Bakalářská práce se zabývá využitím vybraných geografických informačních technologií (GPS a Google Earth) ve výuce biologie na střední škole. V teoretické části je popsán princip, na jakém tyto GIT fungují. Dále se teoretická část práce zabývá mírou implementace geografických informačních systémů v procesu sekundárního vzdělávání v zahraničí a v ČR. Praktická část se zaměřuje na konkrétní využití vybraných GIT ve výuce biologie na střední škole. Na základě poznatků uvedených v teoretické části byl vytvořen metodický a pracovní list, který byl ověřen v rámci terénní výuky na Gymnáziu Olomouc, Čajkovského 9.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the use of chosen geographic information technologies (GPS and Google Earth) in the teaching of biology at high school. The theoretical part describes the principle which GIT works on. The theoretical part as well follow up the level of implementation mentioned geographic information systems in abroad secondary education and in the Czech Republic. The practical part focuses on the particular use of chosen GIT technologies in biology teaching at high school. Based on the knowledge presented in the theoretical part was created a methodological and worksheet validated in the context of fieldwork at the High school Olomouc, Čajkovského 9.
Keywords
geoinformatika, Google Earth, GPS, biologie, geografie, výuka na SŠ
Keywords in English
geoinformatics, Google Earth, GPS, biology, geography, teaching at secondary school
Length of the covering note
55 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá využitím vybraných geografických informačních technologií (GPS a Google Earth) ve výuce biologie na střední škole. V teoretické části je popsán princip, na jakém tyto GIT fungují. Dále se teoretická část práce zabývá mírou implementace geografických informačních systémů v procesu sekundárního vzdělávání v zahraničí a v ČR. Praktická část se zaměřuje na konkrétní využití vybraných GIT ve výuce biologie na střední škole. Na základě poznatků uvedených v teoretické části byl vytvořen metodický a pracovní list, který byl ověřen v rámci terénní výuky na Gymnáziu Olomouc, Čajkovského 9.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the use of chosen geographic information technologies (GPS and Google Earth) in the teaching of biology at high school. The theoretical part describes the principle which GIT works on. The theoretical part as well follow up the level of implementation mentioned geographic information systems in abroad secondary education and in the Czech Republic. The practical part focuses on the particular use of chosen GIT technologies in biology teaching at high school. Based on the knowledge presented in the theoretical part was created a methodological and worksheet validated in the context of fieldwork at the High school Olomouc, Čajkovského 9.
Keywords
geoinformatika, Google Earth, GPS, biologie, geografie, výuka na SŠ
Keywords in English
geoinformatics, Google Earth, GPS, biology, geography, teaching at secondary school
Research Plan
Cílem práce je navrhnout využití vybraných geoinformačních technologií (Google Earth a GPS) ve výuce biologie na střední škole. Teoretická část se bude věnovat možnostem nasazení a uplatnění geoinformatiky v procesu primárního a sekundárního vzdělávání a dále základním pojmům z předmětné oblasti se zaměřením na charakteristiku zájmových geoinformačních technologií. Na základě teoretické části se autor pokusí navrhnout možné konkrétní aplikace využití GPS a Google Earth ve výuce biologie na středních školách.
Research Plan
Cílem práce je navrhnout využití vybraných geoinformačních technologií (Google Earth a GPS) ve výuce biologie na střední škole. Teoretická část se bude věnovat možnostem nasazení a uplatnění geoinformatiky v procesu primárního a sekundárního vzdělávání a dále základním pojmům z předmětné oblasti se zaměřením na charakteristiku zájmových geoinformačních technologií. Na základě teoretické části se autor pokusí navrhnout možné konkrétní aplikace využití GPS a Google Earth ve výuce biologie na středních školách.
Recommended resources
KERSKI, J. (2003): The implementation and Effectiveness of Geographic Information Systems Technology and Methods in secondary Education. The Journal of Geography, 102, č. 3, s. 77-99.
SVATOŇOVÁ, H. (2001): Nebojme se GIS! In Biologie-chemie-zeměpis, SPN Praha 2002, roč. 11, č. 3, SPN Praha, s. 152-155.
SVATOŇOVÁ, H. a kol. (2014): Využití navigačních systémů ve školních environmentálních projektech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 48 s. ISBN 978-80-210-7090-5.
UNWIN, D. J., ed. (2012): Teaching geogprahic information science and technology in higher education. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-470-74856-5.
VOŽENÍLEK, V. (2004): Zkoumejme svět pomocí GIS. Globální navigační a polohový systém. Praha, Terra, Geografické rozhledy, roč. 13, č. 5, s. 122-123.
vybrané internetové portály zabývající se nasazením GIT ve výuce na ZŠ a SŠ
Recommended resources
KERSKI, J. (2003): The implementation and Effectiveness of Geographic Information Systems Technology and Methods in secondary Education. The Journal of Geography, 102, č. 3, s. 77-99.
SVATOŇOVÁ, H. (2001): Nebojme se GIS! In Biologie-chemie-zeměpis, SPN Praha 2002, roč. 11, č. 3, SPN Praha, s. 152-155.
SVATOŇOVÁ, H. a kol. (2014): Využití navigačních systémů ve školních environmentálních projektech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 48 s. ISBN 978-80-210-7090-5.
UNWIN, D. J., ed. (2012): Teaching geogprahic information science and technology in higher education. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-470-74856-5.
VOŽENÍLEK, V. (2004): Zkoumejme svět pomocí GIS. Globální navigační a polohový systém. Praha, Terra, Geografické rozhledy, roč. 13, č. 5, s. 122-123.
vybrané internetové portály zabývající se nasazením GIT ve výuce na ZŠ a SŠ
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student v úvodu své prezentace představil komisi hlavní cíle práce a také použité metody. Mezi metody mimo jiné patřila tvorba pracovního a metodického listu na téma: Zimní aspekt dřevin a jejich mapování. Cílovou skupinou jsou žáci 1. ročníku gymnázia a žáci semináře z biologie. Dále student podrobně popsat práci s těmito listy prostřednictvím terénní výuky. Krátce pohovořil o práci v terénu se studenty v zájmovém území. Na závěr seznámil komisi s hlavními výsledky své práce.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se student zaměřil na:
- vlastní reflexi k uskutečněné výuce: klady - zpestřední výuky, dobrá motivovanost, rozvoj schopností žáků, ukázka využití vybrných GIT v praxi, mezioborový přesah; nedostatky - komunikace při organizaci, prostoje v důsledku nepřipravenosti počítačů.
- využití terénní výuky na gymnáziu - využívají pouze nárazově, nemá v plánu rozšiřovat.
- pozitiva a negativa terénní výuky - pozitiva - efektivita učení, rozvoj dovedností, integrace témat, motivace, zaujetí, zvýšený zájem o obor; negativa - časová náročnost přípravy, časová náročnost výuky, vnější rizika, počasí.
V diskusi:
- nebyly dotazy.