Tato práce je zaměřena na formální vzdělávání dospělých. Cílem je provedení deskripce teoretických východisek dospělého člověka jako aktéra celoživotního vzdělávání a pokus o nalezení možných důvodů, které vedou jedince k tomu, aby se znovu zapojil do vzdělávání. Diplomová práce je koncipována do dvou částí. První, teoretická část, blíže specifikuje pojem celoživotního vzdělávání a charakterizuje postavu dospělého člověka v rámci dalšího vzdělávání. Následně jsou zde představeny další výzkumy zabývající se tématem dospělého jedince právě ve zmíněném vzdělávání. Získané informace z těchto výzkumů mi mohou posloužit jako určitá vodítka pro tvorbu vlastního výzkumu. Druhá, empirická část, je zaměřena na konstrukci mého vlastního výzkumu s analýzou a prezentací výsledků, ke kterým jsem dospěla. V závěru práce jsem se pokusila o nalezení možných paralel popřípadě odlišností tím, že jsem porovnala zjištěné výsledky s již existujícími výzkumy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on formal education of adults. The aim is a description of theoretic basis of an adult as a participant of lifelong education and an attempt to find possible reasons that lead an individual to involve again in education. The thesis consists of two parts. First, theoretic part closely specifies the term lifelong education and defines the adult within the further education. Afterwards, further researches dealing with the topic of lifelong education of adults are presented. Information gained from these researches can serve as certain clues for a creation of my own research. Second, empiric part is focused on the creation of my own research with an analysis and presentation of results. In the end of my work, I tried to find possible analogies or differences by comparing discovered results with already existing researches.
Klíčová slova
celoživotní učení, vzdělávání dospělých, formální vzdělávání, důvody ke studiu
Klíčová slova v angličtině
Lifelong learning, adult education, formal education, reasons for studying
Rozsah průvodní práce
92 s. (137 527 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na formální vzdělávání dospělých. Cílem je provedení deskripce teoretických východisek dospělého člověka jako aktéra celoživotního vzdělávání a pokus o nalezení možných důvodů, které vedou jedince k tomu, aby se znovu zapojil do vzdělávání. Diplomová práce je koncipována do dvou částí. První, teoretická část, blíže specifikuje pojem celoživotního vzdělávání a charakterizuje postavu dospělého člověka v rámci dalšího vzdělávání. Následně jsou zde představeny další výzkumy zabývající se tématem dospělého jedince právě ve zmíněném vzdělávání. Získané informace z těchto výzkumů mi mohou posloužit jako určitá vodítka pro tvorbu vlastního výzkumu. Druhá, empirická část, je zaměřena na konstrukci mého vlastního výzkumu s analýzou a prezentací výsledků, ke kterým jsem dospěla. V závěru práce jsem se pokusila o nalezení možných paralel popřípadě odlišností tím, že jsem porovnala zjištěné výsledky s již existujícími výzkumy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on formal education of adults. The aim is a description of theoretic basis of an adult as a participant of lifelong education and an attempt to find possible reasons that lead an individual to involve again in education. The thesis consists of two parts. First, theoretic part closely specifies the term lifelong education and defines the adult within the further education. Afterwards, further researches dealing with the topic of lifelong education of adults are presented. Information gained from these researches can serve as certain clues for a creation of my own research. Second, empiric part is focused on the creation of my own research with an analysis and presentation of results. In the end of my work, I tried to find possible analogies or differences by comparing discovered results with already existing researches.
Klíčová slova
celoživotní učení, vzdělávání dospělých, formální vzdělávání, důvody ke studiu
Klíčová slova v angličtině
Lifelong learning, adult education, formal education, reasons for studying
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka: Zjištění důvodů k návratu na vysokou školu ke studiu magisterského oboru Andragogika UP Olomouc.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Na základě výzkumného šetření, které bude provedena na souboru studentů kombinovaného magisterského studia Andragogika na UP, budou zjištěny důvody pro návrat dospělých na vysokou školu.
Návrh postupu řešení (volba metod): První část práce bude zaměřena na koncept celoživotního vzdělávání. Druhá část přiblíží účast dospělého na formálním vzdělávání. Důvody k návratu na vysokou školu. Výzkumné šetření bude provedeno na základě dotazníků. Cílem bude zjištění důvodů dospělých ke vzdělávání v magisterském studiu oboru Andragogika.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30.9.2016
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2017
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017.
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka: Zjištění důvodů k návratu na vysokou školu ke studiu magisterského oboru Andragogika UP Olomouc.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Na základě výzkumného šetření, které bude provedena na souboru studentů kombinovaného magisterského studia Andragogika na UP, budou zjištěny důvody pro návrat dospělých na vysokou školu.
Návrh postupu řešení (volba metod): První část práce bude zaměřena na koncept celoživotního vzdělávání. Druhá část přiblíží účast dospělého na formálním vzdělávání. Důvody k návratu na vysokou školu. Výzkumné šetření bude provedeno na základě dotazníků. Cílem bude zjištění důvodů dospělých ke vzdělávání v magisterském studiu oboru Andragogika.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 30.9.2016
hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2017
odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. (2008). Andragogika. (Vyd. 1., 135 s.) Praha: Grada.
Veteška, J., & Vacínová, T. (2011). Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. (Vyd. 1., 208 s.) Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Šeďová, K., Novotný, P. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. Pedagogika, 16(2), 140 151.
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. (1. vyd., 339 s.) Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. (2008). Andragogika. (Vyd. 1., 135 s.) Praha: Grada.
Veteška, J., & Vacínová, T. (2011). Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. (Vyd. 1., 208 s.) Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Šeďová, K., Novotný, P. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. Pedagogika, 16(2), 140 151.
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. (1. vyd., 339 s.) Brno: Masarykova univerzita.