Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním dospělých se zaměřením na kombinovanou formu terciálního vzdělávání v rámci konceptu celoživotního učení. Cílem této práce je identifikace důvodů, které vedou jedince ke studiu kombinované formy vysokoškolského studia. Teoretická část shrnuje teoretické poznatky z oblasti andragogiky. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumu, který byl proveden dotazníkovou formou mezi absolventy kombinované formy oboru andragogika, tato část práce odpovídá na stanovené výzkumné otázky. Autor zde také odpovídá na otázku, zda hlavním důvodem ke studiu je kariérní a společenský posun jedince.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with education of adults focusing on the distance form of tertiary education in connection with the concept of lifelong learning. The aim of this work is to identify the reasons that lead individuals to study the distance form of university. The theoretical part summarizes theoretical knowledge from the field of andragogy. In the practical part there are presented results of the research, which was made in the form of questionnaire among graduates of distance form of the field of andragogy, this part of the thesis corresponds to the specified research questions. The author here also answers the question if the career and social shift of an individual are the main reasons for studying.
Klíčová slova
Celoživotní učení, důvody, kombinované studium, terciální vzdělávání, učení
Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním dospělých se zaměřením na kombinovanou formu terciálního vzdělávání v rámci konceptu celoživotního učení. Cílem této práce je identifikace důvodů, které vedou jedince ke studiu kombinované formy vysokoškolského studia. Teoretická část shrnuje teoretické poznatky z oblasti andragogiky. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumu, který byl proveden dotazníkovou formou mezi absolventy kombinované formy oboru andragogika, tato část práce odpovídá na stanovené výzkumné otázky. Autor zde také odpovídá na otázku, zda hlavním důvodem ke studiu je kariérní a společenský posun jedince.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with education of adults focusing on the distance form of tertiary education in connection with the concept of lifelong learning. The aim of this work is to identify the reasons that lead individuals to study the distance form of university. The theoretical part summarizes theoretical knowledge from the field of andragogy. In the practical part there are presented results of the research, which was made in the form of questionnaire among graduates of distance form of the field of andragogy, this part of the thesis corresponds to the specified research questions. The author here also answers the question if the career and social shift of an individual are the main reasons for studying.
Klíčová slova
Celoživotní učení, důvody, kombinované studium, terciální vzdělávání, učení
Cíl práce, výzkumná otázka: Cílem navrhované bakalářské práce je identifikovat důvody, proč si lidé dodělávají vysokoškolské vzdělání kombinovanou formu studia. Je nejčastějším důvodem studia kariérní a společenský posun?
A. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
- Proč si lidé v průběhu života doplňují vysokoškolské vzdělání?
- Proč volí kombinovanou formu studia?
- Jak se těmto lidem daří skloubit studium s jejich rodinným a pracovním životem?
- Byla u absolventů naplněna jejich očekávání?
V posledních letech pozoruji ve svém okolí zvýšený zájem o terciální vzdělávání kombinovanou formou studia. Rád bych v této práci identifikoval hlavní důvody, které jednotlivce ke studiu vedou. Vzhledem ke skutečnosti, že mé vlastní studium výrazně zasahuje do mého soukromého i pracovního života, zajímá mě, jak se ostatním studentům daří/dařilo s touto skutečností vyrovnat a zda byla naplněna jejich očekávání. V této oblasti již v minulosti proběhly výzkumy jak ve světě, tak v České republice. Výsledky mého šetření bych rád porovnal s již dostupnými výsledky šetření v České republice.
B. Návrh postupu řešení (volba metod):
Empirický výzkum za pomocí kvalitativních a kvantitativních metod: strukturované rozhovory a dotazníkové šetření. Práce se kromě empirických dat opírá o analýzu sekundární literatury k danému tématu.
C. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 31. 10.2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017.
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka: Cílem navrhované bakalářské práce je identifikovat důvody, proč si lidé dodělávají vysokoškolské vzdělání kombinovanou formu studia. Je nejčastějším důvodem studia kariérní a společenský posun?
A. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
- Proč si lidé v průběhu života doplňují vysokoškolské vzdělání?
- Proč volí kombinovanou formu studia?
- Jak se těmto lidem daří skloubit studium s jejich rodinným a pracovním životem?
- Byla u absolventů naplněna jejich očekávání?
V posledních letech pozoruji ve svém okolí zvýšený zájem o terciální vzdělávání kombinovanou formou studia. Rád bych v této práci identifikoval hlavní důvody, které jednotlivce ke studiu vedou. Vzhledem ke skutečnosti, že mé vlastní studium výrazně zasahuje do mého soukromého i pracovního života, zajímá mě, jak se ostatním studentům daří/dařilo s touto skutečností vyrovnat a zda byla naplněna jejich očekávání. V této oblasti již v minulosti proběhly výzkumy jak ve světě, tak v České republice. Výsledky mého šetření bych rád porovnal s již dostupnými výsledky šetření v České republice.
B. Návrh postupu řešení (volba metod):
Empirický výzkum za pomocí kvalitativních a kvantitativních metod: strukturované rozhovory a dotazníkové šetření. Práce se kromě empirických dat opírá o analýzu sekundární literatury k danému tématu.
C. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 31. 10.2016
- hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 28. 2. 2017
- odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2017.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, J., 2008. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa s.r.o. ISBN 978-80-87197-12-7
PALÁN, Z., 2007. Další vzdělávání ve světě změn. Praha: UJAK. ISBN 978-80-86723-31-0
VETEŠKA, J., M., TURECKIOVÁ, 2008. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s.
ISBN 978-80-247-1770-8
BENEŠ, M., 2014. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4824-5
PRŮCHA, J., 2014. Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5232-7
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-1369-4
HENDL, J., 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, s.r.o. ISBN 80-7367-040-2
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, J., 2008. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa s.r.o. ISBN 978-80-87197-12-7
PALÁN, Z., 2007. Další vzdělávání ve světě změn. Praha: UJAK. ISBN 978-80-86723-31-0
VETEŠKA, J., M., TURECKIOVÁ, 2008. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s.
ISBN 978-80-247-1770-8
BENEŠ, M., 2014. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4824-5
PRŮCHA, J., 2014. Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5232-7
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-1369-4
HENDL, J., 2005. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, s.r.o. ISBN 80-7367-040-2