Diplomová práce se zabývá problematikou slovesného vidu ve výuce češtiny pro cizince, přičemž se prostřednictvím analýzy učebnic a dalších materiálů snaží zachytit současný stav prezentace této lexikálně-gramatické kategorie a souvisejícího učiva. Na základě této sondy pak práce za účelem návrhu alternativního způsobu výkladu vidu představuje kognitivní lingvistiku a možnosti, jež aplikace základních metod a klíčových jevů tohoto přístupu (metafora, lidská zkušenost, prototyp, schéma, kategorizace atd.) ve výuce nabízí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problematics of verbal aspect in teaching Czech for foreigners and tries to capture the present condition of the presentation of this lexically-grammatical category and related subject by analyzing textbooks and other materials. Based on this probe, with the aim to suggest an alternative way of explanation of the aspect, this thesis presents cognitive linguistics and the possibilities which the application of basic methods and the key phenomena of this approach (metaphor, human experience, prototype, schema, categorization, etc.) offers in teaching.
Klíčová slova
čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, didaktika cizích jazyků, kognitivní lingvistika, kognitivní gramatika, slovesný vid, slovesa pohybu, slovesné prefixy
Klíčová slova v angličtině
czech for foreigners, didactics of foreign languages, cognitive linguistics, cognitive grammar, verbal aspect, verbs od motion, verbal prefixes
Rozsah průvodní práce
82 s. (135 941 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou slovesného vidu ve výuce češtiny pro cizince, přičemž se prostřednictvím analýzy učebnic a dalších materiálů snaží zachytit současný stav prezentace této lexikálně-gramatické kategorie a souvisejícího učiva. Na základě této sondy pak práce za účelem návrhu alternativního způsobu výkladu vidu představuje kognitivní lingvistiku a možnosti, jež aplikace základních metod a klíčových jevů tohoto přístupu (metafora, lidská zkušenost, prototyp, schéma, kategorizace atd.) ve výuce nabízí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problematics of verbal aspect in teaching Czech for foreigners and tries to capture the present condition of the presentation of this lexically-grammatical category and related subject by analyzing textbooks and other materials. Based on this probe, with the aim to suggest an alternative way of explanation of the aspect, this thesis presents cognitive linguistics and the possibilities which the application of basic methods and the key phenomena of this approach (metaphor, human experience, prototype, schema, categorization, etc.) offers in teaching.
Klíčová slova
čeština jako cizí jazyk, čeština pro cizince, didaktika cizích jazyků, kognitivní lingvistika, kognitivní gramatika, slovesný vid, slovesa pohybu, slovesné prefixy
Klíčová slova v angličtině
czech for foreigners, didactics of foreign languages, cognitive linguistics, cognitive grammar, verbal aspect, verbs od motion, verbal prefixes
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce by měla jednak poskytnout přehledný soubor informací o kognitivní lingvistice a češtině jako cizím jazyku, především si však klade za cíl představit jednotlivé možnosti využití kognitivně-lingvistických metod v rámci češtiny pro cizince. Pozornost bude věnována zejména oblastem pádu a vidu, přičemž budou tyto gramatické kategorie posuzovány právě z hlediska funkčně sémantického a se zřetelem k jejich praktickému využití ve výuce. V návaznosti na analýzu jednotlivých učebnic češtiny pro cizince a v nich prezentovaných výkladů sledovaných jevů by pak mělo dojít ke zhodnocení přínosnosti aplikování metod kognitivní lingvistiky na didaktiku češtiny jako cizího jazyka.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce by měla jednak poskytnout přehledný soubor informací o kognitivní lingvistice a češtině jako cizím jazyku, především si však klade za cíl představit jednotlivé možnosti využití kognitivně-lingvistických metod v rámci češtiny pro cizince. Pozornost bude věnována zejména oblastem pádu a vidu, přičemž budou tyto gramatické kategorie posuzovány právě z hlediska funkčně sémantického a se zřetelem k jejich praktickému využití ve výuce. V návaznosti na analýzu jednotlivých učebnic češtiny pro cizince a v nich prezentovaných výkladů sledovaných jevů by pak mělo dojít ke zhodnocení přínosnosti aplikování metod kognitivní lingvistiky na didaktiku češtiny jako cizího jazyka.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Božena (ed.). Čítanka textů z kognitivní lingvistiky I. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4477-2.
