Diplomová práce se zabývá teoretickými východisky z oblasti vzdělávání dospělých se zaměřením na rozvoj vzdělavatelů dospělých-lektorů v prostředí vybrané vojenské organizace, a to Velitelství výcviku-Vojenská akademie.
S využitím metod analýzy vnitřních dokumentů a řízených rozhovorů s vybranými lektory organizace, identifikuje vnitřní a vnější faktory systému jejich přípravy. Identifikované faktory jsou analyzovány pomocí SWOT analýzy, její výstupem jsou návrhy, které se organizaci nabízí ke zkvalitnění současného systému přípravy lektorů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the theoretical background of adult education with a focus on the development of educators-lecturers in the environment of a selected military organization, namely Training Command-Military Academy.
Using methods of analysis of internal documents and interviews with selected lecturers of the organization, it identifies internal and external factors of the system of their preparation. The identified factors are analyzed by using SWOT analysis then; the outputs are possible proposals for solutions that the organization can use to improve the current system of lecturers training.
Klíčová slova
Armáda České republiky, firemní vzdělávání, lektor, lektorské kompetence, SWOT analýza, systém přípravy personálu v Armádě České republiky, vzdělávaní dospělých, vzdělavatel dospělých
Klíčová slova v angličtině
adult education, adult educator, Army of the Czech republic, corporate education, lecturer, lecturer competence, SWOT analysis, training system in the Army of the Czech Republic
Rozsah průvodní práce
102 s. (145 605 znaků s mezera
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá teoretickými východisky z oblasti vzdělávání dospělých se zaměřením na rozvoj vzdělavatelů dospělých-lektorů v prostředí vybrané vojenské organizace, a to Velitelství výcviku-Vojenská akademie.
S využitím metod analýzy vnitřních dokumentů a řízených rozhovorů s vybranými lektory organizace, identifikuje vnitřní a vnější faktory systému jejich přípravy. Identifikované faktory jsou analyzovány pomocí SWOT analýzy, její výstupem jsou návrhy, které se organizaci nabízí ke zkvalitnění současného systému přípravy lektorů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the theoretical background of adult education with a focus on the development of educators-lecturers in the environment of a selected military organization, namely Training Command-Military Academy.
Using methods of analysis of internal documents and interviews with selected lecturers of the organization, it identifies internal and external factors of the system of their preparation. The identified factors are analyzed by using SWOT analysis then; the outputs are possible proposals for solutions that the organization can use to improve the current system of lecturers training.
Klíčová slova
Armáda České republiky, firemní vzdělávání, lektor, lektorské kompetence, SWOT analýza, systém přípravy personálu v Armádě České republiky, vzdělávaní dospělých, vzdělavatel dospělých
Klíčová slova v angličtině
adult education, adult educator, Army of the Czech republic, corporate education, lecturer, lecturer competence, SWOT analysis, training system in the Army of the Czech Republic
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka: Cílem práce je provést analýzu současného systému přípravy vzdělavatelů dospělých v Armádě České republiky pomocí SWOT analýzy a navrhnout možnosti vedoucí ke zlepšení systému přípravy vzdělavatelů dospělých. Zkoumaným subjektem bude vybraný vojenský útvar, kterým je resortní vzdělávací zařízení Ministerstva obrany ČR, a to Velitelství výcviku-Vojenské akademie ve Vyškově.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V diplomové práci bude provedena analýza současného systému přípravy vzdělavatelů dospělých s důrazem na profesionalizaci lektorů. Na základě analýzy budou identifikovány silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. Poté budou navržena opatření vedoucí ke zlepšení systému přípravy vzdělavatelů dospělých v AČR.
Cíl diplomové práce bude realizován ve třech krocích.
Analýza dokumentů (zákonů, strategií, metodických pokynů, apod.) z oblasti vzdělávání dospělých.
Realizace řízených rozhovorů s vybranými lektory podílejícími se na vzdělávání dospělých s cílem zjistit skutečný stav jejich přípravy.
Zpracování SWOT analýzy současného sytému přípravy vzdělavatelů dospělých v AČR.
Návrh úpravy systému přípravy vzdělavatelů dospělých.
Cílová skupina: profesionální vojáci z povolání zařazeni na funkci lektora (příp. instruktora) u vybrané vzdělávací a výcvikové organizace AČR.
Zdůvodnění: pro přípravu vzdělavatelů dospělých v současné době neexistuje žádná resortní publikace, která by se této zkoumané problematice věnovala. Současná publikace Pub 70-01-01 Příprava příslušníků AČR definuje požadavky na velitele a instruktora, ale neřeší systém přípravy vzdělavatelů dospělých a požadavky, jež jsou kladené na výkon funkce lektora v oblasti kompetencí (vědomostí, dovedností, schopností a postojů). Výstupy práce budou sloužit pro rozvoj lektorského sboru vybraného vojenského útvaru (Velitelství výcviku-Vojenská akademie ve Vyškově).
V teoretické části budou na základě studia odborné literatury a vnitřních předpisů AČR popsány základní teoretické pojmy v oblasti teorie vzdělávání dospělých, profesionalizace lektorského sboru, lektorské kompetence, metody rozvoje a současný systém přípravy vzdělavatelů dospělých ve specifických podmínkách AČR.
