Práce se zabývá tématem výuky cizího jazyka z pohledu inkluzivního vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou částí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část objasňuje pojmy jako rámcový vzdělávací program pro základní vzdě-lávání, inkluze ve školství a speciální vzdělávací potřeby žáků. Praktická část se skládá z dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno mezi učiteli cizích jazyků na prvním stupni základních škol Zlínského kraje s cílem zjištění postojů k inkluzi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with foreign language learning among children with special educational needs. The thesis is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part explains the main terms such as the framework educational programme for basic education, inclusion at school and special educational needs. The practical part is comprised of a survey, which was carried out among basic school teachers from the Zlin region in order to assess teacher's attitudes towards inclusive education in relation to foreign language teaching.
Klíčová slova
Inkluze, speciální vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, cizí jazyk, narušená komunikační schopnost, poruchy učení.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, special education, special educational needs, foreign language, speech and language impairment, learning difficulties.
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
NE
Anotace
Práce se zabývá tématem výuky cizího jazyka z pohledu inkluzivního vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou částí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část objasňuje pojmy jako rámcový vzdělávací program pro základní vzdě-lávání, inkluze ve školství a speciální vzdělávací potřeby žáků. Praktická část se skládá z dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno mezi učiteli cizích jazyků na prvním stupni základních škol Zlínského kraje s cílem zjištění postojů k inkluzi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with foreign language learning among children with special educational needs. The thesis is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part explains the main terms such as the framework educational programme for basic education, inclusion at school and special educational needs. The practical part is comprised of a survey, which was carried out among basic school teachers from the Zlin region in order to assess teacher's attitudes towards inclusive education in relation to foreign language teaching.
Klíčová slova
Inkluze, speciální vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, cizí jazyk, narušená komunikační schopnost, poruchy učení.
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, special education, special educational needs, foreign language, speech and language impairment, learning difficulties.
Zásady pro vypracování
1. Vymezení tématu
2. Vyhledání literatury ke zvolenému tématu
3. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4. Studium odborné literatury k tématu
5. Realizace teoretické části práce
6. Zvolení metody a postupu výzkumu v praktické části
7. Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části práce
8. Zpracování výsledků a jejich interpretace
9. Komparace teoretických východisek se získanými informacemi i praktickými zkušenostmi
10. Shrnutí, závěry
11. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Vymezení tématu
2. Vyhledání literatury ke zvolenému tématu
3. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4. Studium odborné literatury k tématu
5. Realizace teoretické části práce
6. Zvolení metody a postupu výzkumu v praktické části
7. Sběr dat pro praktickou část práce, realizace praktické části práce
8. Zpracování výsledků a jejich interpretace
9. Komparace teoretických východisek se získanými informacemi i praktickými zkušenostmi
10. Shrnutí, závěry
11. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
1. KUHL, P. Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen. Wiesbaden: Springer VS, 2015. ISBN 3658066032.
2. MUßMANN, J. Pädagogische Förderung mit assistiven Technologien und Unterstützter Kommunikation in der Schule: Beispiele einer Explorationsstudie und Impulse für die Praxis. Neuss: skript-Vlg, 2011. ISBN 9783928249607.
3. SCHÖLER, H. ..Sonderpädagogik der Sprache. Alfons Welling. Göttingen: Hogrefe, 2007. ISBN 9783801717087.
4. SCHRÖDER, A. ADS in der Schule: Handreichungen für Lehrerinnen und Lehrer. 1. Aufl. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 2006. ISBN 9783525490792.
5. WERNING, R. Sonderpädagogik: Lernen, Verhalten, Sprache, Bewegung und Wahrnehmung. 2. Aufl. München: Oldenbourg, 2011. ISBN 9783486591101.
Seznam doporučené literatury
1. KUHL, P. Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen. Wiesbaden: Springer VS, 2015. ISBN 3658066032.
2. MUßMANN, J. Pädagogische Förderung mit assistiven Technologien und Unterstützter Kommunikation in der Schule: Beispiele einer Explorationsstudie und Impulse für die Praxis. Neuss: skript-Vlg, 2011. ISBN 9783928249607.
3. SCHÖLER, H. ..Sonderpädagogik der Sprache. Alfons Welling. Göttingen: Hogrefe, 2007. ISBN 9783801717087.
4. SCHRÖDER, A. ADS in der Schule: Handreichungen für Lehrerinnen und Lehrer. 1. Aufl. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 2006. ISBN 9783525490792.
5. WERNING, R. Sonderpädagogik: Lernen, Verhalten, Sprache, Bewegung und Wahrnehmung. 2. Aufl. München: Oldenbourg, 2011. ISBN 9783486591101.