Tato bakalářská práce se zaměřuje na ženské role v tradičním japonském divadle kabuki. Zkoumá idealizovaný koncept ženských postav a jeho vznik, zaměřuje se na stylizaci, symboliku a jednotlivá estetická i ideologická pravidla. Cílem práce je přiblížit teoretický rámec ženských rolí a posléze zkoumat, jak jsou teoretická pravidla pro ženské postavy aplikována v jednotlivých divadelních hrách. Po nastínění vývoje kabuki je práce rozdělena na teoretickou část, část popisující konkrétní realizaci daných ideálů v kabuki a na bližší rozbor jedné hry.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with women roles in Kabuki, the traditional Japanese theatre. It studies an idealized concept of women characters and its origin, it focuses on stylization, symbolism and particular aesthetic rules, as well as ideological rules. The purpose of this thesis is to describe a theoretical aspect of women roles and to study how these theoretical rules are applied and put into effect in given plays. After a brief description of development of Kabuki, the thesis is divided into a theoretical part, a part dealing with the practical usage in given plays and into more detailed analysis of one play.
Klíčová slova
kabuki, divadlo, onnagata, Edo, estetika, ideál, symbol
Klíčová slova v angličtině
Kabuki, theatre, onnagata, Edo, the aesthetic, ideals, symbols
Rozsah průvodní práce
73 s. (100 284 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na ženské role v tradičním japonském divadle kabuki. Zkoumá idealizovaný koncept ženských postav a jeho vznik, zaměřuje se na stylizaci, symboliku a jednotlivá estetická i ideologická pravidla. Cílem práce je přiblížit teoretický rámec ženských rolí a posléze zkoumat, jak jsou teoretická pravidla pro ženské postavy aplikována v jednotlivých divadelních hrách. Po nastínění vývoje kabuki je práce rozdělena na teoretickou část, část popisující konkrétní realizaci daných ideálů v kabuki a na bližší rozbor jedné hry.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis deals with women roles in Kabuki, the traditional Japanese theatre. It studies an idealized concept of women characters and its origin, it focuses on stylization, symbolism and particular aesthetic rules, as well as ideological rules. The purpose of this thesis is to describe a theoretical aspect of women roles and to study how these theoretical rules are applied and put into effect in given plays. After a brief description of development of Kabuki, the thesis is divided into a theoretical part, a part dealing with the practical usage in given plays and into more detailed analysis of one play.
Klíčová slova
kabuki, divadlo, onnagata, Edo, estetika, ideál, symbol
Klíčová slova v angličtině
Kabuki, theatre, onnagata, Edo, the aesthetic, ideals, symbols
Zásady pro vypracování
V této bakalářské práci se budu zabývat ženskou rolí onnagata a jejími estetickými pravidly. Po stručném nastínění historie a vývoje divadla kabuki se zaměřím na charakteristiku a ustálenou formu role onnagata. Důraz bude kladen na její symboliku jakožto idealizovaný koncept. V závěru práce hodlám poukázat na pozici onnagata v současném kabuki.
Zásady pro vypracování
V této bakalářské práci se budu zabývat ženskou rolí onnagata a jejími estetickými pravidly. Po stručném nastínění historie a vývoje divadla kabuki se zaměřím na charakteristiku a ustálenou formu role onnagata. Důraz bude kladen na její symboliku jakožto idealizovaný koncept. V závěru práce hodlám poukázat na pozici onnagata v současném kabuki.
Seznam doporučené literatury
BRANDON, James R."Reflections on the Onnagata." Asian Theatre Journal 29, no. 1 (2012): 122-125. https://muse.jhu.edu/.
EARLE, Ernst. The Kabuki Theatre. University of Hawaii Press; Reissue edition, 1974. ISBN 0824803191
IMAO, Tecuya. Kabuki no rekishi. Tokyo: Iwanami shoten, 2000. ISBN 4-00-430661-2.
KAWATAKE, Toshio. Kabuki: baroque fusion of the arts. Tokyo: LTCB International Library Trust, 2003, xxiv, 301 s. [15] s. obr. příl.
LEITHER, Samuel L. A Kabuki Reader: History and Performance. Routledge; 1 edition, 2001. ISBN 0765607050
MEZUR, Katherine. Beautiful Boys/Outlaw Bodies: Devising Kabuki Female-Likeness. Springer, 2005. ISBN 1403979138
WATANABE, Tamocu. Onnagata no unmei. Tokyo: Iwanami shoten, 2002. ISBN 4006020538.
Seznam doporučené literatury
BRANDON, James R."Reflections on the Onnagata." Asian Theatre Journal 29, no. 1 (2012): 122-125. https://muse.jhu.edu/.
EARLE, Ernst. The Kabuki Theatre. University of Hawaii Press; Reissue edition, 1974. ISBN 0824803191
IMAO, Tecuya. Kabuki no rekishi. Tokyo: Iwanami shoten, 2000. ISBN 4-00-430661-2.
KAWATAKE, Toshio. Kabuki: baroque fusion of the arts. Tokyo: LTCB International Library Trust, 2003, xxiv, 301 s. [15] s. obr. příl.
LEITHER, Samuel L. A Kabuki Reader: History and Performance. Routledge; 1 edition, 2001. ISBN 0765607050
MEZUR, Katherine. Beautiful Boys/Outlaw Bodies: Devising Kabuki Female-Likeness. Springer, 2005. ISBN 1403979138
WATANABE, Tamocu. Onnagata no unmei. Tokyo: Iwanami shoten, 2002. ISBN 4006020538.