Ve výzkumné části budou provedeny řízené rozhovory s vojáky z povolání (lektory a instruktory), jejichž cílem bude zjištění aktuálního stavu jejich vzdělávání. Na základě zjištěných poznatků bude pomocí výsledků SWOT analýzy navržena úprava současného systému přípravy vzdělavatelů dospělých.
Návrh postupu řešení (volba metod): studium odborné literatury zaměřené na přípravu lektorů / instruktorů, analýza vnitřních dokumentů AČR věnující se vzdělávání, analýza současného stavu s využitím informací získaných řízenými rozhovory s lektory / instruktory, syntéza získaných poznatků, návrh úpravy stávajícího systému přípravy vzdělavatelů dospělých.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce ? nejpozději do: 30. 10. 2019
hotová práce k poslední konzultaci ? nejpozději do: 28. 4. 2020
odevzdání definitivní verze práce ? nejpozději do: 6. 5. 2020.
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka: Cílem práce je provést analýzu současného systému přípravy vzdělavatelů dospělých v Armádě České republiky pomocí SWOT analýzy a navrhnout možnosti vedoucí ke zlepšení systému přípravy vzdělavatelů dospělých. Zkoumaným subjektem bude vybraný vojenský útvar, kterým je resortní vzdělávací zařízení Ministerstva obrany ČR, a to Velitelství výcviku-Vojenské akademie ve Vyškově.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V diplomové práci bude provedena analýza současného systému přípravy vzdělavatelů dospělých s důrazem na profesionalizaci lektorů. Na základě analýzy budou identifikovány silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. Poté budou navržena opatření vedoucí ke zlepšení systému přípravy vzdělavatelů dospělých v AČR.
Cíl diplomové práce bude realizován ve třech krocích.
Analýza dokumentů (zákonů, strategií, metodických pokynů, apod.) z oblasti vzdělávání dospělých.
Realizace řízených rozhovorů s vybranými lektory podílejícími se na vzdělávání dospělých s cílem zjistit skutečný stav jejich přípravy.
Zpracování SWOT analýzy současného sytému přípravy vzdělavatelů dospělých v AČR.
Návrh úpravy systému přípravy vzdělavatelů dospělých.
Cílová skupina: profesionální vojáci z povolání zařazeni na funkci lektora (příp. instruktora) u vybrané vzdělávací a výcvikové organizace AČR.
Zdůvodnění: pro přípravu vzdělavatelů dospělých v současné době neexistuje žádná resortní publikace, která by se této zkoumané problematice věnovala. Současná publikace Pub 70-01-01 Příprava příslušníků AČR definuje požadavky na velitele a instruktora, ale neřeší systém přípravy vzdělavatelů dospělých a požadavky, jež jsou kladené na výkon funkce lektora v oblasti kompetencí (vědomostí, dovedností, schopností a postojů). Výstupy práce budou sloužit pro rozvoj lektorského sboru vybraného vojenského útvaru (Velitelství výcviku-Vojenská akademie ve Vyškově).
V teoretické části budou na základě studia odborné literatury a vnitřních předpisů AČR popsány základní teoretické pojmy v oblasti teorie vzdělávání dospělých, profesionalizace lektorského sboru, lektorské kompetence, metody rozvoje a současný systém přípravy vzdělavatelů dospělých ve specifických podmínkách AČR.
Ve výzkumné části budou provedeny řízené rozhovory s vojáky z povolání (lektory a instruktory), jejichž cílem bude zjištění aktuálního stavu jejich vzdělávání. Na základě zjištěných poznatků bude pomocí výsledků SWOT analýzy navržena úprava současného systému přípravy vzdělavatelů dospělých.
Návrh postupu řešení (volba metod): studium odborné literatury zaměřené na přípravu lektorů / instruktorů, analýza vnitřních dokumentů AČR věnující se vzdělávání, analýza současného stavu s využitím informací získaných řízenými rozhovory s lektory / instruktory, syntéza získaných poznatků, návrh úpravy stávajícího systému přípravy vzdělavatelů dospělých.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce ? nejpozději do: 30. 10. 2019
hotová práce k poslední konzultaci ? nejpozději do: 28. 4. 2020
odevzdání definitivní verze práce ? nejpozději do: 6. 5. 2020.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, M.; ŠERÁK M. Andragogika a vzdělávání dospělých Vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. 169 s. ISBN 978-80-7308-694-7.
HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 240 s. ISBN 978-80-247-1457-8.
LANGER, T. Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 244 s. ISBN 978-80-271-0093-4.
Ministerstvo obrany. Pub 70-01-01 Příprava příslušníků AČR. Vyškov: Správa doktrín ŘeVD, 2007. 224 s.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 320 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
DESPOTOVIĆ, Miomir. Vzdělávání dospělých mezi profesionalizací a profesionalismem. Studia Paedagogica 2012, r. 17, č. 1, s. 75-90. ISSN 1803-7437.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, M.; ŠERÁK M. Andragogika a vzdělávání dospělých Vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. 169 s. ISBN 978-80-7308-694-7.
HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 240 s. ISBN 978-80-247-1457-8.
LANGER, T. Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 244 s. ISBN 978-80-271-0093-4.
Ministerstvo obrany. Pub 70-01-01 Příprava příslušníků AČR. Vyškov: Správa doktrín ŘeVD, 2007. 224 s.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 320 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
DESPOTOVIĆ, Miomir. Vzdělávání dospělých mezi profesionalizací a profesionalismem. Studia Paedagogica 2012, r. 17, č. 1, s. 75-90. ISSN 1803-7437.