BĚLIČOVÁ, Helena. Sémantická struktura věty a kategorie pádu: příspěvek k porovnávací syntaxi ruské a české jednoduché věty. Vyd. 1. Praha: Academia, 1982. Studie a práce lingvistické, 17.
BLOOM, Paul. Jak se děti učí významu slov. První české vydání. Překlad Jan Chromý. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3095-3.
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upr. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
DANEŠ, František. Setkání s češtinou. 1. vyd. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, 2002.
DVOŘÁKOVÁ, Gabriela a HOUŽVIČKA, Jan (eds.). Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince). Sborník z mezinárodní konference. Praha: Ústav jazykové a odborné přípravy UK, 2015.
HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-242-0.
HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1527-1.
JANDA, Laura - CLANCY, Steven. The Case Book for Czech. 2006. Bloomington, Slavica. Dostupné z: http://languages.uchicago.edu/casebooks/czech
KOPEČNÝ, František. Slovesný vid v češtině. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962. Rozpravy Československé akademie věd, roč. 72 (1962), seš. 2.
KOŘENSKÝ, Jan. Komplexní popis výrazové struktury pádu substantiva v češtině. 1. vyd. Praha: Academia, 1972.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2152-4.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. Praha: Univerzita Karlova, FF, 2004. ISBN 80-7308-072-9.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis ve spolupráci s AUČCJ, 2005-.
SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. V Praze: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
ŠEBESTA, Karel a HÁJKOVÁ, Eva (eds.). Didaktické studie IV: čeština jako druhý jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PdF, 2008. ISBN 978-80-7290-350-4.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
ŠMEJKALOVÁ, Martina (ed.). Nové trendy v didaktice českého jazyka: sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha: Univerzita Karlova, PdF, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
UHER, František. Slovesné předpony. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J. E. Purkyně, 1987. Spisy Pedagogické fakulty Univerzity J.E. Purkyně v Brně, sv. 33.
VALKOVÁ, Jarmila. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Vyd. 1. Praha: FF Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-524-7.
VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Božena (ed.). Čítanka textů z kognitivní lingvistiky I. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4477-2.
BĚLIČOVÁ, Helena. Sémantická struktura věty a kategorie pádu: příspěvek k porovnávací syntaxi ruské a české jednoduché věty. Vyd. 1. Praha: Academia, 1982. Studie a práce lingvistické, 17.
BLOOM, Paul. Jak se děti učí významu slov. První české vydání. Překlad Jan Chromý. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3095-3.
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upr. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
DANEŠ, František. Setkání s češtinou. 1. vyd. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, 2002.
DVOŘÁKOVÁ, Gabriela a HOUŽVIČKA, Jan (eds.). Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince). Sborník z mezinárodní konference. Praha: Ústav jazykové a odborné přípravy UK, 2015.
HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany aneb Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-242-0.
HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1527-1.
JANDA, Laura - CLANCY, Steven. The Case Book for Czech. 2006. Bloomington, Slavica. Dostupné z: http://languages.uchicago.edu/casebooks/czech
KOPEČNÝ, František. Slovesný vid v češtině. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962. Rozpravy Československé akademie věd, roč. 72 (1962), seš. 2.
KOŘENSKÝ, Jan. Komplexní popis výrazové struktury pádu substantiva v češtině. 1. vyd. Praha: Academia, 1972.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2152-4.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. Praha: Univerzita Karlova, FF, 2004. ISBN 80-7308-072-9.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis ve spolupráci s AUČCJ, 2005-.
SCHWARZ-FRIESEL, Monika. Úvod do kognitivní lingvistiky. V Praze: Dauphin, 2009. ISBN 978-80-7272-155-9.
ŠEBESTA, Karel a HÁJKOVÁ, Eva (eds.). Didaktické studie IV: čeština jako druhý jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PdF, 2008. ISBN 978-80-7290-350-4.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
ŠMEJKALOVÁ, Martina (ed.). Nové trendy v didaktice českého jazyka: sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha: Univerzita Karlova, PdF, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
UHER, František. Slovesné předpony. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J. E. Purkyně, 1987. Spisy Pedagogické fakulty Univerzity J.E. Purkyně v Brně, sv. 33.
VALKOVÁ, Jarmila. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Vyd. 1. Praha: FF Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-524-7.
VAŇKOVÁ, Irena. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.