Teoretická část práce pojednává o rysech, etapách a formách celoživotního učení a vzdělávání dospělých. Objasňuje roli ženy matky jako účastnice vzdělávání. Empirická část se metodou kvantitativního výzkumu zaměřuje na důvody, které vedou matky na rodičovské dovolené ke zvýšení stupně formálního vzdělání.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this thesis discusses about features, stages and forms of lifelong learning and adult education. Clarifies the role of women - mothers as learners. Quantitative research in empirical part focuses on the reasons that lead mothers on maternity leave to increase the level of formal education.
Klíčová slova
celoživotní učení, formální vzdělávání, vzdělávání dospělých, motivace, bariéry, rodičovská dovolená
Teoretická část práce pojednává o rysech, etapách a formách celoživotního učení a vzdělávání dospělých. Objasňuje roli ženy matky jako účastnice vzdělávání. Empirická část se metodou kvantitativního výzkumu zaměřuje na důvody, které vedou matky na rodičovské dovolené ke zvýšení stupně formálního vzdělání.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this thesis discusses about features, stages and forms of lifelong learning and adult education. Clarifies the role of women - mothers as learners. Quantitative research in empirical part focuses on the reasons that lead mothers on maternity leave to increase the level of formal education.
Klíčová slova
celoživotní učení, formální vzdělávání, vzdělávání dospělých, motivace, bariéry, rodičovská dovolená
A. Cíl práce, výzkumná otázka: Proč se matky na rodičovské dovolené formálně vzdělávají?
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V teoretické části práce vymezím pojmy: celoživotní učení a jeho formy (formální, neformální, informální), mateřská a rodičovská dovolená. Zaměřím se také na problémy nástupu do zaměstnání po rodičovské dovolené. V praktické části představím metodologii kvantitativního výzkumu a výsledky výzkumu.
C. Návrh postupu řešení (volba metod): Kvantitativní výzkum - prostřednictvím sociálních sítí oslovím matky na rodičovské dovolené, aby vyplnily dotazník. Pro svůj výzkum si stanovím několik pracovních hypotéz, proč se mohou matky na rodičovské dovolené formálně vzdělávat: 1) aby si zvýšily kvalifikaci ve vlastní práci, 2) aby rozšířily své uplatnění na trhu práce, 3) aby samy sobě dokázaly své intelektuální schopnosti. První důvod budou vyhledávat spíše ty matky, které mají vyšší pracovní pozici, o kterou nechtějí po návratu do práce přijít. Druhý důvod vyhledávají matky, které nemají jistotu návratu do původního zaměstnání a studiem chtějí rozšířit své možnosti. Třetí důvod najdeme u matek, které neřeší kariéru, ale chtějí čas na rodičovské dovolené smysluplně vyplnit
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce, výzkumná otázka: Proč se matky na rodičovské dovolené formálně vzdělávají?
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V teoretické části práce vymezím pojmy: celoživotní učení a jeho formy (formální, neformální, informální), mateřská a rodičovská dovolená. Zaměřím se také na problémy nástupu do zaměstnání po rodičovské dovolené. V praktické části představím metodologii kvantitativního výzkumu a výsledky výzkumu.
C. Návrh postupu řešení (volba metod): Kvantitativní výzkum - prostřednictvím sociálních sítí oslovím matky na rodičovské dovolené, aby vyplnily dotazník. Pro svůj výzkum si stanovím několik pracovních hypotéz, proč se mohou matky na rodičovské dovolené formálně vzdělávat: 1) aby si zvýšily kvalifikaci ve vlastní práci, 2) aby rozšířily své uplatnění na trhu práce, 3) aby samy sobě dokázaly své intelektuální schopnosti. První důvod budou vyhledávat spíše ty matky, které mají vyšší pracovní pozici, o kterou nechtějí po návratu do práce přijít. Druhý důvod vyhledávají matky, které nemají jistotu návratu do původního zaměstnání a studiem chtějí rozšířit své možnosti. Třetí důvod najdeme u matek, které neřeší kariéru, ale chtějí čas na rodičovské dovolené smysluplně vyplnit
Seznam doporučené literatury
Beneš, M., & kol. (2002). Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia.
Höhne, S. & kol. (2010). Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus. Praha: VÚPSV.
Kuchařová, M. (2013). Ekonomické podmínky slaďování rodiny a zaměstnání v České republice a ve Francii: komparace se zaměřením na kontext potřeb a zájmu o služby denní péče o děti. Praha: VÚPSV.
Plamínek, J. (2010). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada.
Rabušicová, M., Rabušic, L., & kol. (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Valentová, M. (2009). Přerušení účasti na trhu práce z důvodu péče o děti a subjektivní vnímání jejich důsledků. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 10 (2), 29-41.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M., & kol. (2002). Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia.
Höhne, S. & kol. (2010). Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus. Praha: VÚPSV.
Kuchařová, M. (2013). Ekonomické podmínky slaďování rodiny a zaměstnání v České republice a ve Francii: komparace se zaměřením na kontext potřeb a zájmu o služby denní péče o děti. Praha: VÚPSV.
Plamínek, J. (2010). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada.
Rabušicová, M., Rabušic, L., & kol. (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Valentová, M. (2009). Přerušení účasti na trhu práce z důvodu péče o děti a subjektivní vnímání jejich důsledků. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 10 (2), 29-41.