podobu moderního japonského hororu. Především druhá zmiňovaná oblast si zaslouží hlubší zájem, neboť v období 21. století představuje jeden z hlavních kanálů, skrze které japonská kultura proniká do masového povědomí. Pozornost zaměřím primárně na dílo Jocuja kaidan a filmy spadající do skupiny tzv. nového japonského hororu, z nichž se budu zabývat především dvěma mezinárodně nejproslulejšími - Ringu a Džu-on. Je nutné dodat, že v případě zkoumání Jocuja kaidan, tedy díla z období Edo vytvořeného původně jako hra divadla kabuki, budu vycházet z jeho literární podoby, která v českém překladu vyšla v souboru japonských dramat Kalhoty pro dva.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se chci zabývat problematikou literárního žánru kaidan a jeho vlivy na filmovou podobu moderního japonského hororu. Především druhá zmiňovaná oblast si zaslouží hlubší zájem, neboť v období 21. století představuje jeden z hlavních kanálů, skrze které japonská kultura proniká do masového povědomí. Pozornost zaměřím primárně na dílo Jocuja kaidan a filmy spadající do skupiny tzv. nového japonského hororu, z nichž se budu zabývat především dvěma mezinárodně nejproslulejšími - Ringu a Džu-on. Je nutné dodat, že v případě zkoumání Jocuja kaidan, tedy díla z období Edo vytvořeného původně jako hra divadla kabuki, budu vycházet z jeho literární podoby, která v českém překladu vyšla v souboru japonských dramat Kalhoty pro dva.
Seznam doporučené literatury
Todorov, Tzvetan - Úvod do fantastické literatury
Kalhoty pro dva - Antologie japonského divadla
Balmain, Colette - Introduction to Japanese Horror Film
Sumpter, Sara L. - From Scrolls to Prints to Moving Pictures: Iconographic Ghost Imagery from Pre-Modern Japan to The Contemporary Horror Film
McRoy, Jay - Japanese Horror Cinema
Drvota, Mojmír - Základní složky filmu
Seznam doporučené literatury
Todorov, Tzvetan - Úvod do fantastické literatury
Kalhoty pro dva - Antologie japonského divadla
Balmain, Colette - Introduction to Japanese Horror Film
Sumpter, Sara L. - From Scrolls to Prints to Moving Pictures: Iconographic Ghost Imagery from Pre-Modern Japan to The Contemporary Horror Film
McRoy, Jay - Japanese Horror Cinema
Drvota, Mojmír - Základní složky filmu